Elektrifieringskommissionens handlingsplan är en bra start

Transportföretagen välkomnar Elektrifieringskommissionens handlingsplan för att möjliggöra eldrivna transporter längs större vägar, med fokus på tunga transporter. Vi vill se satsningar både på eldrivna transportfordon, elektrifiering av de stora vägnäten samt en långsiktig plan för laddinfrastrukturen. Samtidigt är det viktigt att landets vägunderhåll inte glöms bort.
Marcus Dahlsten, Vd Transportföretagen

Transportföretagen välkomnar Elektrifieringskommissionens handlingsplan som nu presenteras.

- Elektrifiering kommer spela en stor roll för att klimatmålen ska nås i tid. Vi vill se både satsningar på eldrivna transportfordon, elektrifiering av de stora vägnäten samt en långsiktig plan för laddinfrastrukturen. Det är fullständigt omöjligt att närma oss 70 % målet för trafiken om inte en omfattande elektrifiering av transportsektorn sker och det arbetet måste börja redan nu. Elvägar kan definitivt vara ett intressant alternativ för elektrifiering av den tunga trafiken, förutom att eldrivna transporter inte släpper ut avgaser är de också tystare vilket är en stor fördel i stadsnära miljöer, säger Marcus Dahlsten, Vd Transportföretagen.

- Om man vill vara petig så kan vi konstatera att underhållsskulden av det befintliga vägnätet eskalerar, men här finns ingen motsättning, vi måste både kunna göra små förbättringar och satsa på innovation ifall klimatomställningen ska fungera, fortsätter Dahlsten.

- Transportföretagen har länge hävdat att kravet på medfinansiering från näringslivet för att bygga elvägar är en återvändsgränd. Transportföretagen välkomnade att regeringen hösten 2020 pekade ut att Trafikverket ska vara huvudman för utbyggnaden av elvägar. En rapport från EVRY indikerar att elvägen kan bli företagsekonomiskt lönsam vid cirka 30 mil. Det är betydligt billigare att bygga ut ett elvägsnät än att bygga järnväg, ett ytterligare argument varför staten ska ta ansvaret för utbyggnaden, säger Marcus Dahlsten, Vd Transportföretagen.

Marcus Dahlsten, Vd Transportföretagen

Transportföretagen är transportnäringens bransch- och arbetsgivarorganisation och samlar 9 200 medlemsföretag med cirka 200 000 anställda.

Per Geijer tillträder som säkerhetschef på Transportföretagen5.6.2024 14:46:00 CEST | Pressmeddelande

Omvärlden förändras och säkerhets- och beredskapsfrågor har snabbt vuxit i betydelse. Samtidigt som transportsektorn är avgörande för Sveriges beredskap är branschen plågad av stölder och kriminalitet. Därför inrättar Transportföretagen en ny tjänst som säkerhetschef för att stötta medlemmar och bevaka den politiska utvecklingen. Per Geijer tillträder som Säkerhetschef för Transportföretagen den första juni.

Stockholms Stad måste skjuta upp utvidgningen av miljözon klass 37.5.2024 10:23:50 CEST | Pressmeddelande

Under måndagskvällen klubbades ett införande av Miljözon klass 3, med start 31 december 2024, i Stockholm stads kommunfullmäktige. Detta innebär att enbart elfordon, gasfordon med utsläppsklass Euro 6 och bränslecellsfordon tillåts i området innanför Hamngatan – Sveavägen – Kungsgatan – Birger Jarlsgatan. Och redan nu vill staden utvidga miljözonen. För alla som reser klimatsmart tillsammans i turistbuss innebär det problem – det finns för få fordon som motsvarar kraven på marknaden. Besökare i buss portas i praktiken från centrala Stockholm.