Schibsted presenterar Future Report 2022

– Efter 180 år av entreprenörskap, innovation och investeringar är Schibsted idag en familj av starka varumärken som omfattar allt från media till digitala marknadsplatser, tillväxtbolag och startups. Vi bär fortsatt med oss vårt mediearv och ambitionen att växa och tänka nytt. Det är också denna anda som inspirerar Future Report. Vi är övertygade om att dela idéer och vara transparenta är en grundbult för demokratin, säger Schibsteds koncernchef Kristin Skogen Lund.
Schibsted Future Report 2022 är det åttonde året som medarbetare i Schibsted delar med sig av sina tankar, idéer och insikter om ämnen man är nyfiken på och tror kan ha en inverkan på vår värld de kommande åren. Här är några av höjdpunkterna:
- Protocols, tigers and unicorns – Insikter om de senaste investeringstrenderna, skriven av Dan Ouchterlony, EVP Financial Services & Ventures.
- Stuck in the world of big tech – Vi vet att de är stora, men att det sammanlagda värdet av Apple, Google, Microsoft, Facebook och Amazon hösten 2021 var mer än den totala BNP för Japan och Tyskland, är överväldigande. Skriven av Andreas Cervenka, krönikör på Aftonbladet.
- 6 battles news media must win – Siv Juvik Tveitnes, EVP News Media, delar med sig av Schibsteds tankar om hur vi ska ta oss an framtiden i mediesektorn.
- Waging the war for talent – Mette Krogsrud, EVP People & Corporate Affairs, om hur man hittar, attraherar och behåller anställda.
- I believe it can fly – Kommer elektriska flygplan att rädda industrin? av Joacim Lund, tech-krönikör på Aftenposten.
- Enter the Metaverse – Camilla Buch, rådgivare Editorial Content, Schibsted Group Communications.
- How to build a brand – Hanne Hollstedt, Head of Marketing på Schibsted Ventures, känner ett nytt intresse för verkligt varumärkesvärde.
Se det digitala lanseringsevent – Venture investments in the year of the tiger
Evenemanget, som livesänds i dag 16 december klockan 08.30, leds av Aftenposten Juniors chefredaktör Mari Midtstigen. Dan Ouchterlony, EVP Financial Services and Ventures, berättar om tigerns år och hur utvecklingen i VC-världen påverkar investerare och entreprenörer, och vad det betyder för en spelare som Schibsted. Andrew Kvålseth, Chief Investment Officer, och Christian Horn Hansen, Lead Investment Manager, kommer att diskutera vilka sorts investeringar Schibsted letar efter. Läs mer om eventet här.
– Årets rapport har några riktigt intressanta teman och artiklarna kommer förhoppningsvis bli startpunkt för många bra diskussioner. Som alltid är jag väldigt stolt över alla smarta kollegor som har bidragit och det faktum att Schibsted delar dessa tankar och idéer, säger Ann Axelsson, chefredaktör, Schibsted Future Report.
För mer information:
- Läs hela Schibsted Future Report 2022 här
- Besök Future Reports web här
- Håll utkik i våra digitala kanaler för digitala Future Report event under 2022
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Ann Axelsson, chefredaktör för Schibsted Future Report. Tel: 0706-356513. E-post: ann.axelsson@schibsted.com
Johan Lindbladh, kommunikationschef Schibsted Sverige. Tel: 0708-204405. E-post: johan.lindbladh@schibsted.com
Nyckelord
Kontakter
Johan LindbladhKommunikationschef
Tel:070-820 44 05johan.lindbladh@schibsted.comBilder

Om
Rethinking things since 1839
Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
Schibsted Marketplaces reveals new corporate brand name, Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Press Release
“Vend marks the beginning of a united effort. With this new brand, we are bringing together our Nordic family of marketplaces – uniting them into one powerful force of innovation,” says Christian Printzell Halvorsen. The complete transition to Vend is scheduled for Q2 2025.
Hälften av second hand-köpen ersätter ett nytt köp14.6.2024 12:49:59 CEST | Pressmeddelande
Idag släpper Schibsted Marketplaces sin Second-Hand Effect-rapport som undersöker påverkan och fördelar med att köpa second-hand på marknadsplatserna Blocket, FINN, Tori och DBA.
Aftonbladet och SvD fortsätter växa digitala användarintäkter7.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Krävande makroekonomi, hög inflation och höga räntor har fortsatt utmana boksluten för Schibsteds svenska mediehus. Framför allt annonsmarknaden har varit utmanande och lyft först i fjärde kvartalet. Prenumerationsaffären har, trots en stram ekonomi för hushållen, varit stabil. SvD redovisar ett rörelseresultat på 72 MSEK (64 MSEK) för 2023, medan Aftonbladet landar ett resultat på 38 MSEK (55 MSEK).
Sportbladet storsatsar på fotbolls-EM4.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
En dedicerad EM-podd, en 196-sidig EM-bibel och flera specialavsnitt av Fotbollsresan med Niva och Nordström. Det är tre av grundpelarna när Sportbladet nu på allvar drar igång fotbolls-EM. Erik Niva och Simon Bank är på plats på EM tillsammans med Johanna Frändén, Frida Fagerlund, Linn Nordström och Makoto Asahara.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum