Jörgen Warborn kommenterar handelsavtalet efter brexit

EU och Storbritannien har i dag enats om ett handels- och samarbetsavtal. Jörgen Warborn (M) är ledamot i utskottet för internationell handel och kommer att arbeta med avtalet, då det ska granskas och godkännas av Europaparlamentet. Warborn välkomnar överenskommelsen, men menar också att det är för lite tid för företagen att förbereda sig på situationen efter brexit.

Utskottet för internationell handel och utrikesutskottet i Europaparlamentet kommer nu granska handels- och samarbetsavtalet, för att det senare ska kunna godkännas av Europaparlamentet. Detta kommer hinnas göras först i början av det nya året, då den så kallade övergångsperioden redan är slut. Medlemsländerna och Storbritannien förväntas därför besluta att avtalet får börja gälla provisoriskt.

Europaparlamentariker Jörgen Warborn (M) är vice gruppledare, för den största partigruppen EPP, i utskottet för internationell handel.

- Både för EU och för Sverige är det avgörande med fortsatt goda relationer till Storbritannien. Storbritannien är till exempel en av Sveriges viktigaste handelspartners. Utan ett avtal hade vi fått börja från noll. Därför välkomnar jag överenskommelsen och tycker att avtalet bör börja gälla så snart som möjligt. Samtidigt kommer skillnaden för framför allt företagen vara enorm efter nyårsnatten. Inget frihandelsavtal motsvarar den enkelhet som den inre marknaden innebär för handel och företagande, säger Jörgen Warborn.

- Med så kort tid kvar är det tyvärr omöjligt för företagen att hinna förbereda sig. Folkomröstningen i Storbritannien ägde rum för fyra år sedan, men vilka nya regler företagen har att förhålla sig till meddelas bara dagar i förväg. Det hade varit bättre med en lång implementeringsperiod, för att hjälpa företagen att ställa om. Här har politiken tyvärr misslyckats, säger Jörgen Warborn.

Arba Kokalari utses till förhandlare för EU:s nya lag för digitala plattformar25.1.2021 08:20:26 CET | Pressmeddelande

EU ska anta en helt ny lagstiftning för hur innehåll på internetplattformar ska hanteras – Digital Services Act. Lagen kommer att avgöra hur såväl sociala medier som e-handlare kan agera i EU. Arba Kokalari (M) har utsetts till den största partigruppen, EPP:s, ansvariga förhandlare för lagstiftningen. Hon blir den enda svenska Europaparlamentarikern vid förhandlingsbordet.