Aftonbladet stärker analysavdelningen med ny analyschef och ny data scientist

Aftonbladets analysavdelning fortsätter växa.
– Analys har länge varit ett strategiskt viktigt område för oss och med allt som nu händer inom data och machine learning blir det än viktigare. De är två ytterst kompetenta personer som nu intar varsin nyckelpost i vårt analysteam, säger Niclas Bergström.
Aftonbladets satsning på att bygga en modern datainfrastruktur börjar nu ger resultat i form av nya och fler insikter, möjlighet till fördjupade kundrelationer samt bättre beslutsunderlag och möjligheter till nya affärer.
– Att få in Tobias Wagenknecht, som både har ett djupt tekniskt kunnande och ett affärsmässigt, från en så kundnära bransch som hotellbranschen, kommer ge oss jättemycket, säger Niclas Bergström.
Tobias Wagenknecht har jobbat 17 år i resebranschen, bland annat som analyschef på Radisson Hotel Group och som BI manager på Scandic Hotels där han ansvarade för att göra företaget datastyrt.
– Att få vara med på Aftonbladets resa känns fantastiskt. Aftonbladet har kommit långt i processen och jag ser fram emot att jobba tillsammans med ett otroligt kunnigt team. Data och analyser har blivit det viktigaste grundlagret för beslutsstöd och uppföljning av våra strategier, säger Tobias Wagenknecht.
Samtidigt som Tobias Wagenknecht tillträder sin tjänst rekryteras Louisa Bornebusch till tjänsten som data scientist, med uppdrag att ytterligare fördjupa kunskapen om våra användare och bygga helt nya typer av datamodeller. Hon är i grunden nationalekonom och sociolog, men har efter utbildning i Digital Data Strategy på Hyper Island gått vidare inom det som ligger henne närmast hjärtat, data och analys.
– Aftonbladet är det mediehus som ligger längst fram när det kommer till data och teknik och har höga ambitioner för framtiden. Det ska bli mycket spännande att få bidra till tidningens utveckling, säger Louisa Bornebusch.
Aftonbladets analysavdelning har växt kraftigt i både betydelse och numerär de senaste åren. I dag arbetar nio medarbetare med det strategiskt allt viktigare uppdraget att ännu bättre förstå användarbeteenden och utifrån den kunskapen utveckla affären.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Niclas Bergström, strategichef. Tel: 070-774 46 33. E-post: niclas.bergstrom@aftonbladet.se.
Tobias Wagenknecht, analyschef. Tel: 072-855 20 65. E-post: tobias.wagenknecht@aftonbladet.se.
Louisa Bornebusch, data scientist. Tel: 073-320 87 92. E-post: louisa.bornebusch@aftonbladet.se.
Eric Rosén, Associate Editor. Tel: 070-474 22 51. E-post: eric.rosen@aftonbladet.se.
Nyckelord
Bilder

Om
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
Schibsted Marketplaces reveals new corporate brand name, Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Press Release
“Vend marks the beginning of a united effort. With this new brand, we are bringing together our Nordic family of marketplaces – uniting them into one powerful force of innovation,” says Christian Printzell Halvorsen. The complete transition to Vend is scheduled for Q2 2025.
Hälften av second hand-köpen ersätter ett nytt köp14.6.2024 12:49:59 CEST | Pressmeddelande
Idag släpper Schibsted Marketplaces sin Second-Hand Effect-rapport som undersöker påverkan och fördelar med att köpa second-hand på marknadsplatserna Blocket, FINN, Tori och DBA.
Aftonbladet och SvD fortsätter växa digitala användarintäkter7.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Krävande makroekonomi, hög inflation och höga räntor har fortsatt utmana boksluten för Schibsteds svenska mediehus. Framför allt annonsmarknaden har varit utmanande och lyft först i fjärde kvartalet. Prenumerationsaffären har, trots en stram ekonomi för hushållen, varit stabil. SvD redovisar ett rörelseresultat på 72 MSEK (64 MSEK) för 2023, medan Aftonbladet landar ett resultat på 38 MSEK (55 MSEK).
Sportbladet storsatsar på fotbolls-EM4.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
En dedicerad EM-podd, en 196-sidig EM-bibel och flera specialavsnitt av Fotbollsresan med Niva och Nordström. Det är tre av grundpelarna när Sportbladet nu på allvar drar igång fotbolls-EM. Erik Niva och Simon Bank är på plats på EM tillsammans med Johanna Frändén, Frida Fagerlund, Linn Nordström och Makoto Asahara.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum