Svensk Dagligvaruhandel gör bokslut på ett turbulent 2022

Enligt SCB:s Konsumentprisindex för livsmedel och alkoholfria drycker steg priserna med 11,3 procent under 2022, vilket gör att det i fasta priser snarare handlar om en försäljningsminskning om cirka minus 6 procent i dagligvaruhandeln. Konsumenterna har tvingats anpassa sina köpvanor när hushållskassan räcker till mindre. Det är ett tydligt skifte i konsumentbeteende, bland annat till billigare eller färre produkter. I detta läge har det inte funnits utrymme för butikerna att höja priserna i samma utsträckning som kostnaderna har ökat, vilket syns i statistik från SCB*. Detta har drabbat de redan låga marginalerna i butiksled. Dagligvaruhandelns totala försäljning under året uppgick till 307 miljarder kronor.
- Det gångna året har inneburit en turbulent tid för dagligvaruhandeln. Efterfrågan har minskat och konsumenterna prioriterar billigare produkter och kampanjprodukter. Samtidigt har det blivit dyrare att driva butik och dagligvaruhandel, med ökade kostnader för bland annat inköpta varor, energi och transport, vilket har utmanat marginalerna i en redan lågmarginalbransch, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel
Under 2022 stod de fysiska butikerna för hela tillväxten i dagligvaruhandeln. Detta kan dock ses som en återgång efter den exceptionella e-handelstillväxten under pandemin. E-handelsandelen är nu ungefär dubbelt så hög som före pandemin. E-handelsandelen landade på 4,5 procent för 2022.
Fortsatt nedgående trend för ekologiskt
Försäljningen av ekologiskt minskade med 6,3 procent under 2022 jämfört med föregående år, och av den totala livsmedelsförsäljningen stod den ekologiska försäljningen för 5,1 procent. Detta är en fortsättning på en redan flerårig trend av minskad andel ekologisk försäljning, detsamma gäller för KRAV specifikt. Kategorin med störst andel ekologisk försäljning var ägg, på 16,2 procent, medan kött hade lägst andel ekologiskt på 2,2 procent. Frukt och grönt var den kategori som hade starkast negativ utveckling, på minus 7,6 procent.
-Vi har haft en nedgående försäljningstrend av ekologiska livsmedel under ett antal år, vilket betyder att hög inflation på dagligvaror inte är enda förklaringen. Möjligen prioriterar konsumenterna svenskt, men det är tydligt att även priset spelar en än större roll i dessa tider, avslutar Karin Brynell.
För att ta del av hela rapporten, besök www.svenskdagligvaruhandel.se/arsrapport-2022/
För ytterligare frågor kontakta:
Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel, 0709-75 80 85
Cecilia Anneling, kommunikationschef Svensk Dagligvaruhandel, 0708-40 52 63
*Källa: Ökningstalen i SCB Konsumentprisindex (01 Livsmedel och alkoholfria drycker) är tydligt lägre än i SCB Producentprisindex (10 Livsmedel), som visar prisökningarna från leverantörsled.
Nyckelord
Kontakter
Cecilia AnnelingKommunikationschef
Tel:0708-40 52 63cecilia.anneling@svdh.seBilder
Dokument
Om
Dagligvaruindex är en månatlig rapport från Svensk Dagligvaruhandel som redovisar en stor del av den renodlade dagligvaruhandelns försäljningsutveckling i fysisk butik och på nätet. Rapporten tas fram i samarbete med HUI Research som ansvarar för statistikinsamling och kvalitetssäkring av data.
Följ Svensk Dagligvaruhandel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Dagligvaruhandel
Julmusten är julens raket – försäljningen ökar med 585 procent på en vecka19.12.2025 11:00:00 CET | Pressmeddelande
Julen är årets mest intensiva period för dagligvaruhandeln i Sverige. Under veckan före jul ökar hushållens inköp med omkring 30 procent jämfört med en normal vecka – ett tydligt avsteg från handelns annars jämna försäljningsmönster. Samtidigt skjuter efterfrågan på flera julklassiker i höjden med flera hundra procent, och vissa kategorier uppvisar stora regionala skillnader. Det visar Svensk Dagligvaruhandels Julrapport 2025.
Fakta om maten: När varje minut räknas – hur dagligvaruhandeln förenklar konsumenternas vardag17.12.2025 10:28:21 CET | Pressmeddelande
I en vardag där tid är en bristvara spelar sättet vi handlar mat på en allt större roll. I en ny rapport visar Svensk Dagligvaruhandel hur långsiktiga satsningar på effektivare butiker, logistik och digitala lösningar har gjort det enklare och snabbare för konsumenterna att handla – samtidigt som handeln har kunnat använda sina resurser mer effektivt.
Volymtillväxt i dagligvaruhandeln under november17.12.2025 06:15:00 CET | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 3,4 procent under november 2025, jämfört med samma månad 2024, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
Volymtillväxt i dagligvaruhandeln i oktober19.11.2025 06:15:00 CET | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 5,5 procent i oktober 2025, jämfört med samma månad 2024, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
Här växer dagligvaruhandeln mest – nya butiker skapar lokala jobb17.10.2025 07:45:00 CEST | Pressmeddelande
Dagligvaruhandeln är en av Sveriges största arbetsgivare och spelar en central roll för sysselsättningen i hela landet. Många tar sina första steg in på arbetsmarknaden i en dagligvarubutik och för nyanlända fungerar handeln ofta som en viktig väg in i arbetslivet.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum

