De kan bli årets klimatjournlister 2022

Klimatjournalistpriset delas ut av Aftonbladet och ska enligt kriterierna gå till journalister som under det senaste året utmärkt sig med särskilda prestationer inom klimatjournalistikens område och som antingen skildrat klimatförändringens påverkan inom olika samhällsområden, genomfört en granskning eller gjort avslöjanden som satt avtryck i samhällsdebatten.
Stor vikt läggs också vid det ansvarsutkrävande perspektivet, där makthavare ställs till svar för sina beslut och göranden. Priset ska uppmuntra till nytänkande och ökad kompetens inom journalistik som rör klimatförändringarna.
De nominerade är:
Malin Crona och Lisa Svensson, Uppdrag Granskning, SVT
I de två granskningarna "Klimatbomben" och "Klimatbov i ny förpackning" blottläggs effektivt hur hundratals miljoner som skulle gått till att motverka Sveriges dolda utsläppsjätte – de utdikade våtmarkerna – trollades bort och försvann, samt hur den svenska torvbrytningen gynnar den finska staten och hur klimatförstörande verksamhet kläs i semantiskt uppsnyggad språkdräkt.
Staffan Lindberg, Aftonbladet
I ett välunderbyggt reportage, på plats bland spejande skogsvakter i "Europas lungor" i Ukraina, visar Staffan Lindberg hur IKEA utnyttjar påstådda trädangrepp för att skövla skyddsvärd skog och lyckas dessutom med sylvasst ansvarsutkrävande punktera möbeljättens vackra hållbarhethetslöften. Samtidigt knyts Ikeas underleverantörer till både miljö- och mutbrott.
Nils Resare, Sveriges Natur
För ett avslöjande om hur svenska pensionspengar genom AP-fonderna, trots löften om motsatsen, fortsätter att aktivt stötta kinesisk kolkrafts tillväxt och hur banker och fondbolag har betydande ägarandelar i de kinesiska företag som står för utbyggnad och drift av kolkraftverk och kolgruvor världen över.
I juryn för Aftonbladets Klimatjournalistpris sitter Johan Rockström, professor i global miljövetenskap, Kerstin Brunnberg, tidigare vd på Sveriges Radio och gästprofessor vid JMG, och Jonathan Jeppsson, nyhets- och grävchef på Aftonbladet.
– Klimatjournalistpriset sätter ansvarsutkrävandet i främsta rummet. Det här ett sätt för oss på Aftonbladet att uppmuntra en utvecklingen mot klimatjournalistikens 2.0, som inte bara är beskrivande utan även ställer makthavare mot väggen. Årets nominerade har med sina granskningar uppfyllt prisets kriterier, både när det gäller att sätta avtryck i debatten och utkräva ansvar i klimatfrågan, säger Jonathan Jeppsson.
Prissumman är på 25 000 kronor och vinnaren presenteras den 28 oktober.
Aftonbladets klimatjournalistpris delades ut första gången förra året och gick då till Alexandra Urisman Otto, reporter på Dagens Nyheter.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Jonathan Jeppsson, nyhets- och grävchef, Aftonbladet. Telefon: 070-266 23 97. E-post: jonathan.jeppsson@aftonbladet.se.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder





Länkar
Om
Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Aftonbladet är ett av våra mediehus.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
Schibsted Marketplaces reveals new corporate brand name, Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Press Release
“Vend marks the beginning of a united effort. With this new brand, we are bringing together our Nordic family of marketplaces – uniting them into one powerful force of innovation,” says Christian Printzell Halvorsen. The complete transition to Vend is scheduled for Q2 2025.
Hälften av second hand-köpen ersätter ett nytt köp14.6.2024 12:49:59 CEST | Pressmeddelande
Idag släpper Schibsted Marketplaces sin Second-Hand Effect-rapport som undersöker påverkan och fördelar med att köpa second-hand på marknadsplatserna Blocket, FINN, Tori och DBA.
Aftonbladet och SvD fortsätter växa digitala användarintäkter7.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Krävande makroekonomi, hög inflation och höga räntor har fortsatt utmana boksluten för Schibsteds svenska mediehus. Framför allt annonsmarknaden har varit utmanande och lyft först i fjärde kvartalet. Prenumerationsaffären har, trots en stram ekonomi för hushållen, varit stabil. SvD redovisar ett rörelseresultat på 72 MSEK (64 MSEK) för 2023, medan Aftonbladet landar ett resultat på 38 MSEK (55 MSEK).
Sportbladet storsatsar på fotbolls-EM4.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
En dedicerad EM-podd, en 196-sidig EM-bibel och flera specialavsnitt av Fotbollsresan med Niva och Nordström. Det är tre av grundpelarna när Sportbladet nu på allvar drar igång fotbolls-EM. Erik Niva och Simon Bank är på plats på EM tillsammans med Johanna Frändén, Frida Fagerlund, Linn Nordström och Makoto Asahara.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum