Den Digitala Draken blir en del av SvD Näringsliv

Jacob Lovén och Tom Xiong startade podden ”Den Digitala Draken” för sex år sedan, Lovén med bas i Stockholm, Xiong med bas i Shanghai. I dag beskrivs podden som en succé och få kan bättre analysera den kinesiska techscenen än de två techprofilerna som nu blir en del av SvD Näringsliv.
– Jacob Lovén och Tom Xiong är tveklöst Sveriges bästa röster på området, de lyckas alltid leverera insikter, analyser och förstahandsrapporter från ett av världens mest spännande länder, säger Daniel Kederstedt, chef för SvD Näringsliv.
Svenska Dagbladet är inne i en förändringsresa för att bättre svara mot läsarnas behov och förväntningar på journalistiken. I det arbetet har SvD Näringsliv omformulerat vad som är ekonomijournalistik. I dag lägger SvD Näringsliv stort fokus på att skildra, bevaka och granska hur det nya näringslivet utmanar gamla strukturer och förändrar vårt samhälle och läsarnas vardag. Att läsarna är intresserade av Kina och dess näringsliv, och inte minst konflikten med regimen, ser redaktionen bevis för varje vecka.
”Den Digitala Draken” är en fördjupande och oberoende podd om utvecklingen av digitala tjänster i Kina, om den nya makten och det nya näringslivet i landet och hur det som händer i Kina påverkar övriga världen och vår vardag i Sverige.
– Vi har sedan starten av ”Den Digitala Draken” 2016 sett hur intresset för vad som händer i Kina ökar rejält. Genom att inleda det här samarbetet med SvD Näringsliv kan vi både utveckla podden, dra nytta av redaktionens kompetens och hitta fram till nya lyssnare. Det är en win-win för alla, säger Jacob Lovén.
Säsongens första avsnitt av ”Den digitala Draken” släpps idag och djupdyker i hur den kinesiska utbildningssektorn växt till en miljardindustri, så stor att regimen slog undan dess ben med vad som närmast kan liknas vid ett totalförbud. Ett drag som i somras gav eko runt om i världen – och som nu stärker andra länders satsningar på området. Jacob Lovén och Tom Xiong undersöker tillsammans med gäster vad som låg bakom regleringarna, hur de togs emot av branschen och hur framtiden kommer se ut.
Förutom podcasten, som kommer med ett nytt avsnitt i månaden, kommer Jacob Lovén också att återkommande skriva analyser för Svenska Dagbladets läsare.
”Den Digitala Draken” produceras av journalisten Katarina Andersson.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Daniel Kederstedt, chef SvD Näringsliv. E-post: daniel.kederstedt@svd.se
Jacob Lovén, programledare. Telefon: 072–975 96 76 E-post: jacob@digitaladraken.com
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder


Länkar
Om
Rethinking things since 1839
Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
Schibsted Marketplaces reveals new corporate brand name, Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Press Release
“Vend marks the beginning of a united effort. With this new brand, we are bringing together our Nordic family of marketplaces – uniting them into one powerful force of innovation,” says Christian Printzell Halvorsen. The complete transition to Vend is scheduled for Q2 2025.
Hälften av second hand-köpen ersätter ett nytt köp14.6.2024 12:49:59 CEST | Pressmeddelande
Idag släpper Schibsted Marketplaces sin Second-Hand Effect-rapport som undersöker påverkan och fördelar med att köpa second-hand på marknadsplatserna Blocket, FINN, Tori och DBA.
Aftonbladet och SvD fortsätter växa digitala användarintäkter7.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Krävande makroekonomi, hög inflation och höga räntor har fortsatt utmana boksluten för Schibsteds svenska mediehus. Framför allt annonsmarknaden har varit utmanande och lyft först i fjärde kvartalet. Prenumerationsaffären har, trots en stram ekonomi för hushållen, varit stabil. SvD redovisar ett rörelseresultat på 72 MSEK (64 MSEK) för 2023, medan Aftonbladet landar ett resultat på 38 MSEK (55 MSEK).
Sportbladet storsatsar på fotbolls-EM4.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
En dedicerad EM-podd, en 196-sidig EM-bibel och flera specialavsnitt av Fotbollsresan med Niva och Nordström. Det är tre av grundpelarna när Sportbladet nu på allvar drar igång fotbolls-EM. Erik Niva och Simon Bank är på plats på EM tillsammans med Johanna Frändén, Frida Fagerlund, Linn Nordström och Makoto Asahara.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum