Schibsted

Förändringar för Schibsted i Sverige

Dela
Efter närmare 21 år inom Schibsted meddelar Sverigechefen Martin Frey att han lämnar för nya utmaningar. Joakim Flodin, vd för Schibsted Marketing Services, kommer att ta ansvar för Sverigeledningen och Schibsteds kommersiella samarbeten. Håkan Halvarsson, SVP People, kommer att ta rollen som vd för Schibsted Sverige.
På bilden: Håkan Halvarsson, Joakim Flodin och Martin Frey. Foto: Linda Broström.
På bilden: Håkan Halvarsson, Joakim Flodin och Martin Frey. Foto: Linda Broström.

– Det har varit en helt otrolig resa jag har fått vara med på och det finns många saker och ögonblick jag är stolt över. Schibsted är ett fantastiskt bolag, med fantastiska medarbetare, och har alltid legat i yttersta framkant, men nu har jag kommit till en punkt där jag vill testa något nytt utanför Schibsteds väggar, säger Martin Frey.

Martin Frey började som Management Trainee 2001 och har under sin tid på Schibsted gjort en minst sagt imponerande resa. Från Aftonbladet till Blocket där han var vd i åtta år, och vidare till Schibsted Classified Media som senare blev Adevinta. Mellan 2017 och 2021 ansvarade Martin för Schibsteds growth-bolag och venture-investeringar, för att sedan 2021 inneha rollen som Sverigechef för Schibsted.

– Jag har haft nöjet att arbeta med Martin de senaste fyra åren och har både själv fått se och höra om de avtryck och milstolpar han gjort under sin resa här, inom flera olika delar av Schibsted dessutom. Jag är minst sagt imponerad och önskar honom nu all lycka framåt, säger Schibsteds koncernchef Kristin Skogen Lund.

Joakim Flodin kommer nu att få ett utökat kommersiellt uppdrag i Sverige. Utöver rollen som vd för Schibsted Marketing Services så kommer Joakim att ta över stafettpinnen och leda Sverigeledningens arbete med fokus på de kommersiella frågor som är gemensamma i Sverige. Fokus är att hitta nya spännande möjligheter inom det svenska ekosystemet genom nära samarbeten över affärsområden mellan Schibsteds alla bolag.

– Sverige är en otroligt viktig marknad för Schibsted och Nordens största marknad. Joakim är väldigt stark i kommersiella frågor och han är en drivande och tongivande kraft inom Schibsteds svenska ekosystem. Jag ser fram mot vad Joakim kan göra för att stärka vår ställning i Sverige, säger Kristin Skogen Lund.

Uppdraget för Schibsted Marketing Services är att kommersialisera Schibsteds bolag i Sverige, främst inom annonsförsäljning. Joakims utökade ansvar är en naturlig utveckling baserat på marknadens behov om att komma Schibsteds bolag ännu närmare integrerat genom nya typer av samarbeten.

– Styrkan med Schibsted och det som skiljer oss från andra aktörer är att vi är just ett ekosystem som mår bra av varandra, vi är inte bara en publicist eller en marknadsplats, vi är allt det där förgyllt med tjänster och produkter som hjälper människor att ta smarta val i vardagen, säger Joakim Flodin, vd för Schibsted Marketing Services.

Håkan Halvarsson kommer att kombinera rollen som vd för Schibsted Sverige med sitt nuvarande uppdrag som SvP People, där fokuset är Group, Investments och talang. Fredric Karén, idag SvP Editorial Transformation and Collaboration, kommer att ha ett fortsatt ansvar med att representera Schibsted Sverige i redaktionella och medierelaterade frågor.

Martin Frey lämnar Schibsted i slutet av oktober.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Joakim Flodin, vd för Schibsted Marketing Services. Tel: 070-615 25 14. E-post: joakim.flodin@schibsted.com 

Nyckelord

Kontakter

Bilder

På bilden: Håkan Halvarsson, Joakim Flodin och Martin Frey. Foto: Linda Broström.
På bilden: Håkan Halvarsson, Joakim Flodin och Martin Frey. Foto: Linda Broström.
Ladda ned bild

Om

Schibsted
Schibsted
Kungsbron 13
111 22 Stockholm

08 - 725 25 00https://www.schibsted.com

Rethinking things since 1839

Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. 

Följ Schibsted

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted

Aftonbladet och SvD fortsätter växa digitala användarintäkter7.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande

Krävande makroekonomi, hög inflation och höga räntor har fortsatt utmana boksluten för Schibsteds svenska mediehus. Framför allt annonsmarknaden har varit utmanande och lyft först i fjärde kvartalet. Prenumerationsaffären har, trots en stram ekonomi för hushållen, varit stabil. SvD redovisar ett rörelseresultat på 72 MSEK (64 MSEK) för 2023, medan Aftonbladet landar ett resultat på 38 MSEK (55 MSEK).

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye