Pressinbjudan: EU:s påverkan på omställningen i drivmedelsbranschen

Seminariet syftar till att ge en överblick över EU:s klimatarbete med berörda direktiv och regelverk och till att diskutera Sveriges fortsatta möjligheter och utmaningar med att gå före i omställningen.
Sverige har högst klimatmål i världen. Samtidigt har nu EU höjt sina ambitioner vilket innebär högre efterfrågan på förnybar energi. EU:s regelverk Fit for 55 behöver därför ge bättre förutsättningar för produktion, distribution och utveckling av hållbara biodrivmedel.
En översyn av EU-direktiven är bra, för att kunna inkludera förnybara produkter och för att medlemsländerna ska få lika konkurrensvillkor.
Medverkande: Fredrik Reinfeldt, Ordförande Drivkraft Sverige, Johan G Andersson VD Drivkraft Sverige, Jytte Guteland, Europaparlamentariker S, Jakop Dalunde, Europaparlamentariker MP, Sara Skyttedal, Europaparlamentariker KD, Ebba Tamm, Produkt & Miljöexpert Drivkraft Sverige, Göran Lindell, Expert konkurrenskraft Drivkraft Sverige, Magdalena Streijffert, Chef Public Affairs för Neste i Sverige, Alarik Sandrup, Näringspolitisk chef Lantmännen.
Moderator: Sofie Quant, Kommunikationschef Drivkraft Sverige.
När/var: Den 9 december klockan 10.00-11.00. Bonnierhuset, Torsgatan 21, Stockholm.
Det går också bra att delta digitalt. Vi skickar ut länken dagen innan. Ange fysiskt eller digital deltagande i OSA senast den 1 december.
Bilder
Om
Drivkraft Sverige är branschorganisationen för bränsle- och drivmedelsbranschen. Våra medlemsföretag erbjuder hållbar mobilitet och ser till att det finns bränsle och drivmedel för hållbara resor och transporter samt bitumen till vägar i hela landet. Vi arbetar för att Sverige ska bli klimatneutralt 2045. Våra medlemsföretag omfattar cirka 3000 marknadsplatser och 9 raffinaderier som tillsammans producerar 4 miljoner kubikmeter biodrivmedel.
Följ Drivkraft Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Drivkraft Sverige
Drivkraft Sverige välkomnar Milence och E.ON Drive Infrastructure som nya partners20.3.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Laddoperatörerna Milence och E.ON Drive Infrastructure har nyligen anslutit sig som partners till Drivkraft Sverige - branschorganisationen för bränsle-, drivmedels- och laddbolagen. Därmed representerar Drivkraft Sverige nu en betydande andel av de företag som arbetar med utbyggnad och drift av den publika laddinfrastrukturen för lätta och tunga fordon i Sverige.
DRIVMEDELSÅRET 2024 – Sveriges utsläpp ökade när andelen förnybart sjönk12.3.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Drivkraft Sverige presenterar idag ”Omställningsbarometern” som mäter trycket på omställningen från fossilt till fossilfritt inom drivmedels- och laddbolagsbranschen. Koldioxidutsläppen från bensin och diesel ökade med 22 procent under 2024 jämfört med 2023. Orsaken till utsläppsökningen är främst att andelen hållbara biodrivmedel i vägtrafiken minskat kraftigt till följd av att reduktionsplikten sänkts. Andelen biodrivmedel är nu på den lägsta nivån sedan 2014. De totala utleveranserna av bränsle ökade också något vilket bidrar till utsläppsökningen. Användningen av HVO100 ökar men uppväger inte den sänkta reduktionsplikten.
Stora skillnader i handläggningstider mellan elnätsbolagen27.1.2025 10:29:50 CET | Pressmeddelande
En färsk Novus-undersökning visar på stora skillnader i handläggningstider för tilldelning av den nätkapacitet som behövs för att kunna bygga ut laddinfrastrukturen. Tidsspannet för att få en anslutning kan sträcka sig från några månader till flera år. Mindre nätbolag på mindre/medelstora orter innebär ofta kortare handläggningstider och lägre kostnader.
Andelen biodrivmedel lägst sedan 2014, utsläppen ökar kraftigt20.12.2024 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Drivkraft Sverige presenterar idag ”Omställningsbarometern” som mäter trycket på omställningen från fossilt till fossilfritt för drivmedels- och laddbolagen. Omställningen har fått sig en törn, koldioxidutsläppen från bensin och diesel ökar med 23 procent under årets första tio månader jämfört med samma period 2023. Orsaken till utsläppsökningen är att andelen hållbara biodrivmedel i vägtrafiken minskat kraftigt till följd av att reduktionsplikten sänkts. Andelen biodrivmedel är nu på den lägsta nivån sedan 2014. Användningen av HVO100 ökar men uppväger inte den sänkta reduktionsplikten.
Nya reduktionsplikten räcker inte för att Sverige ska uppfylla sina klimatåtaganden inom EU12.11.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Regeringen föreslår i promemorian ”Hållbarhetskriterier för vissa bränslen och en ny reduktionsplikt” en höjning av reduktionsplikten från 6 till 10 procent för både bensin och diesel. Drivkraft Sverige, som idag skickat in sitt remissvar gällande promemorian, är positiv till höjningen men anser att 10 procent är en för låg nivå för att Sverige ska klara sina klimatåtaganden inom EU till 2030.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum