Risk för fyra förlorade år för klimat och natur - Naturskyddsföreningen kommenterar valresultatet

Naturskyddsföreningens granskningar inför valet visade att de flesta av partierna i det större regeringsunderlaget – M, SD och KD – har oroväckande låga ambitioner i klimat- och miljöpolitiken. L utgör ett undantag, men är också det minsta partiet. Det är mycket viktigt att Sverige inte tappar tempo i klimatomställningen nu, och att vi inte får fyra förlorade år i kampen mot naturkrisen. Naturskyddsföreningen skickar därför en miljöpolitisk att-göra-lista med 76 åtgärdsförslag till partierna, för att lyfta fram vad som behöver göras.

-          Vi är djupt bekymrade. M, KD och SD har varit bromsklossar för en ambitiös miljöpolitik under den gångna mandatperioden och lovar nästan ingenting framåt. Tvärtom har de sagt sig vilja göra det billigare att släppa ut klimatgaser, och de motarbetar ett stärkt skydd av värdefull natur. Klimat- och naturkrisen är här och nu, det får inte bli fyra förlorade år, säger Johanna Sandahl, ordförande Naturskyddsföreningen.

Samtidigt visar en Sifo-undersökning Naturskyddsföreningen beställt att det finns ett starkt stöd bland svenska folket för en tuffare klimat- och miljöpolitik, även bland de som röstar på M, KD, L och SD. Exempelvis i följande frågor:

“Det är viktigt att regeringen för en politik som bevarar naturen och den biologiska mångfalden”
M 79%
L 88 %
KD 86 %
SD 77 %

”Bidrag, stöd och skattelättnader ska inte ges till verksamhet som har stor påverkan på klimat och miljö”

M 60 %
L 60 %
KD 46 %
SD 53 %

”Skatterna borde höjas för verksamheter som har stor påverkan på klimat och miljö”
M 47 %
L 64 %
KD 47 %
SD 44 %

-          Väljarna är oroliga för klimatförändringarna och en stor majoritet vill ha en politik som bevarar naturen och den biologiska mångfalden. Nu hoppas vi att alla partier hörsamma väljarnas åsikter och oro. Det finns dessutom höga förväntningar på Sverige inför ordförandeskapet i EU, säger Karin Lexén, generalsekreterare Naturskyddsföreningen.

En miljöpolitisk att-göra-lista:
För att partierna ska inspireras till en kickstart i det gröna reformarbetet har Naturskyddsföreningen sammanställt en miljöpolitisk att-göra-lista med 76 förslag på åtgärder för kommande mandatperiod. Listan har skickats till samtliga riksdagspartier.
Se bilagan för att ta del av hela listan.

EU:s naturrestaureringslag klubbad – trots att Sverige röstade nej17.6.2024 11:49:35 CEST | Pressmeddelande

Efter mycket debatt och motstånd röstade EU:s miljöråd idag igenom naturrestaureringslagen, tack vare att Österrike i sista stund bestämde sig för att rösta ja. Lagen innebär att EU:s medlemsländer ska restaurera 20 procent av EU:s land och hav till 2030 och alla ekosystem som är i behov av det till 2050. Ett mycket glädjande besked enligt Naturskyddsföreningen, som beklagar dock att Sveriges regeringen röstade nej.

Naturskyddsföreningen i Almedalen 202414.6.2024 08:58:14 CEST | Pressmeddelande

Snart är det dags för politikerveckan i Almedalen. Naturskyddsföreningen kommer att finnas på plats i Visby med ett stort team för att delta i samtal och seminarier. Exempelvis arrangerar Naturskyddsföreningen och Bra Miljöval seminariet ”Konsumtionens makt – vem kan ta ansvar för en mer hållbar miljö?”. Föreningens talespersoner och experter kommer att finnas tillgängliga för intervjuer och kommentarer i media, och ännu finns en möjlighet att boka in någon av föreningens representanter till ert evenemang!