Min ekonomi växlar upp – här är Aftonbladets nya sajt för privatekonomi
Aftonbladets ”Min ekonomi” har funnits i flera år – men nu tas ett helt nytt och större grepp.
– Vi ska erbjuda Aftonbladets alla läsare en kompis som hjälper och förklarar, som tar ämnet på allvar utan att vare sig tala över huvudet eller skriva någon på näsan. Vi vill nå och hjälpa alla som är nyfikna på ekonomi, men som inte riktigt kommit igång, säger Lena Widman.
Journalisterna Gustaf Larsson och David Peterson blir ”Min ekonomis” nya specialreportrar. Tillsammans med experter, som Christina Sahlberg, Claudia Wörmann och Frida Bratt, kommer de att erbjuda vardagsnära och aktuell ekonomibevakning, journalistik om pengar som alla kan ha nytta av. I och med satsningen inleds också ett större internt samarbete kring ekonomijournalistiken på Aftonbladet, för att hitta viktiga synergier mellan bland annat papperstidningen, breaking news-desken och Aftonbladet Plus. ”Min ekonomi” kommer förutom rena nyhetsartiklar bland annat innehålla frågor från läsare och svar från redaktionen, chattar med experter, guider och skolor, video och poddar.
– Målgruppen är framför allt kvinnor och män mellan 30 och 50 år. Det är vanligt folks vardagliga problem och möjligheter vi vill fokusera på snarare än trading och förändringar på börsen. Att få koll på sina pengar är det bästa sättet att möjliggöra det man drömmer om, vare sig det är stort eller litet, säger Lena Widman.
Bland de områden som ”Min ekonomi” fokuserar på finns sparande, försäkringar, bostad, lån och pension.
– Vi ser ett starkt intresse från både annonsörer och konsumenter att göra kunskap om privatekonomi mer tillgängligt för alla. Många banker och finansiella institut kämpar med att utbilda sina kunder inom ämnet och med vår räckvidd erbjuder vi dem en ny kanal för att nå sina konsumenter, säger Hannah Nordenskjöld, trade and marketing manager med fokus på bank, finans och försäkring på Schibsted Marketing Service, SMS.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Lena Widman, chef för Min ekonomi,Aftonbladet Labs. Tel: 070-676 23 10 E-post: lena.widman@aftonbladet.se.
Hannah Nordenskjöld, trade and marketing manager, SMS. Tel: 070-844 60 72. E-post:hannah.nordenskjold@schibsted.com.
Eric Rosén, biträdande redaktör, Aftonbladet. Tel: 070-474 22 51. E-post:eric.rosen@aftonbladet.se.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Om
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Hälften av second hand-köpen ersätter ett nytt köp14.6.2024 12:49:59 CEST | Pressmeddelande
Idag släpper Schibsted Marketplaces sin Second-Hand Effect-rapport som undersöker påverkan och fördelar med att köpa second-hand på marknadsplatserna Blocket, FINN, Tori och DBA.
Aftonbladet och SvD fortsätter växa digitala användarintäkter7.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Krävande makroekonomi, hög inflation och höga räntor har fortsatt utmana boksluten för Schibsteds svenska mediehus. Framför allt annonsmarknaden har varit utmanande och lyft först i fjärde kvartalet. Prenumerationsaffären har, trots en stram ekonomi för hushållen, varit stabil. SvD redovisar ett rörelseresultat på 72 MSEK (64 MSEK) för 2023, medan Aftonbladet landar ett resultat på 38 MSEK (55 MSEK).
Sportbladet storsatsar på fotbolls-EM4.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
En dedicerad EM-podd, en 196-sidig EM-bibel och flera specialavsnitt av Fotbollsresan med Niva och Nordström. Det är tre av grundpelarna när Sportbladet nu på allvar drar igång fotbolls-EM. Erik Niva och Simon Bank är på plats på EM tillsammans med Johanna Frändén, Frida Fagerlund, Linn Nordström och Makoto Asahara.
Rockbjörnen intar Gröna Lund – avslutar livesommaren med musikfest3.6.2024 08:01:00 CEST | Pressmeddelande
Rockbjörnen, Aftonbladets och svenska folkets stora musikpris, intar i år Gröna Lund. Den 18 september fylls nöjesparken med sommarens hetaste artister – och omkring 8 000 engagerade fans. Det blir en livesänd prisutdelning där svenska folket röstat fram alla pristagarna.
Hanne Kjöller till Svenska Dagbladet3.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
SvD värvar författaren, sjuksköterskan och DN-kolumnisten Hanne Kjöller, i augusti blir hon ny krönikör på ledarsidan. – Det är en av Sveriges mest tongivande, spännande och nyfikna röster som nu ansluter till ledarredaktionen. Hon kommer att tillföra nya perspektiv, inte minst genom sitt patos och sitt mod att våga vara motvalls, säger Tove Lifvendahl, politisk chefredaktör.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum