Schibsted investerar i fintechbolaget Dintero

- Konkurrensen på marknaden för betalningslösningar ökar kraftigt. De aktörer som kommer klara sig framåt är de som kan leverera en sömlös, transparent och kostnadseffektiv användarupplevelse på kundernas villkor. Det har varit vårt kundlöfte sedan vi gick ut på marknaden 2018, och det har inte blivit mindre viktigt nu, säger Daro Navaratnam, grundare och vd.
Dintero är en marknadsplats för olika betalningslösningar som Visa/Mastercard, Vipps, Swish, fakturor och delbetalningar. Butiker och nätbutiker kan sedan välja vilken lösning de vill erbjuda sina kunder. Butikerna, dvs Dinteros kunder, kan också erbjudas insiktsbaserade rabatter och lojalitetserbjudanden till sina kunder via lösningen.
År 2019 omsatte Dintero 2,6 miljoner och företaget har för närvarande nära 170 aktiva kunder, varav 150 tillkom under 2020. Företaget räknar med att växa betydligt under 2021.
- Vi är intresserade av att tillföra butikerna värde, inte råna dem. Vi ger det genom de i hög grad själva bestämmer vad de vill erbjuda när det gäller betalningsmetoder. Butiken fortsätter också själva att äga kundrelationen. Och vi förenklar vardagen för butiksägare genom att kombinera alla betalningsmetoder i våra lösningar, säger Daro Navaratnam.
Grundaren har tidigare haft framgångar med plattformsföretaget dSafe som såldes till Bambora 2015. Nu är det fullt fokus på att utveckla och utöka Dinteros serviceportfölj ytterligare, och Daro Navaratnam är mycket glad över att ha Schibsted med i laget.
- Schibsted har tung kompetens som kan komplettera vår egen, även inom fintech. Detta i kombination med lång erfarenhet som investerare och flera starka varumärken i portföljen gör dem till en mycket attraktiv ägare. Schibsted har också verkligen förstått de möjligheter som ligger i att ersätta föråldrade finansiella produkter med innovation och teknik, säger Daro Navaratnam.
Spot on investering
Mats Staugaard, investeringsansvarig på Schibsted Growth, anser att Dintero är spot on den typ av företag Schibsted vill investera i.
- Företaget har haft en mycket bra utveckling sedan starten. Daro och hans team är mycket skicklig. Det i kombination med tillväxten inom e-handel och att betalning fortfarande är ett olöst problem gör att vi tror att Dintero kan ta en tydlig position på marknaden för transaktioner och betalningslösningar, säger Mats Staugaard.
- Fintech är ett viktigt fokusområde för hela Schibsted-koncernen. Våra användare loggar in, betalar för annonser och för prenumerationer, köper hus och bilar, laddar ner kvitton och kuponger, tecknar lån, försäkringar och så vidare. I alla dessa transaktioner är finansiell teknik central. Vi arbetar också aktivt för att förbättra den kundresan framåt. Vi har redan kopplat Dintero till ett av våra företag, säger Mats Staugaard.
- Vi är en långsiktig investerare och tror att Dintero så småningom kan bli en betydande aktör på marknaden. Vi vill delta i denna resa och kommer att stödja företaget med både kapital och expertis, avslutar Mats Staugaard.
Dintero finns i nuläget i Norge och Sverige, men har ytterligare expansionsplaner i Europa.
För ytterligare information:
Mats Staugaard
+4799726728
mats.staugaard@schibsted.com
Nyckelord
Kontakter
Dora Streiffert TolstoyHead of Communications Schibsted Growth
Tel:073-924 23 30dora.streiffert.tolstoy@schibsted.comBilder

Länkar
Om
Rethinking things since 1839
Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
Schibsted Marketplaces reveals new corporate brand name, Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Press Release
“Vend marks the beginning of a united effort. With this new brand, we are bringing together our Nordic family of marketplaces – uniting them into one powerful force of innovation,” says Christian Printzell Halvorsen. The complete transition to Vend is scheduled for Q2 2025.
Hälften av second hand-köpen ersätter ett nytt köp14.6.2024 12:49:59 CEST | Pressmeddelande
Idag släpper Schibsted Marketplaces sin Second-Hand Effect-rapport som undersöker påverkan och fördelar med att köpa second-hand på marknadsplatserna Blocket, FINN, Tori och DBA.
Aftonbladet och SvD fortsätter växa digitala användarintäkter7.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Krävande makroekonomi, hög inflation och höga räntor har fortsatt utmana boksluten för Schibsteds svenska mediehus. Framför allt annonsmarknaden har varit utmanande och lyft först i fjärde kvartalet. Prenumerationsaffären har, trots en stram ekonomi för hushållen, varit stabil. SvD redovisar ett rörelseresultat på 72 MSEK (64 MSEK) för 2023, medan Aftonbladet landar ett resultat på 38 MSEK (55 MSEK).
Sportbladet storsatsar på fotbolls-EM4.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
En dedicerad EM-podd, en 196-sidig EM-bibel och flera specialavsnitt av Fotbollsresan med Niva och Nordström. Det är tre av grundpelarna när Sportbladet nu på allvar drar igång fotbolls-EM. Erik Niva och Simon Bank är på plats på EM tillsammans med Johanna Frändén, Frida Fagerlund, Linn Nordström och Makoto Asahara.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum