Tillväxt för Schibsted i första kvartalet
Den koncernövergripande informationen i sin helhet kan läsas här
Schibsted ökade intäkterna under första kvartalet 2022 med 7 procent** jämfört med motsvarande kvartal föregående år, till 3 648 MNOK (3 401 MNOK), och resultatet landade på 480 MNOK (594 MNOK).
News Media
Affärsområdet News Media, som bland annat omfattar Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Omni och Podme, fortsätter växa och ökade de underliggande intäkterna med 5 procent* under första kvartalet till 1 798 MNOK (1 761 MNOK). Aftonbladets intäkter ökade från 371 MSEK till 375 MSEK under samma kvartal.
Fortsatta strategiska investeringar för att stärka den digitala nyhetspositionen med fokus på prenumerationsintäkter, i kombination med kraftigt ökade papperspriser jämfört med förra året, påverkar EBITDA-marginalen som landade på 5 procent.
De digitala prenumerationsintäkterna ökade med 16 procent*, med stöd av bland annat Podme som i övergången till maj passerade 170 000 betalande prenumeranter. News Media har nu över 1,4 miljoner digitala prenumeranter i Sverige och Norge. De totala prenumerationsintäkterna växte med 6 procent*.
– Investeringen i ljud, både i Podme och i våra mediehus, är strategisk och vi ser redan resultat på intäktssidan. Poddarna driver både konvertering och ökar engagemanget, och säkrar därmed en stadig tillväxt. Aftonbladet har haft en fantastisk utveckling med den dagliga nyhetspodden Aftonbladet Daily som nu är en av Sveriges mest lyssnade, säger Siv Juvik Tveitnes, EVP för Schibsted News Media.
Annonsintäkterna i Sverige ökade med 7 procent* jämfört med samma kvartal föregående år, till 263 MNOK (262 MNOK). De digitala annonsintäkterna i Sverige ökade med 6 procent* till 210 MNOK (211 MNOK).
– Svenska folket söker sig till våra mediehus vid stora nyhetshändelser. Aftonbladet hade till exempel 60 miljoner sidvisningar den 24 februari, och Svenska Dagbladet slog besöksrekord. Det bidrar till att tillväxten i våra Plus- och premiumaffärer är stark just nu. Samtidigt har Svenska Dagbladets papperstidning kraftigt ökade annonsintäkter, vilket visar att det fortsatt är en spännande produkt med en attraktiv målgrupp, säger Siv Juvik Tveitnes.
Marketplaces Sweden
Marketplaces Sweden (Blocket, Bytbil och Qasa) ökade intäkterna med 5 procent till 261 MSEK (249 MSEK), framförallt drivet av Blocket Jobb som hade ännu ett starkt kvartal med 56 procents intäktstillväxt.
Fortsatt bra utveckling för premiumprodukten Annonsförnyelse kompenserade till viss del de minskade annonsvolymer som bristen av bilar på marknaden gav. Intäkterna för Blocket Motor landade 1 procent över samma kvartal föregående år.
Högre marknadsföringskostnader och fortsatta investeringar inför övergång till en helt transaktionell marknadsplats påverkade EBITDA-marginalen som landade på 35 procent under första kvartalet.
– Vi fortsätter resan mot att bli en transaktionell marknadsplats som på riktigt utmanar den traditionella e-handeln med mer klimatsmarta alternativ. Dessutom förstärker vi nu samarbetet inom Nordic Marketplaces, med fokus på att ge våra olika affärsområden ytterligare tillväxtmöjligheter. Detta är branschens väg framåt och vi är unikt positionerade här med starka vertikaler i alla våra marknader, säger Robin Suwe, vd för Blocket.
Financial Services & Ventures
Financial Services & Ventures ökade intäkterna med 4 procent** under första kvartalet och landade på 450 MNOK (490 MNOK).
Lendo Group hade en fortsatt stark utveckling med 19 procents* intäktstillväxt till 273 MNOK (242 MNOK), främst drivet av fortsatt hög efterfrågan från konsumenter i Sverige och Norge. Även efterfrågan på att jämföra företagslån i Sverige växte starkt under kvartalet.
Ökade marknadsföringskostnader, fortsatta investeringar i geografisk expansion och nya produkter på etablerade marknader påverkade marginalen jämfört med samma kvartal föregående år. EBITDA-marginalen för Lendo Group blev 14 procent (20 procent).
Prisjakt utvecklades i linje med e-handelsmarknaden som backar jämfört med föregående år drivet av en korrigering efter tidigare covid-boost, i kombination med oroliga tider, höga energipriser och leveransförseningar. Prisjakts omsättning minskade med 11 procent* jämfört samma period föregående år.
Schibsted Ventures inledde året aktivt med nio investeringar, tre i nya bolag och sex i befintliga, bland annat i kommunikationsverktyget Knips, krypto-handelsplatsen Firi och energibolaget Tibber. Samtidigt var det en stark utveckling av många bolag i portföljen, där både bokade besök i healthtech-bolaget Mindler och antalet kunder i bolånegivaren Hypoteket slog rekord.
Den koncernövergripande informationen i sin helhet kan läsas här
*Justerat för valutaförändringar
**Justerat för valutaförändringar, samt förvärv eller sålda verksamheter där så förekommer
Nyckelord
Kontakter
Johan LindbladhKommunikationschef
Tel:070-820 44 05johan.lindbladh@schibsted.comBilder
Om
Rethinking things since 1839
Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Tina Nordström tar över Godares grill-succé2.5.2024 07:05:00 CEST | Pressmeddelande
Aftonbladets och Schibsteds mat-universum Godare värvar Sveriges meste tv-kock, Tina Nordström, till sommarens stora matsatsning, ”Sommargrillen”. Det är fjärde sommaren som Godare erbjuder tittarna grillrecept i världsklass men också fjärde säsongen grilltillverkaren Weber går in som sponsor av satsningen.
Fyra nyckelfaktorer som påverkar användarnas förtroende för media30.4.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
En studie från Schibsted ger nya insikter kring vad det är som driver användarnas förtroende till media. Den går på djupet i vad det är som får människor att använda medier – och vad det är som får dem att betala för journalistiken. – Resultaten i studien tyder på att investeringar i förtroende kan vara en nyckel till att öka användarintäkterna, säger Agnes Stenbom, chef för IN/LAB & Trust Initiatives hos Schibsted.
Aftonbladets valkompass guidar med stöd av AI29.4.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Aftonbladet lanserar i dag en Valkompass inför EU-valet med flera nyheter. För första gången kommer användarna kunna ta hjälp av AI-sammanställda för- och motargument, särskilt riktade mot unga. Valkompassen är starten på en serie satsningar Aftonbladet nu inleder inför EU-valet den 9 juni.
SvD Kompakt hyllas internationellt – ”bästa nya digitala produkt”26.4.2024 10:37:59 CEST | Pressmeddelande
Svenska Dagbladets nya nyhetstjänst SvD Kompakt tog igår hem priset som ”bästa nya digitala produkt” på INMA Global Media Awards, ett VM för nyhetsjournalistik. SvD Kompakt lanserades i höstas med ambitionen att nå en ny publik – en ung och nyfiken målgrupp som vanligtvis inte hänger på traditionella nyhetssajter. Hittills har 35 000 prenumeranter signat upp.
Sportbladet Allsvenskan – filmad podd ska ta allsvensk fotboll till ny nivå25.3.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Strax innan allsvenskan drar igång lanserar Aftonbladet en filmad podd för att ta fotbollspublikens mest älskade serie till en ny nivå. Tre gånger i veckan samlas Sportbladets profiler för att tillsammans med väntade och oväntade gäster ge tittarna – och lyssnarna – en helt ny upplevelse av svensk fotboll.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum