Malin Crona och Lisa Svensson är årets klimatjournalister
Aftonbladets klimatjournalistpris går i år till Malin Crona och Lisa Svensson, för deras granskningar i Sveriges Televisions Uppdrag Granskning. Motiveringen lyder:
I de två granskningarna "Klimatbomben" och "Klimatbov i ny förpackning" blottläggs effektivt hur hundratals miljoner som skulle gått till att motverka Sveriges dolda utsläppsjätte – de utdikade våtmarkerna – trollades bort och försvann, samt hur den svenska torvbrytningen gynnar den finska staten och hur klimatförstörande verksamhet kläs i semantiskt uppsnyggad språkdräkt.
I juryn sitter Johan Rockström, professor i global miljövetenskap, Kerstin Brunnberg, tidigare vd Sveriges Radio och gästprofessor vid JMG, och Jonathan Jeppsson, nyhets- och grävchef på Aftonbladet. Prissumman är på 25 000 kronor.
– Ett journalistpris som detta bidrar till att kvaliteten är hög i journalistik om klimatet. Det krävs med tanke på det granskande uppdraget, oberoendet och tilltron till journalistiken som ett sätt för allmänheten att förstå och dra slutsatser. Det krävs också för att vara motgift mot desinformation och osaklighet. De ambitiösa bidrag vi vaskat fram uppvisar just den kvaliteten – inte minst för att de också ställer de relevanta ansvarskrävande frågorna, säger Kerstin Brunnberg.
De båda pristagarna är glada över den uppmärksamhet deras granskningar fått och att de nu också uppmärksammas genom Aftonbladets Klimatjournalistpris.
– Jag har aldrig tidigare gjort ett avslöjande som har fått så här stort avtryck i den svenska debatten. Det känns jättekul och jag är glad att Aftonbladet prioriterar att ge ut ett klimatpris. Vi går nu in i en tid där vetenskap och klimatpolitik har blivit något kontroversiellt, då är det viktigt att Aftonbladet står stadigt i den här satsningen, säger Malin Crona.
Det ligger hårt arbete bakom de prisade granskningarna:
– Det känns jättekul att vi blir årets klimatjournalister. Det ligger väldigt mycket jobb bakom ”Klimatbomben” och hela det här projektet. Ett tag begärde jag ut 150 offentliga handlingar om dagen, säger Lisa Svensson.
Johan Rockström:
– Vi måste göra så mycket rätt för att klara oss från klimatkatastrof. Samtidigt fortsätter vi göra fel, som Malin Crona och Lisa Svensson avslöjar med myndigheters förhalande och företagens manipulering och ohållbara exploatering av en av planetens viktigaste kolsänkor, våra våtmarker. Detta journalistiska ansvarsutkrävande är avgörande för att möjliggöra snabba rättelser i ledet, säger han.
Övriga nominerade till Aftonbladets Klimatjournalistpris 2022 var Staffan Lindberg, Aftonbladet, för reportaget om Ikea och "Europas lungor" och Nils Resare, Sveriges Natur, för att ha avslöjat hur svenska pensionspengar via AP-fonderna fortsätter att aktivt stötta tillväxten av kinesisk kolkraft.
Aftonbladets klimatjournalistpris delades ut för första gången förra året och gick då till Alexandra Urisman Otto, reporter på Dagens Nyheter.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Jonathan Jeppsson, nyhets- och grävchef, Aftonbladet. Telefon: 070-266 23 97. E-post: jonathan.jeppsson@aftonbladet.se.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Länkar
Om
Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Aftonbladet är ett av våra mediehus.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
Schibsted Marketplaces reveals new corporate brand name, Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Press Release
“Vend marks the beginning of a united effort. With this new brand, we are bringing together our Nordic family of marketplaces – uniting them into one powerful force of innovation,” says Christian Printzell Halvorsen. The complete transition to Vend is scheduled for Q2 2025.
Hälften av second hand-köpen ersätter ett nytt köp14.6.2024 12:49:59 CEST | Pressmeddelande
Idag släpper Schibsted Marketplaces sin Second-Hand Effect-rapport som undersöker påverkan och fördelar med att köpa second-hand på marknadsplatserna Blocket, FINN, Tori och DBA.
Aftonbladet och SvD fortsätter växa digitala användarintäkter7.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Krävande makroekonomi, hög inflation och höga räntor har fortsatt utmana boksluten för Schibsteds svenska mediehus. Framför allt annonsmarknaden har varit utmanande och lyft först i fjärde kvartalet. Prenumerationsaffären har, trots en stram ekonomi för hushållen, varit stabil. SvD redovisar ett rörelseresultat på 72 MSEK (64 MSEK) för 2023, medan Aftonbladet landar ett resultat på 38 MSEK (55 MSEK).
Sportbladet storsatsar på fotbolls-EM4.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
En dedicerad EM-podd, en 196-sidig EM-bibel och flera specialavsnitt av Fotbollsresan med Niva och Nordström. Det är tre av grundpelarna när Sportbladet nu på allvar drar igång fotbolls-EM. Erik Niva och Simon Bank är på plats på EM tillsammans med Johanna Frändén, Frida Fagerlund, Linn Nordström och Makoto Asahara.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum