Åsa Linderborg blir Senior Reporter på Aftonbladet
Som Senior Reporter kommer Åsa Linderborg att utveckla sitt skrivande i en ny riktning. Med återkommande krönikor, intervjuer och reportage blir Åsa Linderborg en stark Aftonbladet-röst som ger nyhetsflödet sammanhang och fördjupning.
– Åsa Linderborg har under ett decennium varit en stark och stridbar kulturchef för Aftonbladet. Hon har som få andra vågat utmana medias flockmentalitet och ställa de krävande frågorna i en tid där allt fler tystnar och håller med. När hon nu tar steget in i en ny skrivande roll ser jag fram emot att hennes nyfikna blick och skarpa penna ger hela Aftonbladet en unik röst, säger Aftonbladets publisher Lena K Samuelsson.
Åsa Linderborg är sedan maj tjänstledig för att skriva en bok. Under juli är hon tillfälligt tillbaka i tjänst på kulturredaktionen:
– Jag skrev min första text på Aftonbladets kultursida när jag var tio år, 1978. Som kulturchef på den enda tidning som fanns i min uppväxt har jag levt min barndomsdröm. Jag är oerhört stolt över vad vi och våra frilansare tillsammans åstadkommit, men jag har länge längtat efter att få ägna all kraft åt att skriva och vill nu utforska nyhetsfåran. Jag ser fram emot att komma tillbaka till Aftonbladet i en ny roll efter årsskiftet, säger Åsa Linderborg.
Martin Aagård är sedan tidigare tf kulturchef under Åsa Linderborgs tjänstledighet. Rekrytering av ny kulturchef inleds under hösten.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Åsa Linderborg, tillträdande Senior Reporter. E-post: asa.linderborg@aftonbladet.se.
Lena K Samuelsson, publisher. E-post: lenak.samuelsson@aftonbladet.se.
Eric Rosén, Associate Editor. Tel: 0704-742 251. E-post: eric.rosen@aftonbladet.se.
Nyckelord
Bilder
Om
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
Schibsted Marketplaces reveals new corporate brand name, Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Press Release
“Vend marks the beginning of a united effort. With this new brand, we are bringing together our Nordic family of marketplaces – uniting them into one powerful force of innovation,” says Christian Printzell Halvorsen. The complete transition to Vend is scheduled for Q2 2025.
Hälften av second hand-köpen ersätter ett nytt köp14.6.2024 12:49:59 CEST | Pressmeddelande
Idag släpper Schibsted Marketplaces sin Second-Hand Effect-rapport som undersöker påverkan och fördelar med att köpa second-hand på marknadsplatserna Blocket, FINN, Tori och DBA.
Aftonbladet och SvD fortsätter växa digitala användarintäkter7.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Krävande makroekonomi, hög inflation och höga räntor har fortsatt utmana boksluten för Schibsteds svenska mediehus. Framför allt annonsmarknaden har varit utmanande och lyft först i fjärde kvartalet. Prenumerationsaffären har, trots en stram ekonomi för hushållen, varit stabil. SvD redovisar ett rörelseresultat på 72 MSEK (64 MSEK) för 2023, medan Aftonbladet landar ett resultat på 38 MSEK (55 MSEK).
Sportbladet storsatsar på fotbolls-EM4.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
En dedicerad EM-podd, en 196-sidig EM-bibel och flera specialavsnitt av Fotbollsresan med Niva och Nordström. Det är tre av grundpelarna när Sportbladet nu på allvar drar igång fotbolls-EM. Erik Niva och Simon Bank är på plats på EM tillsammans med Johanna Frändén, Frida Fagerlund, Linn Nordström och Makoto Asahara.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum