Truecaller tilldelas Årets Affärsbragd 2022

Spotify. Klarna. Och nu Truecaller. Tre svenska bolag som alla kan sälla sig till gruppen framgångsrika företag som tilldelats SvD Affärsbragd. Utdelningen skedde i år i samband med SM i Ung Företagsamhet och priset delades ut av prins Daniel, tillsammans med SvD:s chefredaktör Anna Careborg och Carnegies vd Björn Jansson.
– En otroligt stor och rolig bekräftelse, inte minst när man tittar på de tidigare vinnarna. Så kul att vara där uppe med dem, säger Alan Mamedi som grundat Truecaller tillsammans med Nami Zarringhalam.
Det är nionde året i rad som SvD, med stöd från Carnegie, delar ut priset, i år genomfördes ceremonin på Svenska Mässan i Göteborg.
Truecaller har 300 miljoner aktiva användare som via bolagets app kan verifiera kontakter och blockera oönskade samtal och meddelanden. Grundarna Nami Zarringhalam och Alan Mamedi tog bolaget till Stockholmsbörsen förra året – den största technoteringen hittills i Sverige. I sin prisnominering skriver den helt eniga juryn:
”Där andra ser gränser ser de nya möjligheter. Där andra blockeras av motgångar finner de kraft att växa. Med en tydlig vision – och en stark tro på varje medarbetares förmåga till innovation – har de skapat en internationell storspelare som gör livet lite tryggare och världen lite mer öppen för hundratals miljoner människor, varje dag. En bragd i sann bemärkelse.”
Nominerade till finalen av SvD Affärsbragd var även Henrik Sandell och Peter Lindgren (Consid), Kjell Arvidsson, Robert Gerstmann, Johan Hedberg, Kristian Männik, Henrik Sandell och Björn Zethraeus (Sinch), Moa Gürbüzer (Oddbird), Ali Mohamed, Yosef Mohamed, Khalid Qassim, Abdirahman Ahmed och Mustafa Osman (Transfer Galaxy).
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Daniel Kederstedt, chef SvD Näringsliv.: E-post: daniel.kederstedt@svd.se
I juryn för SvD Affärsbragd ingår Björn Jansson, Carnegie, Sophia Bendz, affärsängel och investerare via Cherry Ventures, Andra Farhad, entreprenör som står bakom Börshajen, Alexander Huseby, vd Centrum för Näringslivshistoria, Elisabeth Thand Ringqvist, grundare och partner affärsängelfonden E14 Invest, Anna Careborg, vd och chefredaktör SvD, samt Daniel Kederstedt, chef SvD Näringsliv.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder

Om
Rethinking things since 1839
Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
Schibsted Marketplaces reveals new corporate brand name, Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Press Release
“Vend marks the beginning of a united effort. With this new brand, we are bringing together our Nordic family of marketplaces – uniting them into one powerful force of innovation,” says Christian Printzell Halvorsen. The complete transition to Vend is scheduled for Q2 2025.
Hälften av second hand-köpen ersätter ett nytt köp14.6.2024 12:49:59 CEST | Pressmeddelande
Idag släpper Schibsted Marketplaces sin Second-Hand Effect-rapport som undersöker påverkan och fördelar med att köpa second-hand på marknadsplatserna Blocket, FINN, Tori och DBA.
Aftonbladet och SvD fortsätter växa digitala användarintäkter7.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Krävande makroekonomi, hög inflation och höga räntor har fortsatt utmana boksluten för Schibsteds svenska mediehus. Framför allt annonsmarknaden har varit utmanande och lyft först i fjärde kvartalet. Prenumerationsaffären har, trots en stram ekonomi för hushållen, varit stabil. SvD redovisar ett rörelseresultat på 72 MSEK (64 MSEK) för 2023, medan Aftonbladet landar ett resultat på 38 MSEK (55 MSEK).
Sportbladet storsatsar på fotbolls-EM4.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
En dedicerad EM-podd, en 196-sidig EM-bibel och flera specialavsnitt av Fotbollsresan med Niva och Nordström. Det är tre av grundpelarna när Sportbladet nu på allvar drar igång fotbolls-EM. Erik Niva och Simon Bank är på plats på EM tillsammans med Johanna Frändén, Frida Fagerlund, Linn Nordström och Makoto Asahara.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum