SchibstedSchibsted

tv.nu har ökat guidning till streaming med över 100%

Dela
Är streaming kanske svenskarnas nya favoritsysselsättning? Om man kikar på tv.nu:s senaste trafiksiffror finns det stor anledning att tro det. Samtidigt har streaminganvändandet fördubblats de senaste tre åren i tjänsten. Bakom resultaten ligger ett tydligt fokus på användarnas behov att bli guidad rätt i den snåriga streamingdjungeln.
Helena Folcker och Lina Femtvik
Helena Folcker och Lina Femtvik

Fler streamingtjänster lanseras på den svenska marknaden och streamingskonsumtionen ökar starkt, inte minst under nuvarande pandemi. Det är tydligt att tv.nu är starkt positionerad på den heta streamingmarknaden, säger Helena Folcker, VD på tv.nu.

Behovet från användarna att bli guidade rätt har aldrig varit större. Att tv.nu har en viktig roll att spela i tv-branschen är därför tydlig. Guidning till streaming hos tjänsten har ökat med över 100% de senaste tre åren. tv.nu har nu 8 miljoner besök i veckan, varav 1,5 miljoner är unika besökare. 

En undersökning som tv.nu gjort tillsammans med bolagets egna “Svenska TV-panel” visar att sju av tio svenskar tittar på serier och film flera gånger i veckan. Enligt fler undersökningar från samma panel ser man också att varannan svensk förlorar en hel dag om året på att leta efter rätt program att streama. Underlaget har blivit en av grundpelarna för vision, funktioner och marknadsföring. tv.nu ska hjälpa användarna att hitta rätt i den snåriga streamingdjungeln.

Vi ser att våra lojala användare väljer att besöka oss oftare och här trendar främst streamingtjänsternas innehåll. Tack vare ett tätt samarbete i hela teamet kan vi snabbt identifiera användarnas behov och därmed hela tiden också skapa ökade värden för dem, säger Lina Femtvik, marknadschef på tv.nu.

Sedan 2015 har tv.nu guidat till streaming och visar upp allt innehåll från de största streamingtjänsterna i Sverige, såsom Netflix, HBO Nordic, SVT Play m.fl. Detta gjorde att tv.nu var den första tjänsten på marknaden i Sverige, som samlade innehåll från både tv-kanalerna och streamingtjänsterna.

Under sommaren så flyttas även guidningen till streaming på förstasidan, så att användarna kan hitta rätt ännu lättare

- Vi fortsätter ihärdigt att jobba på att se till att tv.nu fortsätter ge den allra bästa hjälpen att hitta rätt för alla som vill hitta något bra att titta på, oavsett om det är filmer, serier, livesport eller program på streaming eller traditionell TV, säger Katarina Hedegaard-Friis, produkt- och techchef på tv.nu

För ytterligare information, kontakta: 

Lina Femtvik, Marknadschef, tv.nu

lina.femtvik@schibsted.com

Om tv.nu

tv.nu är Sveriges största TV-guide med över 2,3 miljoner unika besökare varje vecka. Tjänsten har innehåll från både streamingtjänster och linjära kanaler. Bolaget startades 1999 och blev 2007 en del av Schibsted Media Group med systerbolag som Aftonbladet, SvD, klart.se, Yepstr.com, hygglo.se, Blocket, Lendo m.fl. Bolaget har ca 25 anställda och sitter i centrala lokaler i Stockholm, som delas med systerbolagen.

Om Svenska TV-panelen

Svenska TV-panelen är en återkommande undersökning som görs av tv.nu och besvaras av tv.nu:s användare. Panelen är en av Sveriges största som svarar på frågor om tv och streaming. 

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Helena Folcker och Lina Femtvik
Helena Folcker och Lina Femtvik
Ladda ned bild

Länkar

Om

Schibsted
Schibsted
Kungsbron 13
111 22 Stockholm

08 - 725 25 00https://www.schibsted.com

Rethinking things since 1839

Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.

Följ Schibsted

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted

Aftonbladet och SvD fortsätter växa digitala användarintäkter7.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande

Krävande makroekonomi, hög inflation och höga räntor har fortsatt utmana boksluten för Schibsteds svenska mediehus. Framför allt annonsmarknaden har varit utmanande och lyft först i fjärde kvartalet. Prenumerationsaffären har, trots en stram ekonomi för hushållen, varit stabil. SvD redovisar ett rörelseresultat på 72 MSEK (64 MSEK) för 2023, medan Aftonbladet landar ett resultat på 38 MSEK (55 MSEK).

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye