LO Mervärde och Foodrunners i unikt samarbete: Gemensamt tar vi oss an skenande matpriser

Matprisjämförelseappen Foodrunners och LO Mervärde inleder ett unikt samarbete för att lyfta vikten av transparenta livsmedelspriser. Som medlem i ett LO-förbund kommer man att kunna ta del av Foodrunners lösning, med rabatter på mat som en del av erbjudandet – helt kostnadsfritt.

LO Mervärde förhandlar idag fram rabatter, förmåner och erbjudanden till de 14 LO-förbunden samt PRO:s medlemmar. Med detta samarbete kommer cirka 1,7 miljoner medlemmar få ta del av Foodrunners unika erbjudanden.

– Det vi tillsammans, inom ramen för LO Mervärde gör är viktigt för att ytterligare bredda värdet av det fackliga medlemskapet. I denna överenskommelse kommer vi att kunna kombinera inköp, miljö och hälsa. LO Mervärde och Foodrunners kan gemensamt förenkla vardagen och bidra till att mer än en miljon människor kan handla både smartare och billigare, säger Christoffer Ahlqvist, Vd på LO Mervärde.

Foodrunners, känt från Draknästet 2021 och med entreprenören Lena Apler som investerare, är en digital tjänst vars syfte är att hjälpa konsumenter att handla livsmedel smartare. För vissa är prisjämförelsen i fokus, medan andra prioriterar att enklare kunna hitta rabatter och kampanjer.

– På Foodrunners har vi märkt en stor efterfrågan på rabatter och kampanjer, men till syvende och sist är vi en tjänst som förenar livsmedelsbutikerna med konsumenterna. Det handlar minst lika mycket om att hjälpa livsmedelsbutiker att nå fram med många av sina fina erbjudanden, som att vara tjänsten där unika kampanjer snabbt kan nå konsumenten och att förenkla vardagen för alla oss konsumenter, säger Michael Kärrberg, medgrundare och vd på Foodrunners.

– Vi på Foodrunners jobbar tvärsektoriellt och behöver samarbeten med bolag som LO Mervärde för att tillsammans lösa det stora problemet med skenande matpriser som vi upplever i Sverige. Foodrunners tjänst är viktig i skapandet av en mer transparent livsmedelsbransch, säger Andreas Johansson, medgrundare och vice vd på Foodrunners.

Vill du veta mer?

Michael Kärrberg, Grundare och vd på Foodrunners, 073-930 62 34
Andreas Johansson, Grundare och vice vd på Foodrunners, 076-696 78 32
Christoffer Ahlqvist, vd på LO Mervärde, 070–687 24 97

Foodrunners är appen som ger dig möjlighet att ta del av tusentals rabatter och erbjudanden hos landets olika matkedjor. Allt är självklart anpassat helt utifrån var du bor. Här kan du jämföra priser helt kostnadsfritt för att hitta din billigaste matkasse. Foodrunners är helt oberoende och hjälper dig att handla både billigare, smartare och mer transparent.

Köttbullens dag - Så mycket dyrare har vår svenska klassiker blivit 202223.8.2022 07:45:00 CEST | Pressmeddelande

Idag firar vi i Sverige Köttbullens dag. Sverige har en egen traditionen av svenska köttbullar som svensk husmanskost och vi har globalt sett blivit väldigt starkt förknippad med den. I Sverige serverar vi köttbullar med exempelvis brunsås eller gräddsås och gärna kokt potatis. Lingonsylt eller rårörda lingon och pressgurka är för många ett måste. Köttbullen är också en basvara för många barnfamiljer, den serveras till spagetti eller makaroner. Köttbullen är helt enkelt starkt förknippad med Sverige och vi svenskar köper stora mängder köttbullar årligen.