Bilister lurade – skattesänkning på drivmedel uteblev
Prisnivån på bensin och diesel når allt högre nivåer. Det beror på flera saker, bland annat de ökade inblandningskraven på förnybart drivmedel. Många som är beroende av bilen i sin vardag, liksom alla som inte har elbil, tvingas till allt högre utgifter i takt med att Sverige ska ställa om.
– Det här är ingen plastpåseskatt. Människor kan sällan välja bort bilen och därför har skatten väldigt liten betydelse som styrmedel för att minska på de få mil som människor måste köra, säger Caroline Drabe, vd på Riksförbundet M Sverige.
I samband med att reduktionsplikten presenterades och ett förslag stod klart var det tydligt att avsikten var att justera ner skatten i takt med att inblandningen av förnybart, dyrare, innehåll höjde priset vid pump.
– Dagens drivmedelspriser gör att många bilister känner sig uppgivna. Branschen höjde till exempel priset på diesel 75 öre över en natt 1 augusti 2021, enligt dem själva enbart på grund av det höjda inblandningskravet. Det är många som känner sig lurade av regeringen, som inte följer de riktlinjer som utlovades i samband med att reduktionsplikten infördes. Skatten justeras inte ner i tillräcklig omfattning.
I promemorian om reduktionsplikten angavs bland annat att
- Hänsyn bör därför tas till det genomsnittliga innehållet av beståndsdelar i bensin respektive i dieselbränsle, som framställts av biomassa och därmed inte innehåller något fossilt kol när koldioxidskattesatserna på bensin och dieselbränsle bestäms.
- Delvis kan dock dessa prisökningar till följd av ambitionshöjningen motverkas genom att koldioxidskatten på bensin kalibreras om för att beakta en större andel biodrivmedel.
- Skattenivåerna kan som en följd av förändringar i prognosen över drivmedelsanvändningen behöva justeras så dels koldioxidskatten avspeglar det ungefärliga innehållet av biodrivmedel, dels den kompenserande sänkningen av energiskatten kalibreras för att hålla pumppriset på bensin respektive dieselbränsle i genomsnitt opåverkat av de förslagna åtgärderna i denna promemoria.
- I syfte att motverka en sådan prisökning bör energiskattesatserna på bensin respektive omärkt dieselbränsle sänkas.
– Vi bilister bär en stor del av kostnaden i omställningen men allt ansvar kan inte läggas på den enskilda individen, politikerna måste stå fast vid sina löften. Att minska utsläppen är vår viktigaste fråga men vi kan inte både öka inblandningen av dyrare förnybart drivmedel och betala skatt som om innehållet fortfarande var helt fossilt. Det skapar en orimlig ekonomisk börda för alla som är beroende av bilen. Här riskerar man bilisternas förtroende i klimatarbetet eftersom vi känner oss lurade idag, säger Caroline Drabe.
För att bidra till att vägtrafiken ska nå 2030-målet och utsläppen minska är en av metoderna att blanda i mer förnybart innehåll i bensin och diesel. Lagen är riktad mot drivmedelsleverantörer och kraven blir högre för varje år som går. Det finns flera fördelar med lagstiftningen, som att den ger både oss bilister och företag långsiktighet – alla vet vad som gäller och vad som kommer att gälla om tio år. Dessutom är lagen ett sätt att komma runt EU:s statsstödsregler vilka inneburit att Sverige tidigare haft mycket kortsiktiga skattelättnader för biodrivmedel något år i taget – efter godkännanden från EU. Förändringar sker sannolikt 2023, då fler drivmedel ska ingå i reduktionsplikten.
Nyckelord
Kontakter
Caroline Drabevd
Tel:070-936 98 60caroline.drabe@msverige.seLänkar
Om
Riksförbundet M Sverige är med 70 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
Så kör du säkert i helgtrafiken17.12.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Under jul- och nyårshelgerna är trafiken som mest intensiv när alla samtidigt är på väg för att besöka släkt och vänner, vilket varje år leder till många allvarliga trafikolyckor. – Att komma tryggt fram är viktigare än att komma precis i tid, säger Heléne Lilja, chef kommunikation och samhälle på Riksförbundet M Sverige, och ger tio tips till säker jultrafik.
Brister i yrkesförarutbildningen en risk för trafiksäkerheten12.12.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Transportstyrelsens granskning av fortbildningen för yrkesförare, som presenterades i en delrapport den 5 december, visar på omfattande och allvarliga brister i utbildningens kvalitet. Detta är djupt oroväckande och en direkt risk för trafiksäkerheten, säger Riksförbundet M Sverige.
Årets smartaste bilköp 2024: Volkswagen Golf Sportscombi11.12.2024 14:21:37 CET | Pressmeddelande
Riksförbundet M Sverige och tidningen Motor utser årligen det smartaste bilköpet, där säkerhet, köregenskaper och ägarekonomi vägs in. Årets smartaste bilköp är Volkswagen Golf Sportscombi.
Oansvarig politik bakom floppad skrotningspremie4.12.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande
En halv miljard kronor riskerar att brinna inne när regeringens vision om en ny skrotningspremie inte gått att omsätta i praktiken. Riksförbundet M Sverige kräver att förutsättningarna för landets bilägare förbättras. – Vi för gärna en dialog om hur stödet borde se ut, säger Carl-Erik Stjernvall på M Sverige.
Volvo Cars får Årets hjulklapp för delad kunskap om trafikolyckor3.12.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Riksförbundet M Sveriges utmärkelse Årets hjulklapp 2024 tilldelas Volvo Cars för deras projekt E.V.A.-initiativet, där kunskap från trafikolyckor delas fritt med alla, bland annat med andra aktörer inom fordonsindustrin.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum