Fler behöver göra mer för att vi ska nå trafiksäkerhetsmålet 2030
Antalet omkomna har ökat något i alla trafikantkategorier förutom bilister. Antalet mötesolyckor har ökat något 2021 och 2022 jämfört med de senaste åren, medan singelolyckor minskat under samma period.
− Vi är tillbaks där vi var före pandemin, men betydligt mer åtgärder krävs nu för att nå 2030-målet, säger Maria Krafft, trafiksäkerhetsdirektör på Trafikverket. Trafikverket genomför hastighetsmätningar på statliga vägnätet. Under förra året fortsatte trenden att medelhastigheten sänks något. Samtidigt kör ungefär hälften av alla trafikanter över gällande hastighetsgräns.
Flera omvärldsfaktorer påverkar utfallet
Vi arbetar systematiskt med att förbättra trafiksäkerheten på de svenska vägarna. Det ger resultat. Trafiksäkerhetsarbetet har nått långt, men de senaste årens utveckling är inte enbart på grund av att systemet blivit säkrare. Det är flera omvärldsfaktorer som också påverkar utfallet - begynnande lågkonjunktur och höga bensinpriser har troligen en dämpande effekt.
Omkomna och allvarligt skadade i vägtrafiken ska fortsätta att minska
Regeringen har fattat beslut om ett halveringsmål för 2030. Det innebär att antalet omkomna i vägtrafiken ska ha minskat till max 133 och antalet allvarligt skadade ska ha minskat till max 3.100 till år 2030.
− Den prelimära siffran för 2022 överstiger nödvändig utveckling för att nå etappmålet 2030. säger Maria Krafft. Men utfallet kan variera från år till år; det är viktigare att se utvecklingen över tid. Vi behöver kraftsamla tillsammans med andra aktörer för att nå dessa mål och bidra till Nollvisionen - att ingen ska dödas eller skadas i trafiken.
Vi gör många insatser för att öka trafiksäkerheten
Trafikverket har initierat en ny aktionsplan för perioden 2022−2025. Det är 33 aktörer deltar med 250 åtgärder för en säker vägtrafik. Under 2022 genomförde vi även kunskapshöjande webbinarier kopplat till aktionsplanen.
Här är några exempel på vad Trafikverket gör:
• Mötesseparering
• Anpassning av hastighetsgränser
• Trafiksäkerhetskameror
• Korsningsåtgärder
• Säkra passager för oskyddade trafikanter
• Åtgärder för ökad och säker cykling
• Samfinansiering av trafiksäkerhetsåtgärder inom regionalt vägnät
Nyckelord
Kontakter
För mer information
Maria Krafft, trafiksäkerhetsdirektör, 010-123 48 14
Ulrika Karlsson, nationell press- mediestrateg, 070-762 39 54
Trafikverkets presstjänst, 0771-31 15 00, öppettider vardagar klockan 08.00-16.30
Bilder
Om
Trafikverket ansvarar för långsiktig planering av det samlade transportsystemet samt byggande, drift och underhåll av statliga vägar och järnvägar. Vår vision är att alla kommer fram smidigt, grönt och tryggt. På Trafikverket jobbar cirka 10 000 engagerade medarbetare som tillsammans bidrar till samhällsutvecklingen genom sina olika roller och kunskaper.
Följ Trafikverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Trafikverket
Trafikverkets tågplan för 2025 fastställd20.9.2024 13:00:00 CEST | Pressmeddelande
I tågplanen för nästa år samsas flera stora banarbeten med många tåg. 2025 innebär starten på stora banarbeten på järnvägen och det är av vikt att tågtrafiken störs så lite som möjligt. Längs Västra stambanan kommer trots omfattande arbeten mer än 70 procent av persontågen att gå under året.
Kostnaden för återuppbyggnaden av E6 Stenungsund lägre än väntat19.9.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Totalkostnaden för återuppbyggnaden av E6 efter skredet i Stenungsund beräknas bli 550 miljoner kronor. I summan ingår kostnaderna för återuppbyggnaden av E6 samt kostnader för åtgärder på omledningsvägnätet.
E4 förbifart Skellefteå tar form19.9.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Idag startar Trafikverket samrådet för E4 förbifart Skellefteå. Syftet är att presentera de korridorförslag som vi jobbar med och få in synpunkter på dessa.
Lyckat spårbyte på Malmbanan12.9.2024 11:21:57 CEST | Pressmeddelande
Trafikverket fortsätter sitt arbete med att göra Malmbanan mer driftsäker och lättare att underhålla. Nyligen avslutades den första spårbytesetappen av två mellan Gällivare och Råtsi.
Malmbanan först ut med nytt signalsystem – etapp ett är inkopplad6.9.2024 09:15:37 CEST | Pressmeddelande
Sedan den 3 september körs tågtrafiken på sträckan norr om Gällivare och nästan hela vägen till Kiruna, med det nya signalsystemet ERTMS. Att införa ERTMS är en av flera ingående delar när järnvägen utvecklas för att bli mer tillförlitlig och punktlig.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum