Schibsted

Jack Werner till Svenska Dagbladet

Dela
Journalisten, föreläsaren och författaren Jack Werner är ny medarbetare i Svenska Dagbladet. Han kommer att synas på tidningens kultursidor och höras i SvD:s satsning på dokumentärt berättande i poddformat.
Jack Werner är Svenska Dagbladets senaste värvning. “Jag har länge, och med stigande intresse, följt hur Svenska Dagbladet byggt om och upp sin redaktion, och är glad och hedrad att få göra min egen lilla nystart här”, säger Jack Werner. Foto: Banfa Jawla/SvD
Jack Werner är Svenska Dagbladets senaste värvning. “Jag har länge, och med stigande intresse, följt hur Svenska Dagbladet byggt om och upp sin redaktion, och är glad och hedrad att få göra min egen lilla nystart här”, säger Jack Werner. Foto: Banfa Jawla/SvD

Jack Werner kommer i första hand att skriva artiklar för Svenska Dagbladets kultursidor.

– Jack Werner är en skicklig berättare och stilist, med förmåga till skarpa och nyansrika analyser av vår tid. Det är väldigt roligt att han nu kommer att bidra till SvD Kultur, och därmed till att ge våra läsare nya insikter och perspektiv, säger SvD:s kulturchef Lisa Irenius. 

Jack Werner är kanske mest känd för sin expertis inom två ämnesområden – källkritik och spökhistorier. Sedan 2015 leder han den populära Creepypodden för Sveriges radio och 2014 tilldelades han Stora journalistpriset i kategorin Årets förnyare för att ha grundat satsningen Viralgranskaren.

Som medarbetare i Svenska Dagbladet vill han även kunna ägna sig åt helt andra ämnen.

– Det fina med journalistiken är att den kan ta en var som helst, och efter en längre tid av att kommentera och krönikera har jag börjat längta efter att återgå till att berätta igen. Jag har länge, och med stigande intresse, följt hur Svenska Dagbladet byggt om och upp sin redaktion, och är glad och hedrad att få göra min egen lilla nystart här, säger Jack Werner.

Svenska Dagbladet är inne i en omfattande förändringsprocess, som bland annat uppmärksammades när tidningen 2021 utsågs till Årets dagstidning. Flera nya format har lanserats, till exempel poddokumentären Medicinmannen som blev sommarens måste-lyssning och nu är nominerad till Årets ljudjournalistik på Årets dagstidning-galan i mars. I år tar SvD berättandet i poddformat vidare och Jack Werner kommer att vara en viktig del i den satsningen.

– Jack har flera starka dokumentärer på sitt cv och vi är glada att han nu jobbar vidare med ljudberättande tillsammans med oss på SvD. Jag kan lova att det han har på gång är något man inte kommer att vilja missa, säger Adam Svanell som håller i SvD:s satsning på poddokumentärer.

 
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Lisa Irenius, kulturchef, SvD. Telefon: 073-693 48 08. E-post: lisa.irenius@svd.se
Jack Werner, reporter, SvD Kultur. Telefon: 070-878 45 57. E-post: jack@kwasbeb.se
Adam Svanell, redaktör, SvD. Telefon: 070-251 05 72. E-post: adam.svanell@svd.se

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Jack Werner är Svenska Dagbladets senaste värvning. “Jag har länge, och med stigande intresse, följt hur Svenska Dagbladet byggt om och upp sin redaktion, och är glad och hedrad att få göra min egen lilla nystart här”, säger Jack Werner. Foto: Banfa Jawla/SvD
Jack Werner är Svenska Dagbladets senaste värvning. “Jag har länge, och med stigande intresse, följt hur Svenska Dagbladet byggt om och upp sin redaktion, och är glad och hedrad att få göra min egen lilla nystart här”, säger Jack Werner. Foto: Banfa Jawla/SvD
Ladda ned bild

Om

Schibsted
Schibsted
Kungsbron 13
111 22 Stockholm

08 - 725 25 00https://www.schibsted.com

Rethinking things since 1839

Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.

Följ Schibsted

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted

Aftonbladet och SvD fortsätter växa digitala användarintäkter7.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande

Krävande makroekonomi, hög inflation och höga räntor har fortsatt utmana boksluten för Schibsteds svenska mediehus. Framför allt annonsmarknaden har varit utmanande och lyft först i fjärde kvartalet. Prenumerationsaffären har, trots en stram ekonomi för hushållen, varit stabil. SvD redovisar ett rörelseresultat på 72 MSEK (64 MSEK) för 2023, medan Aftonbladet landar ett resultat på 38 MSEK (55 MSEK).

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye