Djärvt språng ska sälja Volvos ellastbilar

Dela
För många som är beroende av pålitliga transporter kan steget till eldrivna lastbilar kännas som att kasta sig ut i det okända. Detta tar Spoon fasta på i filmen ”The leap”, där en fallskärmshoppare faller ut ur ett flygplan flera tusen meter upp i luften. Twisten? Volvo Trucks finns bakom dig varje steg på din nya resa.

Hela transportnäringen står inför ett skifte – att gå från diesel till eldrivna fordon. I våras  lanserade Volvo Trucks en helt ny serie med tunga ellastbilar. Tekniken och  fordonslösningarna är med andra ord redan här – men kunderna upplever en utmaning på  vägen mot elektrifiering. Det är många faktorer som måste fungera smärtfritt, som laddning,  ruttplanering och service.  

I andra delen av sin el-lansering tar Volvo Trucks därför ett större grepp. De visar att de  erbjuder en helhetslösning för elektromobilitet – såväl produkter som tjänster – speciellt  anpassade för varje enskild kund. En lösning som kunden kan lita på. 

I spetsen för kampanjen står Spoons film ”The leap”, som inleds med att en person kastar sig  ut från ett flygplan som befinner sig 3000 meter upp i luften. 

– Att vara först ut med att testa något nytt kan kännas osäkert, som att kasta sig ut i det  okända. Vi och våra kunder står inför stora utmaningar. För att på allvar starta skiftet till ett  minskat klimatavtryck måste vi våga ta språnget, ett ”leap of faith”. Med vår helhetslösning  för elektromobilitet kan vi stötta våra kunder på hela resan, säger Fredrik Hedenskog,  Marketing Communications Manager på Volvo Trucks. 

Filmen har vad Spoon beskriver som en omvänd dramaturgi. Det börjar dramatiskt med att  en man kastar sig ut ur ett flygplan. Tempot är högt från start, men ju närmare slutet vi  kommer desto lugnare blir färden.  

– Det finns en styrka i att våga berätta historier på ett annorlunda sätt, om det stärker  huvudbudskapet. Vi vill visa att Volvo Trucks finns där för sina kunder. Vi förstår att  kunderna är oroliga inför valet att satsa på något nytt. Det är den känslan vi tar avstamp i.  Men Volvo Trucks själva är lugna, de vet att de hjälper dig landa på fötterna, vilket vi avslutar  filmen med, säger Lina Skafvenstedt, creative director på Spoon i Göteborg. 

Själva produktionen och hoppet i sig var dock långt ifrån så enkel som det ser ut. Men med  stor hjälp av fallskärmsklubben Cirrus Göteborg och VM-hopparen Ola Johansson, gick det så  småningom. Efter sex försök. 

– När du hoppar ut från ett flygplan från flera tusen meters höjd kommer du upp i enorma  hastigheter. När fallskärmen är utvecklad flyger du i omkring 40 till 50 km/h. Att då lyckas  landa precist på en linje, framför en fem stora lastbilar, under svåra förhållanden med  oberäkneliga kastvindar, var minst sagt en utmaning, säger Axel Lindqvist, filmproducent på  Spoon i Göteborg. 

Se filmen ”Volvo Trucks – The leap”: https://www.youtube.com/watch?v=-GcFkaumyS8 

Spoons team
Axel Lindqvist, regissör, producent och redigerare
Lina Skafvenstedt, Creative Director & copy
Helena Thomson, projektledare
Nic Townsend, Copy 
Fandango & Aircam, film-crew
Arne Edström, foto
Ola Johansson, Fallskärmshoppare
Fallskärmsklubb Cirrus Göteborg 

Projektteam Volvo Trucks: 
Fredrik Hedenskog, Marketing Communications Manager
Anders Ersman, Marketing Visuals Project Manager
Jonas Lindh, Marketing Communications Manager 

Kontakter

Bilder

Dokument

Länkar

Om

Spoon



Spoon har i dag över 150 anställda och kontor i Stockholm, Göteborg, Malmö,  Oslo, Helsingfors samt London och ingår i det medarbetarägda byrånätverket People People  People.

Följ Spoon

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Spoon

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye