Tre nya chefer till Aftonbladet – värvar från TV4

– Jag är oerhört glad över att få bli en del av Aftonbladets redaktion. Efter att ha jobbat många år med digital utveckling på andra nyhetsredaktioner är det fantastiskt roligt att få komma till en organisation där den digitala publiceringen sedan länge är den självklara och där all fokus kan läggas på att göra bästa möjliga journalistik. Det kommer att bli en glädje att ta del av all den kompetens, snabbhet och kraft som finns på Aftonbladet, säger Astrid Billengren.
Astrid Billengren var tidigare digital dagchef på TV4, en kanal hon jobbat för under elva år. Hon har också en bakgrund från Dagens Nyheter. Nu blir hon biträdande nyhetschef på Aftonbladet, en nyinrättad nyckelroll i den utökade nyhetsorganisationen.
– Det var många bra sökande men vi är övertygade om att vi nu hittat rätt person. Astrid kommer att bli en viktig kugge i vårt arbete med att säkerställa att Aftonbladet förblir svenskarnas primära nyhetskälla, säger Martin Schori, biträdande redaktionschef och stf ansvarig utgivare.
Samtidigt får Emma Lovén Svensson och Niklas Eriksson roller som breakingchefer, även det nyinrättade tjänster.
– Jag känner mig trygg med att det är två riktiga stjärnor på breakingjournalistik som ska leda oss till nya stordåd. Med gott ledarskap ska desken fortsätta vara en magisk plats att jobba på, säger Hanna Olsson Berg, biträdande redaktionschef.
Emma Lovén Svensson har jobbat på Aftonbladet sedan 2015 och kommer närmast från en roll som liveredaktör där hon lett Aftonbladet TV:s breakingarbete.
– Jag ser fram emot att tillsammans med Sveriges vassaste breakingdesk erbjuda våra läsare en snabb och trygg nyhetsdestination som de alltid kan räkna med, säger hon.
Niklas Eriksson kom till Aftonbladet för drygt tio år sedan och har framför allt jobbat som reporter vid desken.
– Det känns fantastiskt roligt att få förtroendet att leda breakingdesken och jag är supertaggad, säger han.
Aftonbladet slog nyligen nytt besöksrekord och når för första gången över fyra miljoner läsare varje dag. Det innebär 50,5 procent av alla mellan 16 och 80 år och 1,1 miljoner fler än Expressen, visar siffror från Orvesto.
Även ekonomiskt går tidningen starkt, vilket möjliggör en fortsatt satsning på att utveckla både produkt och journalistik. Under 2021 har Aftonbladet rekryterat flera profilerade journalister: I våras anslöt My Rohwedder från Sveriges Radio och Linda Hjertén från Dagens Nyheter och i november tillträder den prisbelönte ekonomireportern Andreas Cervenka, senast på Dagens Industri. Författaren och kriminologen Kicki Sehlstedt är ny kolumnist sedan i maj.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Hanna Olsson Berg, biträdande redaktionschef. Telefon: 076-015 05 12. E-post: hanna.olsson@aftonbladet.se.
Martin Schori, biträdande redaktionschef och stf ansvarig utgivare. Telefon: 070-161 99 47. E-post: martin.schori@aftonbladet.se.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder


Om
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
Schibsted Marketplaces reveals new corporate brand name, Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Press Release
“Vend marks the beginning of a united effort. With this new brand, we are bringing together our Nordic family of marketplaces – uniting them into one powerful force of innovation,” says Christian Printzell Halvorsen. The complete transition to Vend is scheduled for Q2 2025.
Hälften av second hand-köpen ersätter ett nytt köp14.6.2024 12:49:59 CEST | Pressmeddelande
Idag släpper Schibsted Marketplaces sin Second-Hand Effect-rapport som undersöker påverkan och fördelar med att köpa second-hand på marknadsplatserna Blocket, FINN, Tori och DBA.
Aftonbladet och SvD fortsätter växa digitala användarintäkter7.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Krävande makroekonomi, hög inflation och höga räntor har fortsatt utmana boksluten för Schibsteds svenska mediehus. Framför allt annonsmarknaden har varit utmanande och lyft först i fjärde kvartalet. Prenumerationsaffären har, trots en stram ekonomi för hushållen, varit stabil. SvD redovisar ett rörelseresultat på 72 MSEK (64 MSEK) för 2023, medan Aftonbladet landar ett resultat på 38 MSEK (55 MSEK).
Sportbladet storsatsar på fotbolls-EM4.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
En dedicerad EM-podd, en 196-sidig EM-bibel och flera specialavsnitt av Fotbollsresan med Niva och Nordström. Det är tre av grundpelarna när Sportbladet nu på allvar drar igång fotbolls-EM. Erik Niva och Simon Bank är på plats på EM tillsammans med Johanna Frändén, Frida Fagerlund, Linn Nordström och Makoto Asahara.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum