Välkommet med Kontrollstation 2022

Drivkraft Sverige välkomnar beskedet liksom beskedet om att Energimyndigheten under 2022 genom en Kontrollstation ska analysera de satta reduktionsnivåerna för bensin och diesel i förhållande till elektrifiering- och drivmedelsutveckling inom transportsektorn och transportsektorns klimatmål för 2030 och vid behov föreslå förändringar.
”Hållbara biodrivmedel är en förutsättning för att nå klimatmålen. De är en effektiv lösning här och nu eftersom de kan användas i befintliga fordon utan ny teknik eller infrastruktur. Det är därför välkommet att regeringen ger Energimyndigheten i uppdrag att se över möjligheten att öka andelen hållbara drivmedel men vi vill då se att branschen inkluderas i Kontrollstationen”, säger Sofie Quant, Kommunikationschef Drivkraft Sverige.
”Reduktionsplikten är ett viktigt styrmedel. Det som för 20 år sedan var mer eller mindre fossil bensin och diesel är idag produkter med upp till 40 procent hållbara biodrivmedel. Den totala minskningen av växthusgasutsläpp 2020 till följd av användningen av biodrivmedel var 2020 hela 19,3 procent”, säger Ebba Tamm, Civilingejör, Produkter och miljöinformation, Drivkraft Sverige.
Branschen är angelägen om att bidra med expertis om viktiga frågor som måste belysas för den fortsatta utvecklingen av reduktionsplikten och för att Sverige ska kunna gå före resten av Europa i klimatarbetet och samtidigt bibehålla Sveriges konkurrenskraft.
Samtidigt behöver förutsättningarna för hållbara biodrivmedel bli bättre. De hållbara biodrivmedel som blandas in via reduktionsplikten bör inte som idag beskattas som fossila drivmedel.
Bilder
Om
Drivkraft Sverige är branschorganisationen för bränsle- och drivmedelsbranschen. Våra medlemsföretag erbjuder hållbar mobilitet och ser till att det finns bränsle och drivmedel för hållbara resor och transporter samt bitumen till vägar i hela landet. Vi arbetar för att Sverige ska bli klimatneutralt 2045. Våra medlemsföretag omfattar cirka 3000 marknadsplatser och 9 raffinaderier som tillsammans producerar 4 miljoner kubikmeter biodrivmedel.
Följ Drivkraft Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Drivkraft Sverige
Göteborg Energi utsedd till Årets Effektivaste Elnätsbolag26.3.2025 16:06:30 CET | Pressmeddelande
Göteborg Energi har utsetts till Årets Effektivaste Elnätsbolag av Drivkraft Sverige - branschorganisationen för bränsle-, drivmedels- och laddbolagen. Priset, som delades ut i samband med konferensen ”e-Mobility 2025” i Stockholm, togs emot av Lars Edström, vd för Göteborg Energi Nät AB.
Drivkraft Sverige välkomnar Milence och E.ON Drive Infrastructure som nya partners20.3.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Laddoperatörerna Milence och E.ON Drive Infrastructure har nyligen anslutit sig som partners till Drivkraft Sverige - branschorganisationen för bränsle-, drivmedels- och laddbolagen. Därmed representerar Drivkraft Sverige nu en betydande andel av de företag som arbetar med utbyggnad och drift av den publika laddinfrastrukturen för lätta och tunga fordon i Sverige.
DRIVMEDELSÅRET 2024 – Sveriges utsläpp ökade när andelen förnybart sjönk12.3.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Drivkraft Sverige presenterar idag ”Omställningsbarometern” som mäter trycket på omställningen från fossilt till fossilfritt inom drivmedels- och laddbolagsbranschen. Koldioxidutsläppen från bensin och diesel ökade med 22 procent under 2024 jämfört med 2023. Orsaken till utsläppsökningen är främst att andelen hållbara biodrivmedel i vägtrafiken minskat kraftigt till följd av att reduktionsplikten sänkts. Andelen biodrivmedel är nu på den lägsta nivån sedan 2014. De totala utleveranserna av bränsle ökade också något vilket bidrar till utsläppsökningen. Användningen av HVO100 ökar men uppväger inte den sänkta reduktionsplikten.
Stora skillnader i handläggningstider mellan elnätsbolagen27.1.2025 10:29:50 CET | Pressmeddelande
En färsk Novus-undersökning visar på stora skillnader i handläggningstider för tilldelning av den nätkapacitet som behövs för att kunna bygga ut laddinfrastrukturen. Tidsspannet för att få en anslutning kan sträcka sig från några månader till flera år. Mindre nätbolag på mindre/medelstora orter innebär ofta kortare handläggningstider och lägre kostnader.
Andelen biodrivmedel lägst sedan 2014, utsläppen ökar kraftigt20.12.2024 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Drivkraft Sverige presenterar idag ”Omställningsbarometern” som mäter trycket på omställningen från fossilt till fossilfritt för drivmedels- och laddbolagen. Omställningen har fått sig en törn, koldioxidutsläppen från bensin och diesel ökar med 23 procent under årets första tio månader jämfört med samma period 2023. Orsaken till utsläppsökningen är att andelen hållbara biodrivmedel i vägtrafiken minskat kraftigt till följd av att reduktionsplikten sänkts. Andelen biodrivmedel är nu på den lägsta nivån sedan 2014. Användningen av HVO100 ökar men uppväger inte den sänkta reduktionsplikten.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum