
Nytt projekt ska öka prestandan hos eldrivna fordon

– E-STATE har som mål att utveckla nya tunna (≤ 0.30 mm) elektroplåtsorter lämpade för elfordon och att utvärdera de nya plåtsorterna genom att bygga och testa prototypmotorer. Bakgrunden är naturligtvis den stora omställningen som pågår inom fordonsindustrin där i stort sett alla tillverkare satsar på eldrift. Elektroplåt används till elmotorers statorer och rotorer och plåtens egenskaper har betydande inverkan på elmotorns och fordonets prestanda som exempelvis räckvidd, säger Magnus Lindenmo, Manager Technical Customer Support på Surahammars Bruk samt projektledare för E-STATE.
Tidigare har en förstudie utförts inom nyckelområden för planeringen av projektet. Det är särskilt viktigt att öka hållfastheten hos elektroplåt, samtidigt som de magnetiska egenskaperna förbättras, med bibehållna eller stärkta aspekter kring ekonomi, process- och bearbetningsförmåga samt återvinningsbarhet ur livscykelperspektiv. Detta fordrar samarbete i värdekedjan för materialet från flytande stål till slutligt elfordon och projektet omfattar expertis på ståltillverkning, stansningslaboratorium, fordonskonstruktion och tillverkning, med stöd av forskningsinstitut som är specialister på modellering, karaktärisering och design av magnetiska och mekaniska egenskaper hos stål.
– Fordonsindustrins krav på låg vikt och liten storlek på elmotorn, kombinerat med krav på mycket hög verkningsgrad över ett brett arbetsområde i fråga om moment och hastighet ställer höga, och i många fall nya, krav på elektroplåt jämfört med traditionella tillämpningar för till exempel industrimotorer. Nya elektroplåtsorter kan därför möjliggöra konstruktionen av bättre och/eller billigare elfordon, säger Magnus Lindenmo.
Flera nya stålsammansättningar ska inledningsvis designas och tillverkas i laboratorium. Deras relevanta egenskaper ska undersökas och den mest lovande varianten ska tillverkas i industriell process, följt av konstruktion och tillverkning av flera motorprototyper innehållande det nya stålet. Prototypernas egenskaper ska mätas och därmed validera det nya materialet prestationsförmåga.
– Det är mycket glädjande att vi har fått ihop ett så starkt konsortium för projektet. Projektparterna är Surahammars Bruk, Volvo Personvagnar, Volvo Lastvagnar, Scania, CEVT, Swerim och RISE, säger Magnus Lindenmo.
E-STATE har en total budget på 14,2 miljoner kronor varav 5,9 miljoner kommer från Vinnova.
Inom det strategiska innovationsprogrammet Metalliska material så satsas nu över 56 miljoner kronor i programmets utlysning ”Metalliska material för det elektrifierade samhället”. Det är sju nya forskningsprojekt har nu beviljats stöd från den svenska innovationsmyndigheten Vinnova.
Nyckelord
Kontakter
Gert NilsonProgramchef Metalliska material
Tel:08 679 17 05gert.nilson@jernkontoret.seLotta SörlinBiträdande programchefMetalliska material
Tel:08 679 17 03lotta.sorlin@jernkontoret.seBilder

Om
Det strategiska innovationsprogrammet Metalliska material syftar till att förverkliga den strategiska forsknings- och innovationsagendan Nationell samling kring metalliska material. Programmet är en del av Vinnovas, Energimyndighetens och Formas satsning på strategiska innovationsprogram och samlar Sveriges metallindustrier: stål, aluminium, hårdmetall, gjutstål, gjutjärn och gjutna icke-järnmetaller.
Hantering av personuppgifter
Du har rätt att när som helst avregistrera dig från våra utskick och/eller radera dina personuppgifter i våra register. Du kan läsa om dina rättigheter och om hur Jernkontoret hanterar dina personuppgifter på jernkontoret.se/dataskydd.
Följ Metalliska material
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Metalliska material
Avslutande forskningssatsning från Metalliska material21.11.2023 10:12:12 CET | Pressmeddelande
Inom det strategiska innovationsprogrammet Metalliska material satsas nu cirka 4,9 miljoner kronor i programmets sista enskilda projekt. Det är sju delprojekt i det enskilda projektet som har beviljats stöd från den svenska innovationsmyndigheten Vinnova.
Nytt forskningsprojekt ska göra Sverige ledande inom hållbar pressgjutning11.7.2023 11:35:35 CEST | Pressmeddelande
SUSCAST, ett nytt enskilt projekt inom det strategiska innovationsprogrammet Metalliska material, ska i detalj beskriva hur en etablering av en forsknings- och demoanläggning för hållbar pressgjutning ska gå till. Anläggningen ska göra Sverige världsledande inom hållbar och flexibel tillverkning av metallkomponenter genom pressgjutning.
Blicken mot framtiden på Metalliska materials programkonferens21.3.2023 08:36:43 CET | Pressmeddelande
Den 15–16 mars 2023 samlades nära 200 personer för att delta i det strategiska innovationsprogrammet Metalliska materials årliga programkonferens på Skogshem & Wijk på Lidingö i Stockholm. Denna gång var det tioårsjubileum för den sedvanligt mycket välbesökta konferensen. Under dessa tio år har programkonferensens placerat sig som Sveriges främsta mötesplats för metallforskning, med deltagare från såväl industri och akademi som forskningsinstitut och myndigheter.
Positiv nioårsutvärdering för Metalliska material21.12.2022 08:27:07 CET | Pressmeddelande
Det strategiska innovationsprogrammet Metalliska material har under året genomgått sin nioårsutvärdering. Resultatet av utvärderingen visar att Metalliska är ett mycket välskött program och lyfter bland annat hur Metalliska material har axlat rollen som nationell kraftsamlande aktör och samverkansplattform för svensk metallforskning.
Nytt projekt introducerar additiv tillverkning inom jordbrukssektorn22.11.2022 07:00:00 CET | Pressmeddelande
AMjord, ett nytt projekt inom det strategiska innovationsprogrammet Metalliska material, syftar till att öppna en stor och viktig bransch för metallisk additiv tillverkning, nämligen jordbrukssektorn. Då mer specifikt den utrustning som används för jordberedning, som behöver nyttja de mest nötningsbeständiga metaller som finns att tillgå, eftersom verktygsnötningen försvårar ett effektivt och hållbart jordbruk.