SvD går stärkt ur coronaåret 2020

Resultatet härleds till både högre prenumerationsintäkter, men också lägre kostnader. Det statliga coronastödet bidrog också till att minska effekten av annonstappet som följde på pandemin och restriktionerna, för som för övriga branschen påverkades även SvD:s annonsaffär negativt av coronapandemin, i synnerhet under andra kvartalet. I dag ser SvD dock en återhämtning mot mer normala nivåer.
– Det intensiva nyhetsläget bidrog förstås till det stora intresset för Svenska Dagbladets journalistik och tillsammans med de målmedvetna satsningar som gjordes på tidningen under året har det lett till den här kraftiga ökningen av prenumerationsintäkterna. Utmärkelsen Årets dagstidning 2021 visar också Svenska Dagbladets starka position på den svenska marknaden, säger Siv Juvik Tveitnes, koncernchef för Schibsteds nyhetsmedier i Sverige och Norge.
Den digitala prenumerationsaffären växte 36 procent under året och allt fler väljer idag att betala för en digital prenumeration på Svenska Dagbladet. Också papperstidningen fortsätter att vara viktig för prenumeranterna, i en tid när många suttit isolerade i sina hem. Prenumerationsintäkterna från papperstidningen låg till och med lite över föregående år, detta på en i övrigt vikande marknad.
– Det sätt som medarbetarna på Svenska Dagbladet tagit sig igenom den här tiden gör mig både glad och stolt. Tack vare ett starkt engagemang och fantastiska insatser kan vi nu fortsätta satsningarna och investeringarna, säger Siv Juvik Tveitnes.
2020 |
2019 |
Var (%) |
Var (MSEK) |
|
Rörelseintäkter |
881,9 |
873,2 |
+1,0% |
+8,7 |
Rörelseresultat* |
59,2 |
44,2 |
+33,9% |
+15,0 |
Årets resultat |
59,9 |
45,1 |
+33,0% |
+14,9 |
* Skillnaden i Rörelseresultat jämfört med Årets resultat för Svenska Dagbladet utgörs av finansiella poster och skatt.
Viktiga faktorer som påverkat Svenska Dagbladets resultat 2020
- Svenska Dagbladet levererade ett starkt rörelseresultat på 59,2 miljoner kronor under 2020. Resultat ökade med 34 procent, vilket härleds till både högre intäkter men också lägre kostnader.
- SvD tog emot coronastöd på sammanlagt 24 miljoner kronor, vilket dock inte kompenserar för det stora annonstappet under året.
- SvD har i likhet med hela branschen påverkats starkt av covid-19. Det intensiva nyhetsläget bidrog till ett stort intresse för SvD:s journalistik och en kraftig ökning av prenumerationsintäkterna. Den digitala prenumerationsaffären växte 36 procent under året.
- Papperstidningen fortsätter vara viktig för prenumeranterna, vilket speglas i att prenumerationsintäkterna från papperstidningen låg strax över föregående år.
- Annonsaffären påverkades negativt på grund av pandemin, i synnerhet under andra kvartalet. Tappet var störst inom printannonseringen som föll kraftigt i branscher som resor, bostad och hus & hem – områden som påverkats mycket negativt av covid-19.
- SvD:s kostnadsreduktion är ett resultat av lägre kostnader inom bland annat tryck och distribution. Besparingen är kopplad dels till lägre printvolymer men också strukturella förändringar inom produktion som en del av ett kostnadsprogram inom Schibsted News Media. Även de rörliga annonsprovisionerna minskade till följd av lägre annonsintäkter.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder

Om
Rethinking things since 1839
Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
Schibsted Marketplaces reveals new corporate brand name, Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Press Release
“Vend marks the beginning of a united effort. With this new brand, we are bringing together our Nordic family of marketplaces – uniting them into one powerful force of innovation,” says Christian Printzell Halvorsen. The complete transition to Vend is scheduled for Q2 2025.
Hälften av second hand-köpen ersätter ett nytt köp14.6.2024 12:49:59 CEST | Pressmeddelande
Idag släpper Schibsted Marketplaces sin Second-Hand Effect-rapport som undersöker påverkan och fördelar med att köpa second-hand på marknadsplatserna Blocket, FINN, Tori och DBA.
Aftonbladet och SvD fortsätter växa digitala användarintäkter7.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Krävande makroekonomi, hög inflation och höga räntor har fortsatt utmana boksluten för Schibsteds svenska mediehus. Framför allt annonsmarknaden har varit utmanande och lyft först i fjärde kvartalet. Prenumerationsaffären har, trots en stram ekonomi för hushållen, varit stabil. SvD redovisar ett rörelseresultat på 72 MSEK (64 MSEK) för 2023, medan Aftonbladet landar ett resultat på 38 MSEK (55 MSEK).
Sportbladet storsatsar på fotbolls-EM4.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
En dedicerad EM-podd, en 196-sidig EM-bibel och flera specialavsnitt av Fotbollsresan med Niva och Nordström. Det är tre av grundpelarna när Sportbladet nu på allvar drar igång fotbolls-EM. Erik Niva och Simon Bank är på plats på EM tillsammans med Johanna Frändén, Frida Fagerlund, Linn Nordström och Makoto Asahara.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum