Schibsted

Malin Crona och Lisa Svensson är årets klimatjournalister

Dela
Malin Crona och Lisa Svensson är årets mottagare av Aftonbladets Klimatjournalistpris. De får priset för två granskningar som bland annat avslöjade hur hundratals miljoner kronor som skulle gå till att rädda utdikade våtmarker trollades bort och försvann.
Aftonbladets Klimatjournalistpris 2022 går till Lisa Svensson och Malin Crona för de två granskningarna "Klimatbomben" och "Klimatbov i ny förpackning" som de gjort för Sveriges Televisions Uppdrag Granskning. Foto: Jerker Ivarsson/Aftonbladet
Aftonbladets Klimatjournalistpris 2022 går till Lisa Svensson och Malin Crona för de två granskningarna "Klimatbomben" och "Klimatbov i ny förpackning" som de gjort för Sveriges Televisions Uppdrag Granskning. Foto: Jerker Ivarsson/Aftonbladet

Aftonbladets klimatjournalistpris går i år till Malin Crona och Lisa Svensson, för deras granskningar i Sveriges Televisions Uppdrag Granskning. Motiveringen lyder:

I de två granskningarna "Klimatbomben" och "Klimatbov i ny förpackning" blottläggs effektivt hur hundratals miljoner som skulle gått till att motverka Sveriges dolda utsläppsjätte – de utdikade våtmarkerna – trollades bort och försvann, samt hur den svenska torvbrytningen gynnar den finska staten och hur klimatförstörande verksamhet kläs i semantiskt uppsnyggad språkdräkt.

I juryn sitter Johan Rockström, professor i global miljövetenskap, Kerstin Brunnberg, tidigare vd Sveriges Radio och gästprofessor vid JMG, och Jonathan Jeppsson, nyhets- och grävchef på Aftonbladet. Prissumman är på 25 000 kronor. 

– Ett journalistpris som detta bidrar till att kvaliteten är hög i journalistik om klimatet. Det krävs med tanke på det  granskande uppdraget,  oberoendet  och tilltron till journalistiken som ett sätt för allmänheten att förstå och dra slutsatser. Det krävs också för att vara motgift mot desinformation och osaklighet. De ambitiösa bidrag vi vaskat fram uppvisar just den kvaliteten – inte minst för att de också ställer de relevanta ansvarskrävande frågorna, säger Kerstin Brunnberg.

De båda pristagarna är glada över den uppmärksamhet deras granskningar fått och att de nu också uppmärksammas genom Aftonbladets Klimatjournalistpris.

– Jag har aldrig tidigare gjort ett avslöjande som har fått så här stort avtryck i den svenska debatten. Det känns jättekul och jag är glad att Aftonbladet prioriterar att ge ut ett klimatpris. Vi går nu in i en tid där vetenskap och klimatpolitik har blivit något kontroversiellt, då är det viktigt att Aftonbladet står stadigt i den här satsningen, säger Malin Crona.

Det ligger hårt arbete bakom de prisade granskningarna:

– Det känns jättekul att vi blir årets klimatjournalister. Det ligger väldigt mycket jobb bakom ”Klimatbomben” och hela det här projektet. Ett tag begärde jag ut 150 offentliga handlingar om dagen, säger Lisa Svensson.

Johan Rockström:

– Vi måste göra så mycket rätt för att klara oss från klimatkatastrof. Samtidigt fortsätter vi göra fel, som Malin Crona och Lisa Svensson avslöjar med myndigheters förhalande och företagens manipulering och ohållbara exploatering av en av planetens viktigaste kolsänkor, våra våtmarker. Detta journalistiska ansvarsutkrävande är avgörande för att möjliggöra snabba rättelser i ledet, säger han.

Övriga nominerade till Aftonbladets Klimatjournalistpris 2022 var Staffan Lindberg, Aftonbladet, för reportaget om Ikea och  "Europas lungor" och Nils Resare, Sveriges Natur, för att ha avslöjat hur svenska pensionspengar via AP-fonderna fortsätter att aktivt stötta tillväxten av kinesisk kolkraft.

Aftonbladets klimatjournalistpris delades ut för första gången förra året och gick då till Alexandra Urisman Otto, reporter på Dagens Nyheter.

 
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Jonathan Jeppsson, nyhets- och grävchef, Aftonbladet. Telefon: 070-266 23 97. E-post: jonathan.jeppsson@aftonbladet.se.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Aftonbladets Klimatjournalistpris 2022 går till Lisa Svensson och Malin Crona för de två granskningarna "Klimatbomben" och "Klimatbov i ny förpackning" som de gjort för Sveriges Televisions Uppdrag Granskning. Foto: Jerker Ivarsson/Aftonbladet
Aftonbladets Klimatjournalistpris 2022 går till Lisa Svensson och Malin Crona för de två granskningarna "Klimatbomben" och "Klimatbov i ny förpackning" som de gjort för Sveriges Televisions Uppdrag Granskning. Foto: Jerker Ivarsson/Aftonbladet
Ladda ned bild
Malin Crona och Lisa Svensson tilldelas Årets Klimatpris 2022. Foto: Jerker Ivarsson/Aftonbladet
Malin Crona och Lisa Svensson tilldelas Årets Klimatpris 2022. Foto: Jerker Ivarsson/Aftonbladet
Ladda ned bild

Länkar

Om

Schibsted
Schibsted
Västra Järnvägsgatan 21
111 64 Stockholm

08 - 725 25 00https://www.schibsted.com

Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Aftonbladet är ett av våra mediehus.

 

 

Följ Schibsted

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted

Djurliv – Schibsted Brand Studio och FirstVet gör poddserie om livet med husdjur7.5.2024 11:35:47 CEST | Pressmeddelande

Hur vet jag att hundvalpen kommer från en bra uppfödare? Hur valpsäkrar jag mitt hem? Och vad gör jag när katten plötsligt kräks mitt i natten? Svaren ges i den nya podden ”Djurliv” där FirstVets chefsveterinär Caroline Caldemar ger råd till de som har ett husdjur eller är nyfiken på att skaffa ett. – Podcast är ett dynamiskt format där vi kan fortsätta utbilda om husdjurs välmående, säger Rebecca Crusoe, marknadschef på FirstVet.

Fyra nyckelfaktorer som påverkar användarnas förtroende för media30.4.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

En studie från Schibsted ger nya insikter kring vad det är som driver användarnas förtroende till media. Den går på djupet i vad det är som får människor att använda medier – och vad det är som får dem att betala för journalistiken. – Resultaten i studien tyder på att investeringar i förtroende kan vara en nyckel till att öka användarintäkterna, säger Agnes Stenbom, chef för IN/LAB & Trust Initiatives hos Schibsted.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye