Schibsted Future Report 2023 är här!

Schibsted Future Report är vår årliga spaning på trender inom “Tech, people and business” där medarbetare från hela Schibsted delar sina tankar och insikter om ämnen som har en inverkan på vår värld.
Årets rapport är den nionde i ordningen och ett fokus är innovation i tuffa tider – något som Schibsted har stor erfarenhet av.
– Jag tror det viktigaste är att inse skillnaden mellan cykliska och strukturella förändringar. Man kan se på det som skillnaden mellan en storm och klimatförändringar: en storm kommer att passera, medan klimatförändringar är en bestående och grundläggande form av förändring, säger Schibsteds koncernchef Kristin Skogen Lund.
– I Schibsted har vi alltid försökt se de utmaningar vi möter som möjligheter, oavsett om de handlar om häftiga stormar som passerar eller av klimatförändringar som består, eller båda. Så länge du har ett bra fartyg, är väl förberedd och verkligen vet hur man navigerar, så kan ett stormande hav också ge förutsättningar att öka farten och upptäcka nya hamnar och möjligheter.
Schibsted Future Report trender 2023
I årets rapport berättar vi bland annat historien om hur Formel 1-sporten vände kris till framgång, och hur våra tidningar hoppade på framgångssagan och nu har införlivat det i sin produktstrategi. Vi tar dig också med till en hållbar framtid där storytelling som vision blir viktigare. Och inte minst tar vi tempen på CRISPR – vi har nyckeln till att koda våra gener, men hur kan vi använda den?
Här är ytterligare några av höjdpunkterna du kan läsa i årets rapport:
- Metaverse – redefining our digital lives - Christopher Pearsell-Ross, UX Designer, Schibsted Futures Lab
- The rise of China as a high-tech superpower - Sam Sundberg, Freelance writer, SvD
- Regulation will pave the way for the future of crypto - Karina Rothoff Brix, Country Manager Denmark, Firi
- Understanding a world on fire - Malin Ekman, US Correspondent, SvD
- Not in my backyard – understanding the energy crisis - Joacim Lund, Technology commentator, Aftenposten
- Welcome to the sustainable future - Erica Treijs, Reporter, SvD
- Formula 1 got its groove back - Anna Andersson, F1 reporter, Aftonbladet
- A bold change to meet our users’ needs - how Schibsted will transform its marketplaces - Christian Printzell Halvorsen, EVP Nordic Marketplaces, Distribution and eCommerce
- 8 rules for successful innovation - Sven Størmer Thaulow, EVP Chief Data & Technology Officer
Se lanseringseventet av “Innovating in tough times” digitalt
Evenemanget, som livesänds i dag 6 december klockan 08.30 från Mesh Youngstorget i Oslo, leds av Aftenposten Juniors chefredaktör Mari Midtstigen och plockar upp flera av årets skribenter på scen för att dela med sig av sina kunskaper om att arbeta med innovation.
- Evenemanget streamas live här
- Läs hela Schibsted Future Report 2023 här
- Håll utkik i våra digitala kanaler för fler Future Report event under 2023
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Ann Axelsson, chefredaktör för Schibsted Future Report. Tel: 0706-356513. E-post: ann.axelsson@schibsted.com
Johan Lindbladh, kommunikationschef Schibsted Sverige. Tel: 0708-204405. E-post: johan.lindbladh@schibsted.com
Nyckelord
Kontakter
Johan LindbladhKommunikationschef
Tel:070-820 44 05johan.lindbladh@schibsted.comBilder

Om
Rethinking things since 1839
Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
Schibsted Marketplaces reveals new corporate brand name, Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Press Release
“Vend marks the beginning of a united effort. With this new brand, we are bringing together our Nordic family of marketplaces – uniting them into one powerful force of innovation,” says Christian Printzell Halvorsen. The complete transition to Vend is scheduled for Q2 2025.
Hälften av second hand-köpen ersätter ett nytt köp14.6.2024 12:49:59 CEST | Pressmeddelande
Idag släpper Schibsted Marketplaces sin Second-Hand Effect-rapport som undersöker påverkan och fördelar med att köpa second-hand på marknadsplatserna Blocket, FINN, Tori och DBA.
Aftonbladet och SvD fortsätter växa digitala användarintäkter7.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Krävande makroekonomi, hög inflation och höga räntor har fortsatt utmana boksluten för Schibsteds svenska mediehus. Framför allt annonsmarknaden har varit utmanande och lyft först i fjärde kvartalet. Prenumerationsaffären har, trots en stram ekonomi för hushållen, varit stabil. SvD redovisar ett rörelseresultat på 72 MSEK (64 MSEK) för 2023, medan Aftonbladet landar ett resultat på 38 MSEK (55 MSEK).
Sportbladet storsatsar på fotbolls-EM4.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
En dedicerad EM-podd, en 196-sidig EM-bibel och flera specialavsnitt av Fotbollsresan med Niva och Nordström. Det är tre av grundpelarna när Sportbladet nu på allvar drar igång fotbolls-EM. Erik Niva och Simon Bank är på plats på EM tillsammans med Johanna Frändén, Frida Fagerlund, Linn Nordström och Makoto Asahara.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum