Truecaller tilldelas Årets Affärsbragd 2022
Spotify. Klarna. Och nu Truecaller. Tre svenska bolag som alla kan sälla sig till gruppen framgångsrika företag som tilldelats SvD Affärsbragd. Utdelningen skedde i år i samband med SM i Ung Företagsamhet och priset delades ut av prins Daniel, tillsammans med SvD:s chefredaktör Anna Careborg och Carnegies vd Björn Jansson.
– En otroligt stor och rolig bekräftelse, inte minst när man tittar på de tidigare vinnarna. Så kul att vara där uppe med dem, säger Alan Mamedi som grundat Truecaller tillsammans med Nami Zarringhalam.
Det är nionde året i rad som SvD, med stöd från Carnegie, delar ut priset, i år genomfördes ceremonin på Svenska Mässan i Göteborg.
Truecaller har 300 miljoner aktiva användare som via bolagets app kan verifiera kontakter och blockera oönskade samtal och meddelanden. Grundarna Nami Zarringhalam och Alan Mamedi tog bolaget till Stockholmsbörsen förra året – den största technoteringen hittills i Sverige. I sin prisnominering skriver den helt eniga juryn:
”Där andra ser gränser ser de nya möjligheter. Där andra blockeras av motgångar finner de kraft att växa. Med en tydlig vision – och en stark tro på varje medarbetares förmåga till innovation – har de skapat en internationell storspelare som gör livet lite tryggare och världen lite mer öppen för hundratals miljoner människor, varje dag. En bragd i sann bemärkelse.”
Nominerade till finalen av SvD Affärsbragd var även Henrik Sandell och Peter Lindgren (Consid), Kjell Arvidsson, Robert Gerstmann, Johan Hedberg, Kristian Männik, Henrik Sandell och Björn Zethraeus (Sinch), Moa Gürbüzer (Oddbird), Ali Mohamed, Yosef Mohamed, Khalid Qassim, Abdirahman Ahmed och Mustafa Osman (Transfer Galaxy).
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Daniel Kederstedt, chef SvD Näringsliv.: E-post: daniel.kederstedt@svd.se
I juryn för SvD Affärsbragd ingår Björn Jansson, Carnegie, Sophia Bendz, affärsängel och investerare via Cherry Ventures, Andra Farhad, entreprenör som står bakom Börshajen, Alexander Huseby, vd Centrum för Näringslivshistoria, Elisabeth Thand Ringqvist, grundare och partner affärsängelfonden E14 Invest, Anna Careborg, vd och chefredaktör SvD, samt Daniel Kederstedt, chef SvD Näringsliv.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Om
Rethinking things since 1839
Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Omni vill få fler att rösta i EU-valet – inleder samarbete med Demoskop2.5.2024 15:00:00 CEST | Pressmeddelande
Omni lanserar idag en kampanj för att få fler att rösta i EU-valet. Som en del av satsningen inleds ett fördjupat samarbete kring opinionsundersökningar med Demoskop.
Tina Nordström tar över Godares grill-succé2.5.2024 07:05:00 CEST | Pressmeddelande
Aftonbladets och Schibsteds mat-universum Godare värvar Sveriges meste tv-kock, Tina Nordström, till sommarens stora matsatsning, ”Sommargrillen”. Det är fjärde sommaren som Godare erbjuder tittarna grillrecept i världsklass men också fjärde säsongen grilltillverkaren Weber går in som sponsor av satsningen.
Fyra nyckelfaktorer som påverkar användarnas förtroende för media30.4.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
En studie från Schibsted ger nya insikter kring vad det är som driver användarnas förtroende till media. Den går på djupet i vad det är som får människor att använda medier – och vad det är som får dem att betala för journalistiken. – Resultaten i studien tyder på att investeringar i förtroende kan vara en nyckel till att öka användarintäkterna, säger Agnes Stenbom, chef för IN/LAB & Trust Initiatives hos Schibsted.
Aftonbladets valkompass guidar med stöd av AI29.4.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Aftonbladet lanserar i dag en Valkompass inför EU-valet med flera nyheter. För första gången kommer användarna kunna ta hjälp av AI-sammanställda för- och motargument, särskilt riktade mot unga. Valkompassen är starten på en serie satsningar Aftonbladet nu inleder inför EU-valet den 9 juni.
SvD Kompakt hyllas internationellt – ”bästa nya digitala produkt”26.4.2024 10:37:59 CEST | Pressmeddelande
Svenska Dagbladets nya nyhetstjänst SvD Kompakt tog igår hem priset som ”bästa nya digitala produkt” på INMA Global Media Awards, ett VM för nyhetsjournalistik. SvD Kompakt lanserades i höstas med ambitionen att nå en ny publik – en ung och nyfiken målgrupp som vanligtvis inte hänger på traditionella nyhetssajter. Hittills har 35 000 prenumeranter signat upp.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum