Helen Orselius ny vd på tv.nu – storsatsar på streaming

Tv.nu är Sveriges största plattform när det kommer till guidning av tv och streaming och en av Sveriges största digitala tjänster med 1,3 miljoner användare varje vecka.
– Det känns fantastiskt roligt att bli en del av teamet och få utveckla tv.nu vidare. Streamingmarknaden växer explosionsartat och vi ser en mängd nyetableringar på den svenska marknaden. Det enorma utbudet som ständigt växer ökar också behovet av guidning, här spelar tv.nu en viktig roll, säger Helen Orselius, tillträdande vd på tv.nu.
Helen Orselius har varit på Schibsted i drygt tre år och kommer senast från rollen som tillförordnad Head of Strategy för News Media divisionen. Hon har sedan tidigare haft en rad olika roller inom Schibsted Marketing Services och Klart.se. Dessförinnan arbetade hon som managementkonsult med fokus på strategi och transformation.
Tv.nu är störst i Sverige när det kommer till guidning av tv-tablån, och har sedan flera år tillbaka lagt sitt fokus på att även utveckla sin guidning av streamingmarknaden. Behovet av att hitta rätt i streamingdjungeln ökar, vilket syns tydligt i den ökade trafiken till tv.nu:s streamingsidor som i början av året hade ökat med 25 procent jämfört med samma period föregående år. Antalet nya prenumeranter av tv.nu:s nyhetsbrev har ökat med 43 procent under senaste året och tv.nu har idag mer än 300 000 engagerade prenumeranter som varje vecka får ta del av tips och nyheter.
För att möta den ökade efterfrågan av streaming investerar bolaget nu ännu mer mot segmentet och satsar även på rörligt redaktionellt innehåll. Tv.nu:s populära blogginlägg och nyhetsbrevens topplistor och tips kommer tas ut i videoformat för att erbjuda användarna underhållande och lättillgänglig guidning inom streamingvärlden. Parallellt ökas också utbudet av trailers och bakom kulisserna-material för att bygga en stor databas av rörligt innehåll och på så sätt möta såväl användarnas som annonsörernas efterfrågan på rörliga format.
– I Helen får tv.nu en vd med bred erfarenhet. Vi i Schibsted har haft glädjen att jobba med Helen i över tre år och vet att vi får en person med strategisk höjd, hög genomförandeförmåga och ett stort leende som kommer passa perfekt in i teamet hos tv.nu, säger Per Håkon Fasting, SVP Head of Advertising & Sales på Schibsted och styrelseordförande för tv.nu.
Helen Orselius tillträder sin nya roll den 1 april och efterträder Helena Folcker som går vidare utanför Schibsted efter drygt tio år inom koncernen.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Helen Orselius, tillträdande vd på tv.nu. Tel: 072-507 74 84. E-post: helen.orselius@schibsted.com
Per Håkon Fasting, SVP Head of Advertising & Sales på Schibsted och styrelseordförande för tv.nu. Tel: +47 908 81 191. E-post: per.hakon.fasting@schibsted.com
Nyckelord
Kontakter
Johan LindbladhKommunikationschef
Tel:070-820 44 05johan.lindbladh@schibsted.comBilder

Om
Rethinking things since 1839
Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
Schibsted Marketplaces reveals new corporate brand name, Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Press Release
“Vend marks the beginning of a united effort. With this new brand, we are bringing together our Nordic family of marketplaces – uniting them into one powerful force of innovation,” says Christian Printzell Halvorsen. The complete transition to Vend is scheduled for Q2 2025.
Hälften av second hand-köpen ersätter ett nytt köp14.6.2024 12:49:59 CEST | Pressmeddelande
Idag släpper Schibsted Marketplaces sin Second-Hand Effect-rapport som undersöker påverkan och fördelar med att köpa second-hand på marknadsplatserna Blocket, FINN, Tori och DBA.
Aftonbladet och SvD fortsätter växa digitala användarintäkter7.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Krävande makroekonomi, hög inflation och höga räntor har fortsatt utmana boksluten för Schibsteds svenska mediehus. Framför allt annonsmarknaden har varit utmanande och lyft först i fjärde kvartalet. Prenumerationsaffären har, trots en stram ekonomi för hushållen, varit stabil. SvD redovisar ett rörelseresultat på 72 MSEK (64 MSEK) för 2023, medan Aftonbladet landar ett resultat på 38 MSEK (55 MSEK).
Sportbladet storsatsar på fotbolls-EM4.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
En dedicerad EM-podd, en 196-sidig EM-bibel och flera specialavsnitt av Fotbollsresan med Niva och Nordström. Det är tre av grundpelarna när Sportbladet nu på allvar drar igång fotbolls-EM. Erik Niva och Simon Bank är på plats på EM tillsammans med Johanna Frändén, Frida Fagerlund, Linn Nordström och Makoto Asahara.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum