Student från Sundsvall finalist i tävling om yttrandefrihet
Med affischen ”Bränning av helig bok” där Pippi Långstrump bränns på bål blev designstudenten Johanna Haraldh från Sundsvall en av tio finalister i årets PrintPower Award. Affischen drar paralleller till både koranbränningar och häxbränningar och väcker frågor om vad som är tillåtet inom ramen för yttrandefrihet.
– Rätten att uttrycka sig för väldigt mycket gott med sig, men kan också användas som vapen för att få fri lejd att sprida hat. Jag ville provocera för att få folk att resonera kring rätt och fel och vad yttrandefrihet verkligen innebär, säger Johanna Haraldh, finalist i PrintPower Award 2024.
I PrintPower Award tävlar studenter från Sveriges ledande design- och konsthögskolor med gestaltningar av aktuella samhällsfrågor i form av affischer. Årets tema var yttrandefrihet och intresset för att delta var rekordstort.
– Ungas möjlighet att skildra samtiden är en viktig förutsättning för demokratin. Årets affischer är kraftfulla kommentarer till vår tid och visar unga kreatörers oro för att friheten att uttrycka sig ska gå förlorad, säger Eva Glückman, vd för Grafiska Företagen, som arrangerar tävlingen.
En jury, under ledning av Martin Ander, har valt ut Johanna Haraldh som en av tio finalister. Johanna deltog med affischen ”Bränning av helig bok” och studerar på Mittuniversitetet. Vinnare blev Isabella Wretman med affischen ”Sprängkraft”.
– På samma sätt som koranen är helig för somliga är den ofantligt folkliga Pippi närmast helig för många i Sverige. Med min affisch vill jag väcka tankar om yttrandefrihet genom att bränna någonting som många i Sverige känner extremt starkt för, säger Johanna Haraldh.
Totalt deltog 184 designstudenter i årets tävling. Övriga finalister är, utan inbördes ordning:
Agnes Nordh – Innanför, Yrgo
Isabella Wretman, Sprängkraft, Berghs School of Communication, vinnare
Amanda Dahlberg – No bark just talk, Yrgo
David Åhrström – Silverskeden, Yrgo
Inês Louro – Chords of revolution, Konstfack
Jakob Reinhard – The pain of censorship, Konstfack
Miranda Borgkvist – Ingen är fri förrän alla är fria, Berghs School of Communication
Moa Märta Markgren – Hundratals kommentarer, HDK Valand
Ylva Johansson – En svensk tiger, Yrgo
Johanna Haraldhs affisch samt vinnaren presenteras i bifogad fil. Bilderna är fria för publicering.
Bifogad intervju av Johanna Haraldh är fri att använda
För mer information, kontakta:
Johanna Haraldh, telefon 072-702 00 84
Fakta: PrintPower Award 2024
PrintPower Award är en affischtävling där studenter från Sveriges ledande design- och konsthögskolor deltar, med målet att se vilka som lyckas skapa de bästa affischerna utifrån ett valt tema.
Syftet med tävlingen är att ge studenter en ökad insikt och kunskap om de många fördelarna med tryck – både som konst och som kommunikationsmedel.
I årets tävling deltog 184 studenter från hela landet. Temat var yttrandefrihet.
En professionell branschjury väljer ut tio finalister. Vinnaren tillkännages på en vernissage på Berghs School of Communication i Stockholm den 11 april.
PrintPower Award arrangeras av Grafiska Företagen, bransch- och arbetsgivarorganisationen för 350 kreativa medlemsföretag inom förpackning och tryck
Kontakter
Johan GrauersKommunikationschef
Tel:+46 706 725 285johan.grauers@grafiska.seBilder
Dokument
Grafiska Företagen är bransch- och arbetsgivarorganisationen för den grafiska branschen. Företag som utvecklar, trycker, förpackar och distribuerar budskap för hela samhället.
Följ Grafiska Företagen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Grafiska Företagen
Svag krona är inte ett argument för högre löneökningar4.11.2024 14:02:28 CET | Pressmeddelande
Grafiska Företagen och Gröna arbetsgivare varnar för att industrifackens krav på 4,2 procents löneökningar skadar både svensk konkurrenskraft och förutsättningarna för långsiktiga reallöneökningar. De betonar att en stabil internationell konkurrenskraft måste byggas på ökad produktivitet, inte en svag kronkurs.
Bland Drakar och Dragqueens får stort pris29.10.2024 07:14:47 CET | Pressmeddelande
Initiativet Bland Drakar och Dragqueens får den grafiska branschens stora pris på 100 000 kronor för sitt arbete med att öka ungas intresse för läsning. Genom att kombinera dragshow och sagor engagerar de barn och ungdomar, vilket stärker läslusten och bidrar till att motverka utanförskap.
Tillgång till riktiga skolböcker blir krav13.5.2024 12:05:43 CEST | Pressmeddelande
Från och med den 1 juli blir det krav på att elever ska ha tillgång till fysiska böcker. Det sker genom en ändring i skollagen och har till syfte att förbättra skolresultaten i den svenska skolan. Grafiska Företagen har länge fört fram kopplingen mellan böcker och läsförståelse och ser regeringens beslut som både självklart och bra.
Den grafiska branschens utveckling hämmas av att för få utbildas3.5.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
En ny rekryteringsrapport från Grafiska Företagen ger en positiv bild av den grafiska branschen, som förväntas växa med 750 anställda de närmaste tre åren. Ett orosmoln är dock att det utbildas alldeles för få för att täcka rekryteringsbehovet, vilket medför att antalet som rekryteras utan någon formell utbildning för branschen ökar.
Student från Uppsala finalist i tävling om yttrandefrihet12.4.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Med affischen ”Innanför” som visar en liten skrikande figur instängd i en rysk babusjkadocka blev designstudenten Agnes Nordh från Uppsala en av tio finalister i årets PrintPower Award. Affischen visar hur vi gömmer våra åsikter av rädsla.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum