Nej till statsstöd för Postnord

Utredningen (SOU 2023:4) har presenterats för civilminister Erik Slottner (KD) och föreslår bland annat att Postnord ska få statsstöd. Utredningens förslag kommer att påverka en mängd aktörer på och kring postmarknaden, menar Arena för framtidens distribution, som är ett nätverk som samlar branschens aktörer, däribland branschorganisationerna Fria Postoperatörers Förbund och Grafiska Företagen.
- Det vore anmärkningsvärt om regeringen går med på att ge Postnord ett årligt statsstöd på nära 1 miljard kronor. Ett statsstöd till Postnord är direkt skadligt för den bräckliga konkurrens som finns på postmarknaden. Det förslaget måste regeringen stoppa, säger Håkan Malmros, förbundsordförande i Fria Postoperatörers Förbund och en av huvudmännen i Arena för framtidens distribution.
Det är anmärkningsvärt att utredningens resonemang om behovet av statligt stöd till Postnord för att upprätthålla den samhällsomfattande tjänsten, enbart baseras på uppgifter och prognoser från Postnord.
Trots att brevvolymerna har fallit i mer än 20 år har Postnord under hela denna period tjänat mycket pengar på brevverksamheten. Det konstaterar även utredningen: ”Postnords verksamhet inom den samhällsomfattande posttjänsten har hittills genererat vinst.” Utredningen hänvisar till Postnords prognoser framöver men redovisar inte siffror med hänvisning till att de utgör affärshemligheter. Arena för framtidens distribution kritiserar hemlighetsmakeriet och ifrågasätter trovärdigheten i Postnords prognoser. Arena för framtidens distribution menar att Postnords prognoser vid flertalet tillfällen visat på sämre utfall än vad som sedan blivit fallet.
Bakgrunden till att utredningen tillsattes var att den tidigare regeringen gjorde bedömningen att om inte kraven på den samhällsomfattande posttjänsten sänks kan portointäkterna om några år inte förväntas vara tillräckliga för att finansiera tjänsten. Utredning fick i uppdrag att föreslå möjliga alternativ finansieringsmodeller för tjänsten.
- Utredningens utgångspunkt är direkt felaktig. Det naturliga sättet att hantera fallande brevvolymer är justeringar av tjänstens utformning och prissättning. Det har fungerat bra hittills. Att nu överge denna princip och öppna för skattefinansiering är en principförändring som belastar skattebetalarna, förstör konkurrensen och effektivt bromsar utvecklingen på postmarknaden, säger David André, vice vd 21 Grams och en av huvudmännen i Arena för framtidens distribution.
I Sverige finns det till skillnad mot i många andra länder en viss – om än bräcklig – konkurrens på brevmarknaden. Detta är en viktig förklaring till att det är förhållandevis billigt att skicka brev i Sverige. Det är också en viktig förklaring till den kontinuerliga utvecklingen av marknaden.
Om Arena för framtidens distribution
Arena för framtidens distribution är ett initiativ av branschorganisationer och privata företag inom produktion och distribution av försändelser som bedriver opinion och kunskapsspridning sedan 2018. Arenans aktörer verkar för en sundare konkurrens och ökad mångfald på de marknader där Postnord bedriver verksamhet.
Nyckelord
Kontakter
Johan GrauersKommunikationschef
Tel:+46 706 725 285johan.grauers@grafiska.seBilder

Om
Grafiska Företagen är bransch- och arbetsgivarorganisationen för grafisk industri. Vi har ca 350 medlemmar med ca 10 000 anställda. Företagen är till större del tryckerier och företag som skapar förpackningar.
Följ Grafiska Företagen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Grafiska Företagen
Positiv trend för grafiska företag har brutits14.7.2023 07:30:00 CEST | Pressmeddelande
Konjunkturrapporten för första halvåret 2023 visar att den positiva trend som grafiska branschen varit inne i nu har brutits. Sedan toppen under 2022 har orderingången minskat och produktionsvolymen sjunkit. Det finns dock ljusglimtar som att orderingången visar tecken på återhämtning och att antalet sysselsatta i branschen hittills har hållit sig stabilt.
Politiskt motiv vinner Sveriges största affischtävling11.5.2023 14:20:00 CEST | Pressmeddelande
Med affischen ”Bad Energi” vinner designstudenten Simon Hennerfors, Yrgo den 22:a upplagan av PrintPower Award och belönas med 10 000 kr. Årets tema ”energi” lockade rekordmånga, 171 tävlande. PrintPower Award är en hyllning till affischen både som konstform och kommunikationsmedel.
Rekordmånga designstudenter tävlar i affischtävling27.4.2023 18:33:13 CEST | Pressmeddelande
Temat ”Energi” lockar rekordmånga tävlande till den 22:a upplagan av Sveriges största affischtävling, Print Power Award. Av 171 tävlande studenter har nu 10 finalister utsetts från Sveriges ledande konst- och designskolor. Det stora intresset kan vara ett tecken på en renässans för affischen, både som konstform och kommunikationsmedel.
Ingen vinnare i årets avtalsrörelse31.3.2023 19:04:03 CEST | Pressmeddelande
2-årigt avtal på sammanlagt 7,4 procent är resultatet av en historiskt svår avtalsrörelse. Kortsiktigt innebär det att både företag och deras medarbetare kan uppfattas som förlorare. Vinnare är i stället industriavtalets stabilitet och svensk ekonomis förutsättningar för återhämtning.
Ett inte helt optimalt förslag på nytt avtal24.3.2023 15:00:00 CET | Pressmeddelande
Förslaget från de opartiska ordförandena på två år och 6,5 procent är inte helt optimalt, anser Grafiska Företagen. Däremot är hemställan tillräckligt balanserad mellan parternas krav för att fungera som grund för slutförhandlingarna. Grafiska Företagen säger ja till hemställan.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum