Student från Uppsala finalist i tävling om yttrandefrihet

Med affischen ”Innanför” som visar en liten skrikande figur instängd i en rysk babusjkadocka blev designstudenten Agnes Nordh från Uppsala en av tio finalister i årets PrintPower Award. Affischen visar hur vi gömmer våra åsikter av rädsla.

Agnes Nordh, finalist Print Power Award 2024
Agnes Nordh, finalist Print Power Award 2024 Fotograf Kristoffer Davidsson

– Min affisch handlar om att känna sig tvungen att stänga in tankar och åsikter av olika skäl. Det kan vara i det lilla, att vara rädd för vad kompisgänget ska tycka, till att du i vissa länder blir fängslad för att du uttrycker dina politiska åsikter, säger Agnes Nordh, finalist i PrintPower Award 2024.

I PrintPower Award tävlar studenter från Sveriges ledande design- och konsthögskolor med gestaltningar av aktuella samhällsfrågor i form av affischer. Årets tema var yttrandefrihet och intresset för att delta var rekordstort.

–  Ungas möjlighet att skildra samtiden är en viktig förutsättning för demokratin. Årets affischer är kraftfulla kommentarer till vår tid och visar unga kreatörers oro för att friheten att uttrycka sig ska gå förlorad, säger Eva Glückman, vd för Grafiska Företagen, som arrangerar tävlingen.

En jury, under ledning av Martin Ander, har valt ut Agnes Nordh som en av tio finalister. Agnes deltog med affischen ”Innanför” och studerar på Yrgo i Göteborg.  Vinnare blev Isabella Wretman med affischen ”Sprängkraft”.

– Den lilla skrikande dockan som är instängd har en symbolisk koppling till situationen i Ryssland, där folk inte tillåts uttrycka sig fritt. Yttrandefriheten finns för att folk ska känna sig och vara fria. Det känns verkligen tungt att tänka på hur hotad den är i dag, säger Agnes Nordh.

Totalt deltog 184 designstudenter i årets tävling. Övriga finalister är, utan inbördes ordning:

Isabella Wretman, Sprängkraft, Berghs School of Communication, vinnare
Amanda Dahlberg – No bark just talk, Yrgo
David Åhrström – Silverskeden, Yrgo
Inês Louro – Chords of revolution, Konstfack
Jakob Reinhard – The pain of censorship, Konstfack
Johanna Haraldh – Bränning av helig bok, Mittuniversitetet
Miranda Borgkvist – Ingen är fri förrän alla är fria, Berghs School of Communication
Moa Märta Markgren – Hundratals kommentarer, HDK Valand
Ylva Johansson – En svensk tiger, Yrgo

Agnes Nordhs affisch och vinnaren presenteras i bifogad fil. Bilderna är fria för publicering.
Bifogad intervju med Agnes Nordh är fri att använda.

För mer information, kontakta:
Agnes Nordh, telefon 070-331 31 84

Fakta: PrintPower Award 2024

PrintPower Award är en affischtävling där studenter från Sveriges ledande design- och konsthögskolor deltar, med målet att se vilka som lyckas skapa de bästa affischerna utifrån ett valt tema.

Syftet med tävlingen är att ge studenter en ökad insikt och kunskap om de många fördelarna med tryck – både som konst och som kommunikationsmedel.

I årets tävling deltog 184 studenter från hela landet. Temat var yttrandefrihet.

En professionell branschjury väljer ut tio finalister. Vinnaren tillkännages på en vernissage på Berghs School of Communication i Stockholm den 11 april.

PrintPower Award arrangeras av Grafiska Företagen, bransch- och arbetsgivarorganisationen för 350 kreativa medlemsföretag inom förpackning och tryck

Agnes Nordh, Uppsala, Innanför
Isabella Wretman, Sprängkraft, Vinnare

Dokument

Grafiska Företagen är bransch- och arbetsgivarorganisationen för den grafiska branschen. Företag som utvecklar, trycker, förpackar och distribuerar budskap för hela samhället.