Aftonbladet instiftar klimatjournalistpris

Nu lanserar Aftonbladet klimatjournalistpriset, som kommer att delas ut till en journalist som utmärkt sig ”med särskilda prestationer” inom klimatjournalistikens område.
Priset är på 25 000 kronor och instiftas för att uppmuntra till nytänkande och ökad kompetens inom journalistik som rör klimatförändringarna. Stor vikt läggs också vid det ansvarsutkrävande perspektivet, där makthavare ställs till svar för sina beslut.
Klimatjournalistprisets jury utgörs av Johan Rockström, professor i miljövetenskap, Kerstin Brunnberg, journalist och tidigare bland annat vd för Sveriges Radio samt Jonathan Jeppsson, författare till klimatboken “Åtta steg mot avgrunden: vårt framtida liv på planeten” och nyhetschef på Aftonbladet
–– Det är väldigt viktigt att premiera det skickliga journalistiska hantverket för att översätta vetenskap till spännande klimatjournalistik, säger Johan Rockström.
Han hoppas att priset ska bidra till en fördjupande, analytisk klimatjournalistik:
– Oavsett om du är journalist inom ekonomi, sport eller utrikespolitik så skär klimatfrågan rakt igenom. Att vara den duktigaste klimatjournalisten innebär att du är en otroligt bred systemvetare, säger Johan Rockström, som är chef för Potsdam Institute for Climate Impact Research i Tyskland.
Det nyinstiftade priset delas ut första gången i oktober 2021. Tre nominerade väljs ut av juryn och presenteras en vecka innan vinnaren presenteras vid en prisutdelning. Prissumman är 25 000 kronor.
– Det är omöjligt att motstå att få vara med och bedöma och lyfta den bästa journalistiken i ett sådant avgörande ämne, för många generationers livsvillkor. Det är ett stort ansvar, men också så roligt att få vara med där, säger Kerstin Brunnberg.
Priset är bara en del i Aftonbladets satsning på klimatjournalistik, som under de senaste åren fått stort genomslag, bland annat med reportage som Klimatkrigarna, Deras planet, Sjukt klimat och Klimatstriden. Dessutom har Aftonbladet lanserat en Klimat-live, för dagliga uppdateringar om klimatförändringarna.
– På Aftonbladet lägger vi nu mycket kraft på att utveckla klimatjournalistiken och vi ser hur hela mediebranschen tar nya initiativ för att bevaka, granska och berätta om klimatfrågan och dess konsekvenser. Samtidigt är det ett tema som spänner över så många områden att det är komplicerat att rapportera allsidigt och nära om. Att då uppmuntra journalister som gjort särskilda insatser på området känns helt rätt, vilket är anledningen till att vi instiftar det här priset, säger Aftonbladets chefredaktör Lena K Samuelsson.
Om Aftonbladets klimatjournalistpris:
Priset går till en journalist som under det senaste året utmärkt sig med särskilda prestationer inom klimatjournalistikens område. Hen har skildrat klimatförändringens påverkan inom olika samhällsområden, genomfört en granskning eller gjort avslöjanden som satt avtryck i samhällsdebatten.
Stor vikt läggs också vid det ansvarsutkrävande perspektivet, där makthavare ställs till svar för sina beslut och göranden. Priset ska uppmuntra till nytänkande och ökad kompetens inom journalistik som rör klimatförändringarna.
Prissumman är25 000 kronor.
Priset delas ut i oktober 2021.
Journalistisk publicerad från 1 oktober 2020 till 1 oktober 2021 bedöms av juryn som sedan väljer ut nominnerade och vinnare.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Jonathan Jeppsson, nyhetschef, Aftonbladet. Tel: 070-266 23 97 E-post: jonathan.jeppsson@aftonbladet.se
Eric Rosén, biträdande redaktör, Aftonbladet. Tel: 070-474 22 51. E-post: eric.rosen@aftonbladet.se
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder


Om
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
Schibsted Marketplaces reveals new corporate brand name, Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Press Release
“Vend marks the beginning of a united effort. With this new brand, we are bringing together our Nordic family of marketplaces – uniting them into one powerful force of innovation,” says Christian Printzell Halvorsen. The complete transition to Vend is scheduled for Q2 2025.
Hälften av second hand-köpen ersätter ett nytt köp14.6.2024 12:49:59 CEST | Pressmeddelande
Idag släpper Schibsted Marketplaces sin Second-Hand Effect-rapport som undersöker påverkan och fördelar med att köpa second-hand på marknadsplatserna Blocket, FINN, Tori och DBA.
Aftonbladet och SvD fortsätter växa digitala användarintäkter7.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Krävande makroekonomi, hög inflation och höga räntor har fortsatt utmana boksluten för Schibsteds svenska mediehus. Framför allt annonsmarknaden har varit utmanande och lyft först i fjärde kvartalet. Prenumerationsaffären har, trots en stram ekonomi för hushållen, varit stabil. SvD redovisar ett rörelseresultat på 72 MSEK (64 MSEK) för 2023, medan Aftonbladet landar ett resultat på 38 MSEK (55 MSEK).
Sportbladet storsatsar på fotbolls-EM4.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
En dedicerad EM-podd, en 196-sidig EM-bibel och flera specialavsnitt av Fotbollsresan med Niva och Nordström. Det är tre av grundpelarna när Sportbladet nu på allvar drar igång fotbolls-EM. Erik Niva och Simon Bank är på plats på EM tillsammans med Johanna Frändén, Frida Fagerlund, Linn Nordström och Makoto Asahara.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum