Schibsted

Truecaller tilldelas Årets Affärsbragd 2022

Dela
Med visionär blick bortom landets gränser och en stark tilltro till varje medarbetares förmåga till innovation har de skapat ett internationellt stjärnbolag. Nami Zarringhalam och Alan Mamedi belönas nu med SvD Affärsbragd 2022 för sitt Truecaller.
Truecaller tilldelas SvD  Affärsbragd 2022. Alan Mamedi tar emot priset av prins Daniel och SvD:s chefredaktör Anna Careborg. Foto: Björn Larsson Rosvall/SvD
Truecaller tilldelas SvD Affärsbragd 2022. Alan Mamedi tar emot priset av prins Daniel och SvD:s chefredaktör Anna Careborg. Foto: Björn Larsson Rosvall/SvD

Spotify. Klarna. Och nu Truecaller. Tre svenska bolag som alla kan sälla sig till gruppen framgångsrika företag som tilldelats SvD Affärsbragd. Utdelningen skedde i år i samband med SM i Ung Företagsamhet och priset delades ut av prins Daniel, tillsammans med  SvD:s chefredaktör Anna Careborg och Carnegies vd Björn Jansson.

– En otroligt stor och rolig bekräftelse, inte minst när man tittar på de tidigare vinnarna. Så kul att vara där uppe med dem, säger Alan Mamedi som grundat Truecaller tillsammans med Nami Zarringhalam.

Det är nionde året i rad som SvD, med stöd från Carnegie, delar ut priset, i år genomfördes ceremonin på Svenska Mässan i Göteborg.

Truecaller har 300 miljoner aktiva användare som via bolagets app kan verifiera kontakter och blockera oönskade samtal och meddelanden. Grundarna Nami Zarringhalam och Alan Mamedi tog bolaget till Stockholmsbörsen förra året – den största technoteringen hittills i Sverige. I sin prisnominering skriver den helt eniga juryn:

”Där andra ser gränser ser de nya möjligheter. Där andra blockeras av motgångar finner de kraft att växa. Med en tydlig vision – och en stark tro på varje medarbetares förmåga till innovation – har de skapat en internationell storspelare som gör livet lite tryggare och världen lite mer öppen för hundratals miljoner människor, varje dag. En bragd i sann bemärkelse.”

Nominerade till finalen av SvD Affärsbragd var även Henrik Sandell och Peter Lindgren (Consid), Kjell Arvidsson, Robert Gerstmann, Johan Hedberg, Kristian Männik, Henrik Sandell och Björn Zethraeus (Sinch), Moa Gürbüzer (Oddbird), Ali Mohamed, Yosef Mohamed, Khalid Qassim, Abdirahman Ahmed och Mustafa Osman (Transfer Galaxy).

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Daniel Kederstedt, chef SvD Näringsliv.: E-post: daniel.kederstedt@svd.se
 
I juryn för SvD Affärsbragd ingår Björn Jansson, Carnegie, Sophia Bendz, affärsängel och investerare via Cherry Ventures, Andra Farhad, entreprenör som står bakom Börshajen, Alexander Huseby, vd Centrum för Näringslivshistoria, Elisabeth Thand Ringqvist, grundare och partner affärsängelfonden E14 Invest, Anna Careborg, vd och chefredaktör SvD, samt Daniel Kederstedt, chef SvD Näringsliv.
 

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Truecaller tilldelas SvD  Affärsbragd 2022. Alan Mamedi tar emot priset av prins Daniel och SvD:s chefredaktör Anna Careborg. Foto: Björn Larsson Rosvall/SvD
Truecaller tilldelas SvD Affärsbragd 2022. Alan Mamedi tar emot priset av prins Daniel och SvD:s chefredaktör Anna Careborg. Foto: Björn Larsson Rosvall/SvD
Ladda ned bild

Om

Schibsted
Schibsted
Västra Järnvägsgatan 21
111 64 Stockholm

08 - 725 25 00https://www.schibsted.com

Rethinking things since 1839

Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.

Följ Schibsted

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted

Fyra nyckelfaktorer som påverkar användarnas förtroende för media30.4.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

En studie från Schibsted ger nya insikter kring vad det är som driver användarnas förtroende till media. Den går på djupet i vad det är som får människor att använda medier – och vad det är som får dem att betala för journalistiken. – Resultaten i studien tyder på att investeringar i förtroende kan vara en nyckel till att öka användarintäkterna, säger Agnes Stenbom, chef för IN/LAB & Trust Initiatives hos Schibsted.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye