Radiokören hyllar 90-åringen Hesa Fredrik i ny film

Ballonger och sång från Radiokören – så uppmärksammas Hesa Fredrik och Viktigt meddelande till allmänheten (VMA) som idag fyller 90 respektive 35 år. Bakom filmen står byrån Spoon.

I nittio år har Hesa Fredrik – signalen som ljuder från strategiskt placerade sifoner runt om i  landet – tjutit testsignaler den första helgfria måndagen varje kvartal. För att  uppmärksamma Sveriges varningssystem har SOS Alarm, MSB och Sveriges Radio tagit fram  en film där födelsedagen firas. Radiokören bidrar med sång på ett tak, och Hesa Fredrik  svarar med sitt karaktäristiska bröl.

– Syftet med filmen är att sprida information om varningssystemet plus självklart att fira  födelsedagen. Sveriges varningssystem är en viktig del av vår beredskap inför kriser och krig,  och alla svenskar behöver veta vad man ska göra om ett VMA går ut, säger Jenny Friberg på  SOS Alarm.

Filmen kommer att spridas i sociala medier av MSB, SOS Alarm och Sveriges Radio.

– Vi ville skapa en elegant och hjärtlig gratulation till Sveriges kanske mest kända nittioåring,  och vilka är mer lämpliga att sjunga för födelsedagsbarnet än Radiokören, säger Kristian  Gustafsson, creative director på Spoon som ligger bakom idé och koncept för filmen.

Se filmen i sin helhet här: https://www.youtube.com/watch?v=pSvFuuehUEo

Spoons team
Client director – Helena Kämpfe Fredén
Creative director – Kristian Gustafsson
Projektledare – Linda Fagerlind Berkö
Senior videoproducent/klippning – Ola Johansson
Projektledare/inslagsproducent– Max Härstedt
Foto: Joshua Aylett och Jörn Schmoldt
B-foto– Rebecka Häggblom
Colorist– John Lindquist

Spoon

Spoon har i dag över 150 anställda och kontor i Stockholm, Göteborg, Malmö,  Oslo, Helsingfors samt London och ingår i det medarbetarägda byrånätverket People People  People.

Följ Spoon

Senaste pressmeddelandena från Spoon