Debatt: Dålig kunskap om rökningsdöd

Sverige har satt upp målet att färre än fem procent ska röka dagligen 2025.
Med rätt strategi och rätt åtgärder är vi övertygade om att det är möjligt att nå målet tidigare och på sikt kunna fasa ut cigaretterna helt... Ska vi lyckas nå målet att få folk att sluta röka måste vi säkerställa att de som idag röker får information om riskerna med olika tobaks- och nikotinprodukter. När riksdagen nu ska besluta om en ny tobaksstrategi bör de ta med åtgärder som gör att människor kan fatta väl informerade beslut om sin egna hälsa och därmed för en bättre folkhälsa.
Ge myndigheter och folkhälsovården ett tydligt uppdrag att öka informationen om produkternas relativa skadegrader och använd skademinimering som strategi för att få befintliga rökare som inte kan sluta att gå över till mindre skadliga alternativ.
Läsa debattartiklen i sin helhet här.
Kontakter
Robert NoordKommunikationschef
Tel:+46 (70) 450 0395robert.noord@pmi.comBilder
Om
Swedish Match – ett dotterbolag till Philip Morris International (PMI) – har varit ledande inom tobaksindustrin i mer än 200 år och arbetar för att leverera ett rökfritt Norden till 2035.
PMI:s Norden sysselsätter 1 700 personer i Sverige, Danmark, Finland och Norge, bland annat i produktionsanläggningar, butiker och Swedish Match innovationscenter och museum i Stockholm. Bolaget är verksamt som Swedish Match i Sverige och Norge och som Philip Morris Nordics i Danmark och Finland.
PMI är ett ledande internationellt tobaksföretag som aktivt levererar en rökfri framtid och utvecklar sin portfölj på lång sikt för att inkludera produkter utanför tobaks- och nikotinsektorn. Sedan 2008 har företaget investerat 14 miljarder dollar för att utveckla, vetenskapligt underbygga och kommersialisera innovativa rökfria produkter för vuxna som annars skulle fortsätta röka, med målet att helt sluta försäljningen av cigaretter. Det omfattar utvecklingen av vetenskapliga förmågor i världsklass, särskilt inom områdena preklinisk systemtoxikologi, klinisk forskning och beteendevetenskaplig forskning, såväl som postmarknadsstudier.
År 2022 förvärvade PMI Swedish Match – en ledare inom oral nikotinleverans – och skapade en global rökfri mästare. USA Food and Drug Administration har auktoriserade versioner av PMI:s uppvärmda tobaksprodukter och Swedish Match snusprodukter som modifierade risktobaksprodukter.
Våra rökfria produkter finns till försäljning på 100 marknader, och per den 30 juni 2025 uppskattar PMI att de användes av över 41 miljoner konsumenter i laglig ålder världen över, varav många har slutat med cigaretter eller avsevärt minskat sin konsumtion. Den rökfria verksamheten stod för 41 % av PMIs totala nettointäkter under de första nio månaderna 2025, och Norden var en viktig bidragande faktor till detta. Med en stark grund och betydande expertis inom livsvetenskaper har PMI en långsiktig ambition att expandera till områden inom wellness och hälsa och strävar efter att förbättra livet genom att leverera smidiga hälsoupplevelser.
Följ Swedish Match
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Swedish Match
Den olagliga cigarettkonsumtionen minskar i Sverige14.10.2024 14:16:01 CEST | Pressmeddelande
Konsumtionen av olagliga cigaretter i Sverige minskade under 2023 men uppgår fortfarande till 7% av den totala konsumtionen under 2023. Det visar en rapport som KPMG gjort på uppdrag av Philip Morris International.
Philip Morris i Sverige blir Swedish Match5.9.2024 09:36:22 CEST | Pressmeddelande
Nu integreras Swedish Match och Philip Morris i Sverige under varumärket Swedish Match. Det här är ett betydande steg i den integration som pågått sedan det amerikanska tobaksbolaget Philip Morris International 2022 förvärvade Swedish Match med en bred portfölj av av snus och nikotinportioner.
Anna Hällöv blir ny Sverigechef för den gemensamma organisationen Philip Morris Sverige och Swedish Match14.11.2023 09:15:58 CET | Pressmeddelande
Från och med 1 januari blir Anna Hällöv ny chef för den samlade kommersiella organisationen Philip Morris Sverige och Swedish Match och rapporterar direkt till Anette Rosengren som är nordisk koncernchef.
Marknaden för olagliga cigaretter fortsätter växa i EU4.9.2023 11:00:33 CEST | Pressmeddelande
Enligt en ny studie från KPMG fortsatte den olagliga cigarettmarknaden i den Europeiska Unionen (EU) att växa 2022. Ökningen är cirka 0,7%, huvudsakligen drivet av ökningar i Frankrike och Belgien. Den största olagliga marknaden inom EU finns i Frankrike och står nu för 47% av den totala olagliga cigarettkonsumtionen i regionen. En uppskattning är att 8 miljarder olagliga cigaretter som konsumerades i Frankrike var förfalskade produkter vilket är mer än hela den svenska cigarettmarknaden som omsätter cirka 5 miljarder cigaretter.
Philip Morris lanserar IQOS Iluma på den svenska marknaden12.6.2023 10:27:27 CEST | Pressmeddelande
Nu lanserar Philip Morris IQOS Iluma som är en vidareutveckling av den tidigare versionen IQOS 3 Duo.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum

