Naturskyddsföreningen på plats på FN:s klimattoppmöte COP26

FN:s klimattoppmöte i Glasgow är ett helt avgörande möte för att världen ska ha en chans att begränsa de värsta effekterna av klimatförändringarna. Naturskyddsföreningen kommer att vara på plats och kan ge direktrapporter till media. Här kan du ta del av Naturskyddsföreningens positionspapper med de frågor föreningen kommer att driva och bevaka under mötet, och i efterhand se den pressträff som hölls om klimattoppmötet tidigare idag.

Budskapet i FN:s senaste klimatrapport är kristallklart – läget för klimatet är akut och människan är ansvarig. Klimatförändringarna måste behandlas som ett direkt hot mot livet på jorden.

– Min förväntan och förhoppning är att världens ledare lyckas leverera ett kraftfullt svar på klimatkrisen, så att vi kan undvika de värsta effekterna av klimatförändringarna. Sverige och EU måste driva på för att klimattoppmötet ska resultera i beslut som innebär att länderna skärper sina klimatplaner. Det är helt nödvändigt för att vi ska ha en chans att begränsa temperaturhöjningen till 1,5 grader, säger Karin Lexén, generalsekreterare för Naturskyddsföreningen.

– Jag hoppas också på konkreta åtaganden kring klimatfinansiering, att löftet från klimattoppmötet i Köpenhamn om 100 miljarder dollar per år efter 2020 ska infrias, och att dessa pengar verkligen kommer de allra fattigaste länderna till del. Jag kommer också hålla ögonen på att toppmötet tar hänsyn till att klimatkrisen och krisen för biologisk mångfald hänger ihop, säger Karin Lexén.

Följande personer från Naturskyddsföreningen kommer att vara på plats vid klimattoppmötet:

Karin Lexén, generalsekreterare, på plats 8–13 november.
Ulrik Westman, policychef på internationella avdelningen, på plats 3–9 november.

Presskontakt på plats i Glasgow: Hanna Berheim Brudin, kommunikationschef, på plats 8–13 november. 070-726 65 40, hanna.berheimbrudin@naturskyddsforeningen.se.
Presskontakt i Sverige: Anna Havula, 070-870 37 00, anna.havula@naturskyddsforeningen.se.

Läs Naturskyddsföreningens positionspapper om COP26 här.

Se Naturskyddsföreningens pressträff "Vad står på spel vid FN:s klimattoppmöte" här.

Gállok-ärendet: Beslutet strider fortfarande mot miljöbalken27.2.2024 14:59:34 CET | Pressmeddelande

Naturskyddsföreningen vidhåller att regeringens beslut att bevilja bearbetningskoncession till en järnmalmsgruva i Gállok strider mot miljöbalken. Regeringen bemöter inte de allvarliga brister i miljökonsekvensbeskrivningen som föreningen tidigare pekat på. Dessutom innehåller regeringens yttranden en rad missvisande påståenden om samhällets behov av järn och stål som saknar betydelse för målet. Det anser Naturskyddsföreningen i sitt svar till regeringens yttrande till Högsta förvaltningsdomstolen som skickas in till domstolen idag.

Miljödomstol: Skogsstyrelsen följer inte lagen16.2.2024 07:08:50 CET | Pressmeddelande

Skogsstyrelsen underlåter “generellt och medvetet” att tillämpa miljöbalken när de automatgranskar anmälda skogsavverkningar. Det har Mark- och miljödomstolen kommit fram till i 33 olika ärenden som Naturskyddsföreningen överklagat. Domstolen anser att granskningen leder till en för grov sållning när det gäller skyddade arter och att myndigheten inte tar någon hänsyn till påverkan på vatten. Nu måste de berörda skogsavverkningarna stoppas.

Ny rapport: Hur hänger skolan med i omställningen?15.2.2024 11:28:18 CET | Pressmeddelande

Idag presenterar Naturskyddsföreningen den nya rapporten ”Hur hänger skolan med i omställningen?”. Rapporten är en sammanställning av svenska kommuners arbete med lärande för hållbar utveckling i grundskolan. Resultatet visar att det återstår mycket arbete för att säkerställa att elever får förståelse för hur våra val och vår livsstil hänger ihop med klimatet, naturen och människor på andra platser på jorden. Vissa kommuner, såsom Lund, Karlstad, Gävle, Umeå och Helsingborg, driver ett strategiskt och praktiskt arbete inom området. Samtidigt har fyra av tio kommuner inte ens formulerat särskilda mål eller satsningar för arbetet.