COWI

COWI konstruerar ny stationsentré i Södra Häggvik

Dela
Den nya stationsentrén kommer att tillgängliggöra kollektivtrafiken för närboende när Södra Häggvik i Sollentuna ska växa med flera tusen nya bostäder. COWI har fått uppdraget att konstruera byggnaden som ska stå klar 2026.
Illustration från Trafikverket som visar hur entrén planeras se ut. Arbetsmaterial från 2020 - slututformning kan avvika.
Illustration från Trafikverket som visar hur entrén planeras se ut. Arbetsmaterial från 2020 - slututformning kan avvika.

Trafikverket har gett COWI i uppdrag att ta fram förfrågningsunderlag och bygghandlingar till Södra Häggviks nya stationsentré. Byggnaden har också en rampkonstruktion som ska säkra tillgängligheten till tågplattformen.
– Byggnaden är viktig för utvecklingen för Södra Häggvik som en ny stadsdel i Sollentuna. Inom COWI har vi lång erfarenhet av konstruktion och anläggning och i Stockholm finns mycket kompetenta medarbetare för det här projektet, säger Niloufar Moshiri, uppdragsledare på COWI.
– För uppdraget krävs kompetens inom hus, byggnadsverk, arkitektur och järnväg. Det krävs mycket samordning mellan de olika teknikområdena för att säkerställa en säker och byggbar rampkonstruktion mellan järnvägsspåren.

I Södra Häggvik planeras nya kvarter med plats för upp till 5000 bostäder. Bygget av den nya stationsentrén väntas börja under 2023 och stå klar 2026.
– Södra Häggvik är kanske Sollentuna kommuns största stadsutvecklingsprojekt. En ny sydlig entré till Häggviks pendeltågsstation är en förutsättning för ett robust, framtidssäkrat och tillgängligt infrastruktursystem, säger Arne Nilsson, Projektledare på Trafikverket.

Han beskriver att uppdraget är utmanande eftersom byggnaden ska uppföras i en av Sverige hårdast trafikerade järnvägsdelar och på en mycket begränsad yta.
– Det ska bli en robust stationsentré som parterna Trafikverket, Trafikförvaltningen, Sollentuna kommun och dess nyttjare är nöjda med. COWI tillhandahåller den organisation som krävs för uppdragets alla ingående delar som i många avseenden är komplex, säger Arne Nilsson.

Bygghandlingarna ska vara färdiga i april nästa år och COWI kommer också ha en uppföljande roll när projektet är klart.

Kontakter

Bilder

Illustration från Trafikverket som visar hur entrén planeras se ut. Arbetsmaterial från 2020 - slututformning kan avvika.
Illustration från Trafikverket som visar hur entrén planeras se ut. Arbetsmaterial från 2020 - slututformning kan avvika.
Ladda ned bild

Om

Tillsammans med kunder, partners och medarbetare skapar vi en framtid där människor och samhällen växer och utvecklas. Det gör vi genom samarbeten där vi skapar hållbara och vackra lösningar som förbättrar livskvaliteten för människor i dag och för kommande generationer.

Vår utgångspunkt är att skaffa oss en djup förståelse för våra kunder, deras ambitioner och utmaningar. Det är vad som kännetecknar oss. Det är så vi skapar långsiktigt värde.

Vi finns huvudsakligen i Skandinavien, Storbritannien, Nordamerika och Indien och har för närvarande 6 900 medarbetare som erbjuder expertis inom teknik, arkitektur, energi och miljö.

Följ COWI

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från COWI

Färre kilometer järnväg för varje svensk – i botten av listan i europeisk jämförelse5.3.2024 07:55:00 CET | Pressmeddelande

Antalet kilometer järnväg per invånare minskade med 14 procent mellan 2005–2021 i Sverige. Befolkningen växte med en miljon under perioden men satsningar på infrastruktur hängde inte med. Stockholm, Skåne och Västra Götaland är bland de regioner i Europa som har haft mest negativ utveckling av järnvägstätheten. Detta visar en ny rapport som COWI sammanställt. Utvecklingen visar på behovet av ett BNP-mål för infrastruktursatsningar.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye