Pressmeddelande från Fly Green Fund: Fly Green Fund levererar 16 ton bioflygbränsle till Kalmar Öland Airport
Som en effekt av årets pandemi och att flera länder stängt ner sina samhällen har resandet i världen minskat kraftigt. Om eller hur snabbt resandet återgår till mer normala nivåer när pandemin klingar av vet i dagsläget ingen. Många menar dock att vi ska ta pandemin som ett tillfälle till en grön omstart och att våra resor framgent måste vara grönare än tidigare.
-Att vi reser är i grund och botten positivt. Genom att resa kan vi utbyta erfarenheter, varor och tjänster med människor världen över och förutom den konkreta affärsnyttan eller semesterupplevelsen, bidrar resor och möten till förståelse, tolerans och utveckling. Samtidigt måste vi ta ansvar för den klimatpåverkan som resandet orsakar. Som flygresenär kan man köpa till biobränsle och på så sätt reducera resans klimatavtryck, berättar David Hild VD på Fly Green Fund.
Fossilfritt flyg en utmaning men långt ifrån en omöjlighet
Precis som alla andra sektorer i samhället behöver flyget övergå från fossila till fossilfria och hållbara bränslealternativ om klimatmålen ska nås.
–Dagens flygplan är tekniskt sett är redo för bränslebytet, än så länge produceras dock så lite hållbara flygbränslen att priset idag är tre till fyra gånger högre än det för fossilt flygbränsle. Nu ser vi att den ökade klimatmedvetenheten och att flera länder planerar att införa en kvot- eller reduktionsplikt, liknande Norges och Sveriges, börjar få effekt på produktionen. Ett flertal nya produktionsanläggningar är på gång runt om i världen varför vi förväntar oss att priset kommer att falla de närmaste åren, säger David Hild
Bränslet som kommer till Kalmar Öland Airport idag levereras av AirBP och reducerar koldioxidutsläppet med cirka 80 procent jämfört med fossilt flygbränsle. Just detta bränsle är tillverkat av använd matolja men producenterna ser en lång rad lämpliga råvaror. Det handlar om allt ifrån rester från skogs-, pappers och livsmedelsindustrin till energigrödor, hushållssopor och till och med koldioxid utvunnet ur luften. En nyligen publicerad rapport från World Economic Forum pekar på att just bredden av potentiella råvaror gör att flygets omställning kan ske på ett hållbart sätt, trots att efterfrågan på bioenergi ökar i tack med att flera sektorer lämnar de fossila bränslena.
–Från vissa håll uttrycks en oro för att omställningen till fossilfrihet hotar våra skogar, men eftersom det bara är outnyttjade restprodukter från andra industrier som, enligt till exempel EU:s hållbarhetsdirektiv, kan ge den hållbarhetsprestanda vi söker hotar omställningen inte skogen. Att processa hela träd till flygbränsle skulle dessutom vara extremt dyrt och därmed även ekonomiskt ohållbart, berättar David Hild.
Alternativa bränslen reducerar mer än flygets koldioxidutsläpp
Förutom att bioflygbränslen reducerar koldioxidutsläppen visar nu flera studier att de så kallade höghöjdseffekterna minskar när det fossila bränslet byts ut. Dessa klimateffekter kan uppstå i
varierande grad när ett flygplan flyger på över 8 000 meters höjd, en höjd som de flesta inrikesflygningar inte når eller bara befinner sig på en kort stund.
–En annan intressant sidoeffekt av att byta ut det fossila bränslet är att det visat sig att även flygplanens bränsleförbrukning minskar, säger David Hild
Kalmar Öland Airport stödjer Fly Green Fund
Kalmar Öland Airport är en av de regionala flygplatser som genom sitt partnerskap stödjer Fly Green Funds verksamhet.
–Miljöarbetet står högt upp på flygplatsens agenda. Sedan 2018 har vi tillsammans med våra ägare och samarbetsaktörer såsom Fly Green Fund, jobbat hårt för att kunna flyga med en allt större andel bioflygbränsle från Kalmar. Förra året nådde vi 6 %. Det låter kanske inte mycket, men är världsklass i sammanhanget och ett viktigt bevis på att det faktiskt är möjligt, säger Ronny Lindberg, VD Kalmar Öland Airport.
–En ökad efterfrågan på bioflygbränsle nationellt ger ett större underlag för att få i gång den inhemska produktionen. Genom att tillsammans med Fly Green Fund se till att vi använder bioflygbränsle lokalt är vi med och reducerar utsläppen från flyget med omedelbar verkan, samtidigt som vi påskyndar omställningen i stort menar Karin Lagerlöf, Affärsutvecklare Kalmar Öland Airport.
För mer information kontakta:
David Hild, VD Fly Green Fund
Tel 0739-906 106
david@flygreenfund.se
Om:
Fly Green Fund grundades 2015 av Karlstad Airport, SkyNRG och NISA (Nordic Initiative for Sustainable Aviation). Fly Green Fund är en ekonomisk förening, utan vinstintresse, som ger företag och privatpersoner möjlighet att reducera sitt klimatavtryck vid flygresor genom bioflygbränsle. Målet är att, genom att öka efterfrågan, få igång storskalig lokal produktion av bioflygbränsle i Norden. På så sätt bidrar Fly Green Fund till att Sverige och Norden driver utvecklingen av bioflygbränsle och därmed minskar det globala klimatavtrycket. Fondens verksamhet stöds av Swedavia och SRF (Sveriges Regionala Flygplatser). http://www.flygreenfund.se/
Nyckelord
Bilder
Om
Välkommen till vida världen - now boarding från Kalmar Öland Airport
Kalmar Öland Airport AB är ett samägt bolag mellan Kalmar Kommun och Region Kalmar Län, som i samverkan med kommunerna och näringslivet i Kalmarregionen ska utveckla, driva och förvalta Kalmar flygplats. Bolaget ska tillvarata och utveckla tillgängliga och framtida flygkommunikationer mellan Kalmarregionen och andra delar av Sverige samt övriga världen.
Kalmar Öland Airport arbetar proaktivt med omställningen mot fossilfrihet, dels i den egna verksamheten dels genom iblandning av bioflygbränsle i flygtrafiken från Kalmar. I sin framtidsvision 2030 siktar Kalmar Öland Airport på att fortsatt och tillsammans med andra aktörer, gå i bräschen för omställningen till ett hållbart flyg, med målet om fossilfri linjetrafik 2030.
Följ Kalmar Öland Airport
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Kalmar Öland Airport
SAS flyger Arlanda-Kalmar igen från och med januari 20252.10.2024 14:00:00 CEST | Pressmeddelande
Som en del av det nyligen presenterade wet lease-samarbetet med BRA kommer SAS återstarta flyglinjen mellan Arlanda och Kalmar. Linjen kommer att starta igen den 27 januari 2025 och är ett led i SAS ambition att koppla samman Kalmar och regionen med resten av Sverige och världen.
I dag firar vi tillgänglighet. I hjärtat.30.8.2024 09:00:00 CEST | Nyheter
I dag är det exakt 40 år sedan Kalmar Öland Airports nuvarande flygterminal invigdes. För 10 år sedan firade vi vårt 30-årsjubileum med ett stort kalas, flyguppvisningar, resemässa och mängder av familjeaktiviteter, med runt 20 000 besökare på flygplatsen! I dag är läget för oss och många av Sveriges regionala flygplatser ett helt annat.
Ny parkeringslösning på Kalmar Öland Airport27.6.2024 09:00:00 CEST | Nyheter
Den 1 juli tas bommarna till alla parkeringsytor på flygplatsen i Kalmar bort och man övergår till ett app- och smsbaserat parkeringssystem.
SAS avvecklar flygtrafiken mellan Kalmar och Stockholm Arlanda14.6.2023 13:03:36 CEST | Pressmeddelande
Efter sextiosex år, varav cirka hälften i Linjeflygs regi, avvecklar SAS nu flygtrafiken mellan Kalmar Öland Airport och Stockholm Arlanda. Trafiken upphör från och med den13 augusti i år. Bakgrunden till beslutet är enligt SAS svag lönsamhet på linjen.
Flyglinjen Kalmar Frankfurt startar upp med ny tidtabell20.3.2023 08:00:00 CET | Nyheter
Från och med den sjätte april går det åter att flyga direkt mellan Kalmar och Frankfurt, Tyskland. Sommartidtabellen innehåller två avgångar i veckan med avresa från Kalmar måndag förmiddag och torsdag kväll.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum