Svensk Kollektivtrafik

Stängda framdörrar kräver kompensation från regeringen

Dela
Smittspridningen i samhället är just nu mycket hög och de flesta av Svensk Kollektivtrafiks medlemmar har återigen fått stänga bussarnas framdörrar. Tillsammans med rekommendationer om fortsatt hemarbete och minskat resande så kommer biljettintäkterna återigen att minska. Svensk Kollektivtrafik kräver nu ytterligare kompensation för uteblivna biljettintäkter från regeringen för att undvika risken av besparingar som kan innebära reduktion av trafiken.
Buss i Göteborg
Buss i Göteborg

- Som branschorganisation för de regionala kollektivtrafikmyndigheterna och länstrafikbolagen arbetar vi tydligt för att upprätthålla den nödvändiga samhällsfunktionen kollektivtrafik, så att de som behöver ska kunna ta sig till jobb och skola. Vi gör vårt yttersta för att se till att kollektivtrafiken rullar som vanligt utan indragna turer och nedlagda linjer, men många av våra medlemmar har blivit tvungna att återigen temporärt stänga framdörrarna för att säkerställa att busstrafiken fortsätter att rulla i hela Sverige, säger Johan Wadman, vd för Svensk Kollektivtrafik.

- Att stänga framdörrarna i busstrafiken är något många är nödda och tvungna till, med anledning av hot om skyddsstopp och risk för långvariga förelägganden från Arbetsmiljöverket. Klart är att åtgärden är ett beslut som vi som bransch inte önskat. Lika klart är att regeringen nu måste kompensera för de biljettintäkter som riskerar att förloras till följd av nya restriktioner, säger Kristoffer Tamsons, ordförande för Svensk Kollektivtrafik.

Fakta:
Med start redan denna vecka stänger de flesta regionala kollektivtrafikmyndigheter framdörrarna på sina bussar. Åtgärden kommer att vara tillfällig i de flesta regioner och som utgångspunkt har satts att åtgärden utvärderas varannan vecka med ett preliminärt slutdatum den 31 januari. För att undvika ett större intäktsbortfall kräver nu kollektivtrafikens representanter i Sverige att regeringen kompenserar för förluster kopplat till stängda framdörrar.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Buss i Göteborg
Buss i Göteborg
Ladda ned bild

Länkar

Om

Svensk Kollektivtrafik
Svensk Kollektivtrafik
Götgatan 14, 1 tr
118 46 Stockholm

https://www.svenskkollektivtrafik.se
Svensk Kollektivtrafik är bransch- och intresseorganisation för de regionala kollektivtrafikmyndigheterna och länstrafikbolagen i Sverige. Våra medlemmar erbjuder lokal och regional kollektivtrafik med buss, tåg, spårvagn, tunnelbana och båt i Sverige. Svenska folket gör årligen 1,7 miljarder resor med våra medlemmars trafik. Det motsvarar 99 procent av landets busstrafik och 90 procent av landets tågtrafik.

 

Följ Svensk Kollektivtrafik

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svensk Kollektivtrafik

Så här får vi de olika resenärsgrupperna att välja kollektivtrafiken framför bilen25.3.2024 10:00:07 CET | Pressmeddelande

Ökat utbud, bättre för miljön eller helt enkelt bara kunskap om hållplatsläget? Olika målgrupper reagerar på skilda argument och där finns nyckeln till att få fler att välja att resa med kollektivtrafiken i stället för att ta bilen. Det visar temarapporten från Svensk Kollektivtrafiks resvane- och attitydundersökning Kollektivtrafikbarometern, denna gång med fokus på skillnader i olika resenärsgrupper och deras förutsättningar att öka sitt kollektivtrafikresande.

Årsrapport: Resenärerna är nöjda med sina serviceresor - men satsning krävs för ökad trygghet15.2.2024 10:00:01 CET | Pressmeddelande

De som reser med färdtjänst- och sjukresor är väldigt nöjda resenärer. 90 procent är nöjda med både beställning och resa och 93 procent är nöjda med förarens bemötande. Men en mindre andel känner sig i stället otrygga i samband med sina resor. Det framgår av årsrapporten från Svensk Kollektivtrafik med resultat från ANBARO, barometern för anropsstyrd trafik.

Årsrapport: Allt fler väljer att växla mellan bil och kollektivtrafik5.2.2024 09:59:59 CET | Pressmeddelande

Andelen resenärer som enbart väljer bilen har minskat i samtliga regioner sedan 2022. Störst förändring har skett i Västra Götalandsregionen, där andelen bilister har minskat med sex procentenheter och ersatts av växlare. Samtidigt ökar kollektivtrafikens marknadsandel för 2023, och 53 procent av svenskarna reser kollektivt varje månad. Det framgår av årets rapport från Svensk Kollektivtrafiks resvane- och attitydundersökning Kollektivtrafikbarometern.

Rapport: Skillnader i mäns och kvinnors resande med kollektivtrafiken22.3.2023 10:00:27 CET | Pressmeddelande

Andelen kvinnor som åker med kollektivtrafik är högre än män. Fler män anser att jobbet kräver bil och att de föredrar bilen framför bussen. En större andel kvinnor kan inte jobba hemifrån utan måste ta sig till jobbet och har i mindre utsträckning tillgång till körkort och bil. Det visar temarapporten från Svensk Kollektivtrafiks resvane- och attitydundersökning Kollektivtrafikbarometern, denna gång med fokus på skillnader i resmönster, färdmedelsval, nöjdheter och drivkrafter mellan kvinnor och män.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye