Oroande utveckling av drograttfyllorna sätter press på regeringen
Fram till slutet av oktober har drygt 33 procent fler onyktra förare stoppats vid gränsövergångarna jämfört med hela förra året, enligt Tullverket. Varje dag görs ungefär 15 000 körningar av förare som är påverkade av alkohol eller droger. Mer än var femte dödsolycka är alkohol- eller drogrelaterad.
– Arbetet mot rattfylleriet är allt mer tandlöst. Antalet nykterhetskontroller har minskat kraftigt över tid, även innan pandemin. 2010 gjorde polisen 2,7 miljoner nykterhetskontroller, 2019 gjordes 1,2 miljoner prov och under förra året runt 225 000. Denna utveckling måste vändas så att upptäcktsrisken ökar, säger Tony Gunnarsson, sakkunnig i trafiksäkerhet på Riksförbundet M Sverige.
Även andra åtgärder släpar efter. År 2017 fick Trafikverket i uppdrag av regeringen att installera automatiska nykterhetskontroller, så kallade alkobommar, i svenska hamnar. Men trots uppdraget och anslagna pengar har utbyggnaden dragit ut på tiden till följd av coronapandemin och bristande samarbete mellan hamnar och myndigheter.
– Nu måste en lösning till. Frågan kan inte dras i långbänk mer. I genomsnitt rullar 8 200 fordon ut på svenska vägar varje dag från våra färjeterminaler. Statistiken visar att det är ungefär dubbelt så vanligt med rattfylleri bland dessa förare jämfört med andra, säger Tony Gunnarsson.
En ökande problematik på senare år är drogpåverkan i trafiken. Tullverket varnar för att problemet är särskilt stort bland yrkeschaufförer och efterlyser skärpta straff. Riksförbundet M Sverige vill se skyndsamma åtgärder mot drograttfylleriet.
– Till att börja med bör regeringen omedelbart möjliggöra för polisen att utan misstanke göra sållningsprov för droger i trafiken. Förslaget är redan utrett och remitterat. Dessutom måste fler lastbilar stoppas och kontrolleras, vilket kräver fler poliser på vägarna, säger Tony Gunnarsson.
Nyckelord
Kontakter
Tony Gunnarssonpressekreterare, sakkunnig trafiksäkerhet
Tel:072-076 23 09tony.gunnarsson@msverige.seLänkar
Om
Riksförbundet M Sverige är med cirka 70 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister. Vi arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet och står bakom ambitionen om en fossiloberoende fordonsflotta till 2030. Tillsammans med våra 28 lokalklubbar undersöker vi vägkvalitet och efterlevnad av trafikregler i hela landet. M Sverige driver ett intensivt och långsiktigt opinionsarbete till gagn för Sveriges bilister.
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
Sveriges bästa glasscaféer – landskap för landskap10.7.2024 06:50:00 CEST | Pressmeddelande
Bilistorganisationen Riksförbundet M Sveriges har inför semestersäsongen utsett Sveriges bästa glasscaféer. I varje landskap har glasserveringar korats utifrån bedömningsgrunderna att det ska erbjuda den godaste glassen och trevligaste miljön.
Miljözoner och vägavgifter kan lägga sordin på semesterglädjen1.7.2024 05:50:00 CEST | Pressmeddelande
Under sommaren är det många som reser med bil eller husbil ut i Europa. Är man inte uppmärksam på vilka miljözoner och vägavgifter som gäller riskerar man kostsamma böter.
M Sverige: Klimatbonus till bilägare som delar sitt elbilsbatteri26.6.2024 05:50:00 CEST | Pressmeddelande
Sedan klimatbilsbonusen slopats och fossila drivmedel sjunkit i pris vittnar branschen om att hushållen i betydligt lägre grad köper elbilar. Detta är ett bakslag för regeringen som pekat ut elektrifieringen av fordonsflottan som central för att Sverige ska nå de av riksdagen beslutade klimatmålen.
Trötthet stor trafikrisk på midsommarresan – undvik sträckkörning19.6.2024 06:10:00 CEST | Pressmeddelande
Midsommar är en olycksdrabbad trafikhelg, i synnerhet gäller det torsdagen då trafiken är som mest intensiv. När många reser längre än vanligt, är det extra viktigt att vidta åtgärder för att undvika dåsighet. Den som har kört bil en hel natt är lika okoncentrerad klockan fem på morgonen som en utsövd förare med 0,8 promille alkohol i blodet.
Fler dödsolyckor: Sverige på väg att missa trafiksäkerhetsmålen18.6.2024 07:50:00 CEST | Pressmeddelande
Som en del av Nollvisionen beslutade regeringen år 2020 att antalet dödsolyckor ska halveras till år 2030. Men arbetet mot etappmålet ser ut att misslyckas. Antalet dödsolyckor i vägtrafiken har inte minskat de senaste fem åren.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum