Säljstart för laddhybriderna A6 Avant och A6 Sedan 55 TFSI e quattro

Audi startar nu försäljningen av Audi A6 Sedan och Avant 55 TFSI e quattro. Två modeller som förväntas få stor efterfrågan på den svenska tjänstebilsmarknaden.
- Audi A6 är en av våra viktigaste modeller på tjänstebilsmarknaden. Efter framgången med Audi e-tron och e-tron Sportback, fortsätter vi elektrifieringsoffensiven med två nya premiumladdhybrider. Inom 5 år kommer Audi erbjuda 30 laddbara modeller, varav 20 rena elbilar, som bidrar till omställningen av vagnparken i Sverige, säger Diego Ramos, chef Audi Sverige.
Drivlinan i Audi A6 TFSI e består av en 2.0 TFSI-motor på 252 hk och en kraftfull elmotor som beräknas ge upp till 55 km (Sedan) respektive 50 km (Avant) eldriven räckvidd enligt WLTP. Tillsammans ger de en systemeffekt på 367 hk och det maximala vridmoment på 500 Nm levereras redan vid 1250 v/min. Kraften överförs till de fyra hjulen med energibesparande och permanent tillgänglig quattro ultrateknik. Den blandade förbrukningen beräknas till 1,6 l/100 km för A6 Sedan och 1.8 l/100 km för A6 Avant. Båda modellerna klassas som klimatbonusbilar tack vare de låga CO2 utsläppen på 36 g/100 km (A6 Sedan) respektive 41 g/100 km (A6 Avant). Den permanenta synkronmotorn som är integrerad i den sjustegade S tronic-växellådan har en maxeffekt på 105 kW och toppfart på 135 km/h innan bensinmotorn tar vid.
Intelligent optimering av eldriften under långresan
Drivkonceptet för Audis laddhybrider är designat för att majoriteten av den dagliga körningen skall kunna köras på ren eldrift med lokala nollutsläpp. Beroende på resmål finns tre valbara körlägen: “EV” för ren eldrift, “Hybrid” för en effektiv kombination av båda drivlinorna och ”Hold” för att kunna spara elektrisk energi till ett senare tillfälle.
I “Hybrid”-läget beräknas den optimala fördelningen mellan drivlinorna för maximal körning på ren eldrift. Den prediktiva effektivitetsassistenten använder sig av information från navigatorn, den aktuella trafiksituationen, förarens körstil och bilens kamera och radarsensorer. Det påverkar i sin tur den optimala fördelningen mellan drivlinorna och avgör bland annat när bilen skall frirulla med motorn avstängd alternativt återvinna bromsenergi.
Fulladdad på 2,5 timme vid över 140.000 laddplatser
Via myAudi appen kan bilen laddas och förvärmas innan avresan. En högeffektiv värmepump tar hand om överskottsvärmen från elkomponenterna och ger tillskottsvärme till klimatanläggningen för att körningen skall bli så effektiv som möjligt. Med reseladdaren av typ 2 mode 3 kan bilen även laddas med en effekt på upp till 7.4 kW vid publika laddstationer och litium-jon batteriet återladdas på 2.5 timmar. Audi e-tron Charging Service ger tillgång till över 140,000 publika laddplatser i 24 europeiska länder via ett enda laddkort.
14,1 kWh batteri och plant lastgolv
Litium-jon batteriet, som är placerat i bakpartiet, lagrar 14,1 kWh energi och är integrerat för att ge ett lastvänligt bagageutrymme. Totalt ryms 405 liter i A6 Avant med ett slätt lastgolv som gör att även större bagage kan lastas och transporteras. Med bakre ryggstödet nedfällt ryms upp till 1,535 liter i densamma.
Sportig design och omfattande standardutrustning
A6 55 TFSI e quattro** känns igen genom sin sportiga framtoning med S line exteriörpaket, svart optikpaket, svarta backspeglar och tonade rutor. I standardutrustningen ingår även Matrix LED-strålkastare, sportstolar, 4-zons klimatanläggning, Audi virtual cockpit, sportchassi, 19-tumshjul, röda bromsok, navigationssystem och omfattande assistans- och säkerhetssystem.
Pris, förmånsvärde och lansering
Audi A6 Sedan och A6 Avant TFSI e quattro kan beställas redan från denna vecka. Lanseringen med de första bilarna kommer att ske efter sommaren.
A6 Sedan 55 TFSI e quattro:
Capris ca 649.000 kr. Businesspris ca 590.500 kr. Förmånsvärde 2.450 kr netto/månad*
A6 Avant 55 TFSI e quattro
Capris ca 666.000 kr. Businesspris ca 606.000 kr. Förmånsvärde 3.030 kr netto/månad*
Bränsleförbrukning beroende på fälg/hjuldimension:
A6 Sedan 55 TFSI e quattro
Bl. bränsleförbr. 1.6-2.0 l/100 km, elförbr 17,8 – 18,7 kWh/100 km, CO2 utsläpp 36-46 g/km
Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro
Bl. bränsleförbr. 1.8-2.2 l/100 km, elförbr 18.2 - 18,9 kWh/100 km, CO2 utsläpp 41-50 g/km
* vid 50% marginalskatt. Ca-pris innebär att varje återförsäljare är fri i sin prissättning.
Nyckelord
Kontakter
Irene BernaldInformations- och PR-chef
Tel:+46 (0)8-553 865 51 +46 (0)8-550 881 33irene.bernald@audi.seBilder





Om
Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,845 miljoner nya bilar 2019. Företaget omsatte 59,2 miljarder euro 2018 och har över 90.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 17 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, motorcykeltillverkaren Ducati och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.
Följ Audi
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Audi
Premiär för Nya Audi A5 med laddhybridteknik och quattro fyrhjulsdrift25.3.2025 11:15:18 CET | Pressmeddelande
Nya Audi A5 som lanserades vid årsskiftet får nu sällskap av två eftertraktade drivlinor för den svenska marknaden. Denna vecka startar försäljningen av två laddhybrider med beteckningen e-hybrid och effektnivåer på 220 respektive 270 kW. Båda versionerna är fyrhjulsdrivna med Audis välkända quattrosystem. I samband med lanseringen introduceras Audi A5 dessutom med praktisk "sportback"-baklucka. Med en ny generation högvoltsbatterier och smart regeneringsstrategi är den elektriska räckvidden upp till ca 11 mil.
Ledning och företagsråd i överenskommelse om framtiden18.3.2025 18:37:52 CET | Pressmeddelande
Ökad motståndskraft, tydligt teknikfokus och säkrade jobb: Med en överenskommelse för framtiden har Audis ledning och företagsråd har satt en milstolpe som kommer att framtidssäkra de tyska anläggningarnas konkurrenskraft på lång sikt. Som en del av överenskommelsen förlänger Audi anställningsskyddsplanen till slutet av 2033, reducerar personalkostnaderna och positionerar sina tyska anläggningar så att de är robusta och flexibla i övergången till elmobilitet. Avtalet gäller med omedelbar verkan och ligger till grund för fortsatt utveckling.
Räkenskapsåret 2024: Audi driver på transformationen och modelloffensiven18.3.2025 16:54:25 CET | Pressmeddelande
Audi-koncernen levererade ett stabilt resultat under räkenskapsåret 2024 trots utmanande marknadsförhållanden. Under de senaste tolv månaderna uppgick omsättningen till 64,5 miljarder euro, rörelseresultatet till 3,9 miljarder euro och rörelsemarginalen till 6 procent. Nettokassaflödet uppgick till 3,1 miljarder euro. Audi kommer att fortsätta leverera under 2025 – modell för modell. I slutet av året kommer företaget att ha den yngsta produktportföljen i sina marknadssegment.
Premiär för nya Audi A6 Avant. Business-klass i sportigt format.4.3.2025 14:12:48 CET | Pressmeddelande
Nya Audi A6 Avant sätter nya designstandards och står för kvalitet och komfort i premiumklassen. Den imponerar med genomtänkt design och många valmöjligheter med gott om utrymme för vardagen och krävande fritidsaktiviteter. Oavsett om det är på långresor eller stadskörning ger tillval som den adaptiva luftfjädringen och fyrhjulsstyrningen både hög komfort och sportiga köregenskaper. Audi A6 Avant är baserad på PPC (Premium Platform Combustion) med moderna förbränningsmotorer som är mer effektiva och dynamiska tack vare mildhybridtekniken MHEV plus. Senare i år kommer även laddhybridmodeller med förbättrad batteri- och drivteknik erbjudas. Andra höjdpunkter är intuitiva manöver- och infotainmentkoncept, ny digital ljusteknik och intelligenta förarassistanssystem.
Audi ökar tydligheten genom global standardisering av modellnamn4.2.2025 14:35:42 CET | Pressmeddelande
Global standardisering och tydlig orientering för alla kunder: Audi stärker det alfanumeriska formatet i sin nomenklatur. Framöver kommer det att representerar storleken och positioneringen av varje modell på ett enhetligt och transparent sätt globalt. Den tidigare skillnaden mellan elbilar och modeller med förbränningsmotor enligt deras nummer gäller inte längre.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum