Schibsted

Den Digitala Draken blir en del av SvD Näringsliv

Dela
Succépodden ”Den Digitala Draken” blir en del av SvD Näringsliv. ”SvD:s satsning och nyfikenhet på det nya näringslivet tillsammans med vårt fördjupande fokus på Kina och techscenen – det är en perfekt matchning”, säger Jacob Lovén, en av grundarna till podden.
Succépodden ”Den Digitala Draken” blir en del av SvD Näringsliv. Podden, som programleds av Tom Xiong och Jacob Lovén och produceras av Katarina Andersson, sätter fokus på Kina och dess techscen. Foto: Adam Klingeteg
Succépodden ”Den Digitala Draken” blir en del av SvD Näringsliv. Podden, som programleds av Tom Xiong och Jacob Lovén och produceras av Katarina Andersson, sätter fokus på Kina och dess techscen. Foto: Adam Klingeteg

Jacob Lovén och Tom Xiong startade podden ”Den Digitala Draken” för sex år sedan, Lovén med bas i Stockholm, Xiong med bas i Shanghai. I dag beskrivs podden som en succé och få kan bättre analysera den kinesiska techscenen än de två techprofilerna som nu blir en del av SvD Näringsliv.

– Jacob Lovén och Tom Xiong är tveklöst Sveriges bästa röster på området, de lyckas alltid leverera insikter, analyser och förstahandsrapporter från ett av världens mest spännande länder, säger Daniel Kederstedt, chef för SvD Näringsliv.

Svenska Dagbladet är inne i en förändringsresa för att bättre svara mot läsarnas behov och förväntningar på journalistiken. I det arbetet har SvD Näringsliv omformulerat vad som är ekonomijournalistik. I dag lägger SvD Näringsliv stort fokus på att skildra, bevaka och granska hur det nya näringslivet utmanar gamla strukturer och förändrar vårt samhälle och läsarnas vardag. Att läsarna är intresserade av Kina och dess näringsliv, och inte minst konflikten med regimen, ser redaktionen bevis för varje vecka. 

”Den Digitala Draken” är en fördjupande och oberoende podd om utvecklingen av digitala tjänster i Kina, om den nya makten och det nya näringslivet i landet och hur det som händer i Kina påverkar övriga världen och vår vardag i Sverige. 

– Vi har sedan starten av ”Den Digitala Draken” 2016 sett hur intresset för vad som händer i Kina ökar rejält. Genom att inleda det här samarbetet med SvD Näringsliv kan vi både utveckla podden, dra nytta av redaktionens kompetens och hitta fram till nya lyssnare. Det är en win-win för alla, säger Jacob Lovén.

Säsongens första  avsnitt av ”Den digitala Draken” släpps idag och djupdyker i hur den kinesiska utbildningssektorn växt till en miljardindustri, så stor att regimen slog undan dess ben med vad som närmast kan liknas vid ett totalförbud. Ett drag som i somras gav eko runt om i världen – och som nu stärker andra länders satsningar på området. Jacob Lovén och Tom Xiong undersöker tillsammans med gäster vad som låg bakom regleringarna, hur de togs emot av branschen och hur framtiden kommer se ut.

Förutom podcasten, som kommer med ett nytt avsnitt i månaden, kommer Jacob Lovén också att återkommande skriva analyser för Svenska Dagbladets läsare. 

”Den Digitala Draken” produceras av journalisten Katarina Andersson.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Daniel Kederstedt, chef SvD Näringsliv. E-post: daniel.kederstedt@svd.se
Jacob Lovén, programledare. Telefon: 072–975 96 76 E-post: jacob@digitaladraken.com

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Succépodden ”Den Digitala Draken” blir en del av SvD Näringsliv. Podden, som programleds av Tom Xiong och Jacob Lovén och produceras av Katarina Andersson, sätter fokus på Kina och dess techscen. Foto: Adam Klingeteg
Succépodden ”Den Digitala Draken” blir en del av SvD Näringsliv. Podden, som programleds av Tom Xiong och Jacob Lovén och produceras av Katarina Andersson, sätter fokus på Kina och dess techscen. Foto: Adam Klingeteg
Ladda ned bild
Den Digitala Draken, en del av SvD Näringsliv.
Den Digitala Draken, en del av SvD Näringsliv.
Ladda ned bild

Länkar

Om

Schibsted
Schibsted
Kungsbron 13
111 22 Stockholm

08 - 725 25 00https://www.schibsted.com

Rethinking things since 1839

Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.

Följ Schibsted

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted

Aftonbladet och SvD fortsätter växa digitala användarintäkter7.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande

Krävande makroekonomi, hög inflation och höga räntor har fortsatt utmana boksluten för Schibsteds svenska mediehus. Framför allt annonsmarknaden har varit utmanande och lyft först i fjärde kvartalet. Prenumerationsaffären har, trots en stram ekonomi för hushållen, varit stabil. SvD redovisar ett rörelseresultat på 72 MSEK (64 MSEK) för 2023, medan Aftonbladet landar ett resultat på 38 MSEK (55 MSEK).

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye