Tillväxt för Schibsted i första kvartalet

Den koncernövergripande informationen i sin helhet kan läsas här
Schibsted ökade intäkterna under första kvartalet 2022 med 7 procent** jämfört med motsvarande kvartal föregående år, till 3 648 MNOK (3 401 MNOK), och resultatet landade på 480 MNOK (594 MNOK).
News Media
Affärsområdet News Media, som bland annat omfattar Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Omni och Podme, fortsätter växa och ökade de underliggande intäkterna med 5 procent* under första kvartalet till 1 798 MNOK (1 761 MNOK). Aftonbladets intäkter ökade från 371 MSEK till 375 MSEK under samma kvartal.
Fortsatta strategiska investeringar för att stärka den digitala nyhetspositionen med fokus på prenumerationsintäkter, i kombination med kraftigt ökade papperspriser jämfört med förra året, påverkar EBITDA-marginalen som landade på 5 procent.
De digitala prenumerationsintäkterna ökade med 16 procent*, med stöd av bland annat Podme som i övergången till maj passerade 170 000 betalande prenumeranter. News Media har nu över 1,4 miljoner digitala prenumeranter i Sverige och Norge. De totala prenumerationsintäkterna växte med 6 procent*.
– Investeringen i ljud, både i Podme och i våra mediehus, är strategisk och vi ser redan resultat på intäktssidan. Poddarna driver både konvertering och ökar engagemanget, och säkrar därmed en stadig tillväxt. Aftonbladet har haft en fantastisk utveckling med den dagliga nyhetspodden Aftonbladet Daily som nu är en av Sveriges mest lyssnade, säger Siv Juvik Tveitnes, EVP för Schibsted News Media.
Annonsintäkterna i Sverige ökade med 7 procent* jämfört med samma kvartal föregående år, till 263 MNOK (262 MNOK). De digitala annonsintäkterna i Sverige ökade med 6 procent* till 210 MNOK (211 MNOK).
– Svenska folket söker sig till våra mediehus vid stora nyhetshändelser. Aftonbladet hade till exempel 60 miljoner sidvisningar den 24 februari, och Svenska Dagbladet slog besöksrekord. Det bidrar till att tillväxten i våra Plus- och premiumaffärer är stark just nu. Samtidigt har Svenska Dagbladets papperstidning kraftigt ökade annonsintäkter, vilket visar att det fortsatt är en spännande produkt med en attraktiv målgrupp, säger Siv Juvik Tveitnes.
Marketplaces Sweden
Marketplaces Sweden (Blocket, Bytbil och Qasa) ökade intäkterna med 5 procent till 261 MSEK (249 MSEK), framförallt drivet av Blocket Jobb som hade ännu ett starkt kvartal med 56 procents intäktstillväxt.
Fortsatt bra utveckling för premiumprodukten Annonsförnyelse kompenserade till viss del de minskade annonsvolymer som bristen av bilar på marknaden gav. Intäkterna för Blocket Motor landade 1 procent över samma kvartal föregående år.
Högre marknadsföringskostnader och fortsatta investeringar inför övergång till en helt transaktionell marknadsplats påverkade EBITDA-marginalen som landade på 35 procent under första kvartalet.
– Vi fortsätter resan mot att bli en transaktionell marknadsplats som på riktigt utmanar den traditionella e-handeln med mer klimatsmarta alternativ. Dessutom förstärker vi nu samarbetet inom Nordic Marketplaces, med fokus på att ge våra olika affärsområden ytterligare tillväxtmöjligheter. Detta är branschens väg framåt och vi är unikt positionerade här med starka vertikaler i alla våra marknader, säger Robin Suwe, vd för Blocket.
Financial Services & Ventures
Financial Services & Ventures ökade intäkterna med 4 procent** under första kvartalet och landade på 450 MNOK (490 MNOK).
Lendo Group hade en fortsatt stark utveckling med 19 procents* intäktstillväxt till 273 MNOK (242 MNOK), främst drivet av fortsatt hög efterfrågan från konsumenter i Sverige och Norge. Även efterfrågan på att jämföra företagslån i Sverige växte starkt under kvartalet.
Ökade marknadsföringskostnader, fortsatta investeringar i geografisk expansion och nya produkter på etablerade marknader påverkade marginalen jämfört med samma kvartal föregående år. EBITDA-marginalen för Lendo Group blev 14 procent (20 procent).
Prisjakt utvecklades i linje med e-handelsmarknaden som backar jämfört med föregående år drivet av en korrigering efter tidigare covid-boost, i kombination med oroliga tider, höga energipriser och leveransförseningar. Prisjakts omsättning minskade med 11 procent* jämfört samma period föregående år.
Schibsted Ventures inledde året aktivt med nio investeringar, tre i nya bolag och sex i befintliga, bland annat i kommunikationsverktyget Knips, krypto-handelsplatsen Firi och energibolaget Tibber. Samtidigt var det en stark utveckling av många bolag i portföljen, där både bokade besök i healthtech-bolaget Mindler och antalet kunder i bolånegivaren Hypoteket slog rekord.
Den koncernövergripande informationen i sin helhet kan läsas här
*Justerat för valutaförändringar
**Justerat för valutaförändringar, samt förvärv eller sålda verksamheter där så förekommer
Nyckelord
Kontakter
Johan LindbladhKommunikationschef
Tel:070-820 44 05johan.lindbladh@schibsted.comBilder



Om
Rethinking things since 1839
Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
Schibsted Marketplaces reveals new corporate brand name, Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Press Release
“Vend marks the beginning of a united effort. With this new brand, we are bringing together our Nordic family of marketplaces – uniting them into one powerful force of innovation,” says Christian Printzell Halvorsen. The complete transition to Vend is scheduled for Q2 2025.
Hälften av second hand-köpen ersätter ett nytt köp14.6.2024 12:49:59 CEST | Pressmeddelande
Idag släpper Schibsted Marketplaces sin Second-Hand Effect-rapport som undersöker påverkan och fördelar med att köpa second-hand på marknadsplatserna Blocket, FINN, Tori och DBA.
Aftonbladet och SvD fortsätter växa digitala användarintäkter7.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Krävande makroekonomi, hög inflation och höga räntor har fortsatt utmana boksluten för Schibsteds svenska mediehus. Framför allt annonsmarknaden har varit utmanande och lyft först i fjärde kvartalet. Prenumerationsaffären har, trots en stram ekonomi för hushållen, varit stabil. SvD redovisar ett rörelseresultat på 72 MSEK (64 MSEK) för 2023, medan Aftonbladet landar ett resultat på 38 MSEK (55 MSEK).
Sportbladet storsatsar på fotbolls-EM4.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
En dedicerad EM-podd, en 196-sidig EM-bibel och flera specialavsnitt av Fotbollsresan med Niva och Nordström. Det är tre av grundpelarna när Sportbladet nu på allvar drar igång fotbolls-EM. Erik Niva och Simon Bank är på plats på EM tillsammans med Johanna Frändén, Frida Fagerlund, Linn Nordström och Makoto Asahara.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum