Jim Jaber ny nyhetschef – Jonathan Jeppsson leder nytt grävnav
– Vi har de senaste åren noterat stor framgång med Plus i nyhetskärnan av Aftonbladet och ser en ökad betalningsvilja för vår journalistik. Det gör att vi nu är redo att växla upp och integrera Plus-journalistiken på riktigt i vår organisation, säger Karin Schmidt, redaktionschef på Aftonbladet.
Från och med årsskiftet kommer därför arbetet med prenumerationstjänsten Plus att helt integreras i nyhetsorganisationen. Jim Jaber, som tidigare varit Pluschef på nyheter – en separat organisation inom nyheter – blir nu nyhetschef för hela Aftonbladet.
Som ett led i integrationen kommer alla avdelningar på nyheterna att leverera plusmaterial.
– Tidigare var Plus en tjänst mer vid sidan av Aftonbladet, nu har vi jobbat dedikerat med att visa läsarna att plus ÄR hela Aftonbladet, framför allt nyheter, säger Karin Schmidt.
Jim Jaber kom till Aftonbladet redan 2006, de första åren på Sportbladet, och har varit redaktör på Plus sedan 2015.
– Det har varit en otroligt spännande, rolig och lärorik resa att vara med och ta Aftonbladets Plus-journalistik till den position den har i dag hos läsarna. Att vi nu integrerar Plus-journalistiken i hela Aftonbladet och inte minst i nyhetsarbetet är en naturlig utveckling. Vi kommer fortsatt att ha mycket journalistik öppet för läsarna, samtidigt som vi alltid strävar efter att ge ännu mer material för våra betalande prenumeranter, säger Jim Jaber.
Jonathan Jeppsson har de senaste åren varit nyhets- och grävchef. Det uppdraget renodlas nu mot gräv för att lyfta den grävande journalistiken på Aftonbladet och göra större avtryck med granskande journalistik.
– Jonathan Jeppsson är perfekt i rollen som grävchef, han kommer att vara en så kallad “spelande tränare”, själv granska och samtidigt hålla i ett grävnav, där även andra reportrar kan tas in för speciella gräv, säger Martin Schori, biträdande redaktionschef.
– Undersökande och granskande journalistik är en del av kvällstidningens kärna och med den här organisationen ökar vi möjligheterna att utveckla den undersökande journalistiken, säger Jonathan Jeppsson.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Karin Schmidt, redaktionschef, Aftonbladet. Tel: 070-162 24 59 E-post: karin.schmidt@aftonbladet.se
Martin Schori, biträdande redaktionschef. Telefon: 070-161 99 47. E-post: martin.schori@aftonbladet.se.
Jonathan Jeppsson, tillträdande grävchef, Aftonbladet. Telefon: 070-266 23 97. E-post: jonathan.jeppsson@aftonbladet.se
Jim Jaber, tillträdande nyhetschef, Aftonbladet. Telefon: 070-208 56 55. E-post: jim.jaber@aftonbladet.se
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Länkar
Om
Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Aftonbladet är ett av våra mediehus.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
Schibsted Marketplaces reveals new corporate brand name, Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Press Release
“Vend marks the beginning of a united effort. With this new brand, we are bringing together our Nordic family of marketplaces – uniting them into one powerful force of innovation,” says Christian Printzell Halvorsen. The complete transition to Vend is scheduled for Q2 2025.
Hälften av second hand-köpen ersätter ett nytt köp14.6.2024 12:49:59 CEST | Pressmeddelande
Idag släpper Schibsted Marketplaces sin Second-Hand Effect-rapport som undersöker påverkan och fördelar med att köpa second-hand på marknadsplatserna Blocket, FINN, Tori och DBA.
Aftonbladet och SvD fortsätter växa digitala användarintäkter7.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Krävande makroekonomi, hög inflation och höga räntor har fortsatt utmana boksluten för Schibsteds svenska mediehus. Framför allt annonsmarknaden har varit utmanande och lyft först i fjärde kvartalet. Prenumerationsaffären har, trots en stram ekonomi för hushållen, varit stabil. SvD redovisar ett rörelseresultat på 72 MSEK (64 MSEK) för 2023, medan Aftonbladet landar ett resultat på 38 MSEK (55 MSEK).
Sportbladet storsatsar på fotbolls-EM4.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
En dedicerad EM-podd, en 196-sidig EM-bibel och flera specialavsnitt av Fotbollsresan med Niva och Nordström. Det är tre av grundpelarna när Sportbladet nu på allvar drar igång fotbolls-EM. Erik Niva och Simon Bank är på plats på EM tillsammans med Johanna Frändén, Frida Fagerlund, Linn Nordström och Makoto Asahara.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum