Madelaine Levy blir utvecklingsredaktör på SvD Kultur

Människors kulturvanor har förändrats mycket de senaste åren, precis som medievanorna.
– För att kulturjournalistiken ska vara fortsatt relevant för läsarna och möta deras behov är det centralt att vi lägger särskild vikt vid att utveckla kulturjournalistiken, säger Lisa Irenius, kulturchef på SvD.
– Det är också angeläget att utvecklingsarbetet bottnar i en kunskap om kulturjournalistikens specifika uttryck och därför är jag väldigt glad att Madelaine Levy nu tillträder som utvecklingsredaktör på SvD Kultur. Madelaine Levy är mycket idérik och insatt i digital förändring, samtidigt som hon har djupa kulturkunskaper.
Som utvecklingsredaktör på SvD Kultur kommer Madelaine Levy att arbeta i nära samarbete med webbredaktionen samt med tidningens utvecklare. I uppdraget ingår både att se över hur befintligt innehåll kan presenteras och att leda nya satsningar, det kan vara alltifrån nyhetsbrev till poddar.
– Det ska bli väldigt roligt att börja arbeta i den här rollen, jag ser en stor potential i kulturjournalistiken. Den digitala omställningen har uppenbarat vilken viktig roll den fyller för mediehusen, både för att behålla och engagera befintliga prenumeranter samt för att rekrytera nya, säger Madelaine Levy.
Madelaine Levy har redan tidigare arbetat med nyskapande projekt på SvD Kultur, bland annat som redaktör för läsarprojekten ”Jag minns” och ”Livet under corona”. Under våren har hon också, tillsammans med filmredaktör Elias Björkman, utvecklat bevakningen av streamad film och tv, med bland annat en ny flik på SvD.se och ett snabbt växande nyhetsbrev som är exklusivt för SvD:s prenumeranter.
Madelaine Levy har en bakgrund som chefredaktör på magasinet Bon och som litteraturredaktör på SvD Kultur.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Madelaine Levy, utvecklingsredaktör, SvD Kultur. Telefon: 073-314 25 90. E-post: madelaine.levy@svd.se.
Lisa Irenius, kulturchef, SvD Kultur. Telefon: 0736-93 48 08. E-post: lisa.irenius@svd.se
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder

Om
Rethinking things since 1839
Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Vend
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Vend
Vend appoints Maria Sandgren as new EVP & Chief Product and Technology Officer15.5.2025 10:05:00 CEST | Pressmeddelande
Today, Vend appointed Maria Sandgren as Executive Vice President and Chief Product & Technology Officer.
Schibsted Marketplaces becomes Vend: A new name for a smarter future12.5.2025 09:00:00 CEST | Press Release
Schibsted Marketplaces announces its official change into Vend today, marking a bold new chapter as a unified, purpose-driven family of marketplaces across the Nordics. The new name and brand identity reflect the company’s ongoing evolution as a leading digital marketplaces company committed to helping users make smarter choices and spend their time wisely.
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
Schibsted Marketplaces reveals new corporate brand name, Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Press Release
“Vend marks the beginning of a united effort. With this new brand, we are bringing together our Nordic family of marketplaces – uniting them into one powerful force of innovation,” says Christian Printzell Halvorsen. The complete transition to Vend is scheduled for Q2 2025.
Hälften av second hand-köpen ersätter ett nytt köp14.6.2024 12:49:59 CEST | Pressmeddelande
Idag släpper Schibsted Marketplaces sin Second-Hand Effect-rapport som undersöker påverkan och fördelar med att köpa second-hand på marknadsplatserna Blocket, FINN, Tori och DBA.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum