SvD knyter fem talanger till redaktionen

– Svenska Dagbladet är inne i en positiv spiral. Vi får fint beröm från läsarna, som gillar vår satsning på journalistiken, och allt fler upptäcker oss. Detta gör i sin tur att vi kan knyta fler talanger till oss, både rutinerade och nya stjärnor, och bygga vidare med viktiga kompetenser till redaktionen. De här fem rekryteringarna är alla väldigt tydliga exempel på det, säger Anna Careborg, chefredaktör och vd.
Alexandra Karlsson kom till Svenska Dagbladets poddredaktionen i augusti. Då hade hon tidigare jobbat för både SR, Expressen och SVT. Nu blir hon permanent som programledare på SvD.
– SvD är en helt fantastisk redaktion med en ambitiös och inspirerande satsning på ljudjournalistik. Jag är så glad att fortsätta vara en del av den, tillsammans med smarta, roliga och underbara kollegor, säger Alexandra Karlsson.
Pär Karlsson är en av Sveriges mest rutinerade politikreportrar. Med sig till SvD:s politikredaktion har han många års erfarenheter från Aftonbladets samhällsredaktion men också från Sveriges Radio.
– Jag kan inte tänka mig en bättre plats att arbeta på som politikreporter under ett valår än på Svenska Dagbladet. Att få göra det med så begåvade och kreativa kollegor är en ynnest, säger Pär Karlsson.
Essy Klingberg kom till SvD:s kulturredaktion i vintras, då som redaktör för kulturdebatt. Hon har också gjort sig känd som en vass och smart skribent med en förmåga att synliggöra samtidens utmärkande drag.
– Det känns jättekul att fortsätta vara en del av tidningen. SvD har en alldeles särskild förmåga att fånga upp händelser med djup och bredd, och det händer mycket på kulturredaktionen just nu. Så jag ser fram emot att kunna arbeta med det mer långsiktigt, säger Essy Klingberg.
Alice Aveshagen började som praktikant på SvD för knappt ett år sedan och blir nu kvar på SvD:s näringslivsredaktion. Hon står bland annat bakom den uppmärksammade granskningen om Tiktok och dess svältalgoritmer och blir med sitt perspektiv en viktig medarbetare när SvD växlar upp bevakningen av det nya näringslivet.
– Det är en sällsynt förmån att vara en del av förändringsarbetet på SvD Näringsliv och fortsätta bevaka nya makthavare tillsammans med några av Sveriges vassaste pennor. Jag vill bidra till mångfacetterad kvalitetsjournalistik som når alla målgrupper, säger Alice Aveshagen.
Stina Stjernkvist, rekryterades som fotograf under valåret men blir kvar även när Sverige valt en ny riksdag. Hennes oväntade vinklar och perspektiv har bidragit till att lyfta SvD:s politikbevakning till nya nivåer, hon nominerades också till Årets bild, för bilden av övergångsregeringen i ögonblicket då Sverige får sin första kvinnliga statsminister.
– Jag är jätteglad över att vara kvar på Svenska Dagbladet och fortsätta vara med och bidra till att utveckla bildjournalistiken. Det är en spännande tid, där man nästan dagligen får komma nära och skildra historiska världshändelser, säger Stina Stjernkvist.
Anna Careborg betonar att de fem rekryteringarna besitter viktig kompetens inom områden som är prioriterade i tidningens förändringsarbete.
– De stärker alla redaktionen och bidrar till att utveckla journalistiken på längre sikt. Att vara en arbetsplats som kan attrahera branschens bästa är viktigt för att vi på SvD ska kunna nå våra långsiktiga mål.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Martin Ahlquist, redaktionschef, Svenska Dagbladet. Telefon: 070-162 24 85.E-post: martin.ahlquist@svd.se
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder


Om
Rethinking things since 1839
Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
Schibsted Marketplaces reveals new corporate brand name, Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Press Release
“Vend marks the beginning of a united effort. With this new brand, we are bringing together our Nordic family of marketplaces – uniting them into one powerful force of innovation,” says Christian Printzell Halvorsen. The complete transition to Vend is scheduled for Q2 2025.
Hälften av second hand-köpen ersätter ett nytt köp14.6.2024 12:49:59 CEST | Pressmeddelande
Idag släpper Schibsted Marketplaces sin Second-Hand Effect-rapport som undersöker påverkan och fördelar med att köpa second-hand på marknadsplatserna Blocket, FINN, Tori och DBA.
Aftonbladet och SvD fortsätter växa digitala användarintäkter7.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Krävande makroekonomi, hög inflation och höga räntor har fortsatt utmana boksluten för Schibsteds svenska mediehus. Framför allt annonsmarknaden har varit utmanande och lyft först i fjärde kvartalet. Prenumerationsaffären har, trots en stram ekonomi för hushållen, varit stabil. SvD redovisar ett rörelseresultat på 72 MSEK (64 MSEK) för 2023, medan Aftonbladet landar ett resultat på 38 MSEK (55 MSEK).
Sportbladet storsatsar på fotbolls-EM4.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
En dedicerad EM-podd, en 196-sidig EM-bibel och flera specialavsnitt av Fotbollsresan med Niva och Nordström. Det är tre av grundpelarna när Sportbladet nu på allvar drar igång fotbolls-EM. Erik Niva och Simon Bank är på plats på EM tillsammans med Johanna Frändén, Frida Fagerlund, Linn Nordström och Makoto Asahara.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum