
Stark publiksäsong i SHL - närmare 2,5 miljoner arenabesök

SM-finalen är spelad, Frölunda Indians står som mästare och en lång och innehållsrik hockeysäsong har fått sin definitiva upplösning. En säsong som setts på plats av inte mindre än 2 483 261 åskådare, en ökning på 127 280 från säsongen innan. Tillsammans har publiken kunnat njuta av minnesvärda mål, akrobatiska räddningar och härliga segrar.
SHL-publiken ökade - både totalt och hos åtta klubbar
När SHL satte punkt för grundserien halvvägs in i mars månad var det med det högsta publikantalet på tre års tid. De 364 matcherna hade setts av 2 121 197 åskådare, en siffra som touchade vid 2015/2016 skyhöga notering på 2 127 944. Det var även en ökning på 58 000 arenabesök från säsongen innan.
Bland de 13 lag som spelade i SHL föregående säsong var det även hela åtta som ökade sitt hemmasnitt. Utöver det kan även Timrå IK:s 3932 åskådare nämnas, en siffra som överträffade degraderade Karlskrona HK:s notering på 3557 från säsongen innan.
I toppskiktet av ligans hemmapublik skrev Frölunda Indians historia som första lag på åtta år att visa upp ett snitt på över 10 000. Göteborgslagets framfart var även talande för hela ligans utveckling, då SHL:s totala antal besökare var det högsta på fyra år och näst högsta på åtta.
Frölunda Indians dubbla mästare i SM-slutspelet
Under våren blev som vanligt seriespel till SM-slutspel, men de fina tendenserna på läktaren höll i sig. När lagkapten Joel Lundqvist lyfte Le Mat-pokalen i Globen den 2 maj hade 362 064 åskådare sett slutspelslagen spela. En siffra att jämföra med 292 488 från ett år sedan.
Allra bäst var Frölunda Indians, ja inte bara på isen då. För samtidigt som klubben spelade hem sitt femte SM-guld landade man förstaplatsen i publikligan sett till hemmamatcher.
Färjestad BKs målskörd imponerade - på nytt
SHL handlade så klart inte enbart om det som hände på läktarna och vid arenornas entréportar. Det gjordes även mål - väldigt många mål. Närmare bestämt 1888 stycken fördelat på 364 spelade ligamatcher.
Det lag som målmässigt visat upp allra bäst offensivlusta har varit Färjestad BK - för andra året i följd dessutom. Precis som i SHL 2017/2018 slog sig värmlänningarna in i topp av målligan. 174 mål föregående år följdes upp av fina 165 fullträffar denna säsong, en notering som ger Färjestad BK förstaplatsen på nytt.
I SM-slutspelet var det däremot, som med mycket annat, Frölunda Indians som återfanns högst upp i tabellen. Göteborgarna skickade på sina 16 matcher 63 puckar i nätmaskorna, med finalmotståndet Djurgården Hockey närmast bakom med 55 mål.
Hela SM-slutspelet 2019 blev även en målmässig succé. Sammanlagt spelades det 45 matcher, från åttondelsfinal och fram till final, vilket innebar en ökning på fyra matcher från föregående vår. Målskörden följde med i samma riktning och 213 mål från 2018 förvandlades nu till 256. Siffror som inte bara betyder att SM-slutspelet 2019 bjöd på mer mål, utan även på ett ökat snitt i form av 5,7 mål per match.
Bilder
Om
SHL ska som företrädare för klubbarna i ligan tillvarata gemensamma sportsliga och kommersiella intressen, och hanterar bland annat medierättigheter samt gemensamma huvudsponsorskap. SHL ska verka för en långsiktig stark liga och för en stark svensk ishockey som står sig internationellt. Ägarna är de klubbar som spelar i SHL som säsongen 2023/2024 är: Frölunda Hockey, Färjestad BK, HV71, IK Oskarshamn, Leksands IF, Linköping HC, Luleå Hockey, Malmö Redhawks, MoDo Hockey, Rögle BK, Skellefteå AIK, Timrå IK, Växjö Lakers och Örebro Hockey.
Följ SHL Svenska Hockeyligan AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från SHL Svenska Hockeyligan AB
SHL, SDHL och Spendrups Bryggeri AB förlänger partnerskapet till 20305.11.2024 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Några veckor in i säsongen 24/25 kan vi glädjande meddela att SHL, SDHL och Spendrups förlänger sitt befintliga avtal med ytterligare fem säsonger, fram till säsongen 2029/2030. Det långsiktiga partnerskapet speglar samtliga parters gemensamma målsättning att förstärka arenaupplevelsen och vidareutveckla den för både befintliga och nya målgrupper.
SHL och Handelshögskolan i världsunikt forskningssamarbete om hockey, supporterskap och lycka9.10.2024 08:59:21 CEST | Pressmeddelande
Hur bidrar hockey till en persons och ett samhälles välmående, gemenskap och lycka? Ett nytt forskningssamarbete mellan Svenska Hockeyligan (SHL) och Handelshögskolans Center for Wellbeing, Welfare and Happiness ska följa 5 000 hockeybesökare genom med- och motgångar med målet att förstå hur SHL med 14 klubbar påverkar välmående och välfärd.
Ackreditera er till SHL:s nya mediaguide7.10.2024 16:41:57 CEST | Pressmeddelande
SHL har till säsongen 24/25 skapat en ny kompletterande sida för press och media. Där hittar ni nyheter, kontaktuppgifter, grafiskt material och annan nyttig information för press. Ackreditera er idag!
SHL checkar in hos BWH Hotels20.9.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
När pucken släpps för säsongsstart kommer SHL:s domare att vara mer utvilade än någonsin. Tack vare ett nytt partnerskap mellan BWH Hotels och SHL, får domarna möjlighet att ladda upp och återhämta sig på hotell över hela landet. När de kliver av isen och lämnar skridskorna bakom sig, blir BWH Hotels deras trygga viloplats mellan matcherna.
Stricct Travel och SHL i nytt samarbete19.9.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Stricct Travel har i dagarna tecknat ett samarbetsavtal med SHL för kommande tre säsonger. Som partner till SHL kommer de medverka till att effektivisera och utveckla SHL:s resande.

SHL Svenska Hockeyligan AB