SRAT:s avtalskrav inom spårtrafiken: ”Arbetsmiljön måste bli hållbar!”
Fackförbundet SRAT vill att anställda inom spårtrafiken får större möjligheter att kunna förena arbete, fritid och familjeliv. Idag görs schemaändringar i sista minuten och tjänstemännen arbetar alltför mycket övertid. SRAT ställer krav på förbättrat arbetsmiljöarbete som ger anställdas bättre möjligheter till återhämtning och vila. Facket vill se fler lokala tillgänglighetspolicies och att arbetsgivare ska ge besked om ordinarie arbetstid senast två veckor i förväg.
— Förtroendearbetstid är inte detsamma som obegränsat jobb och övertidsarbete varje dag, säger Stefan Strömqvist, förhandlare på fackförbundet SRAT. Det är inte rimligt att anställda mer eller mindre måste vara tillgängliga dygnet runt. Vi behöver jobba fram tydligare staket och regler för arbetstider inom spårtrafiken.
SRAT vill se ett ettårigt avtal och lönekravet är på 4,4 procent, vilket ligger i linje med industrins yrkanden. Facket vill ha striktare regler kring möjligheterna att avtala bort övertidsersättning. Anställda som avtalat bort sin övertidsersättning idag jobbar regelmässigt många timmar övertid. SRAT menar att arbetsgivare alltför ofta beordrar övertidsarbete för att täcka upp brister i den planerade bemanningen.
— Idag måste anställda ständigt ställa det sociala livet åt sidan och hoppa in och jobba, säger Stefan Strömqvist. Arbetsgivare ändrar ofta arbetstider och scheman i sista minuten. Arbetsgivare i spårtrafiken måste bli bättre på att planera sin bemanning så att det inte blir en ryckig schemaläggning som går ut över de anställda.
SRAT:s (Akademikerförbundens) yrkanden i korthet:
- Ettårig avtalsperiod där 4,4 procent på varje individs lön tillförs löneökningsutrymme
- Årligt lönesamtal ska erbjudas med tydliga lönekriterier och mål
- Lönesamtalen ska innehålla diskussion om arbetssituation och ge individuell löneutveckling
- Fortsatt utbyggd flexpension
- Ta bort dagens krav på att lämna skriftligt sjukdomsintyg redan från första sjukskrivningsdagen
- Lokala parter ska initiera ett systematiskt arbetsmiljöarbete
- Lokala parter ska arbeta för nolltolerans mot sexuella trakasserier, hot eller våld
- Lokala parter ska arbeta fram mål och rutiner för arbetsanpassningar och rehabilitering
- Övertidsersättning ska inte gå att avtala bort under det första året i anställningen
- Avtal om lönetillägg, eller bortförhandlad övertid, ska löpa ett i taget och kunna sägas upp av den anställde
- Arbetsgivare ska göra det möjligt för anställda att registrera utförd arbetstid i någon form av verktyg eller arbetstidsbank
- Det ska vara möjligt att förhandla fram lokala avtal om en tillgänglighetspolicy på företag med fler än fem anställda
- Arbetsgivare ska ge besked om ordinarie arbetstid senast två veckor i förväg
- Restid ska läggas inom ramen för ordinarie arbetstid
- Anställda ska kunna ta ut restidsersättning i ledighet i stället för i pengar
Nyckelord
Kontakter
Patricia WidergrenOpinionsbildare
Tel:08-442 18 74Tel:070-680 43 64patricia.widergren@srat.seOm
Om SRAT
SRAT är ett Saco-anslutet fackförbund för akademiker i samhällsbärande professioner. Förbundet består av 25 medlemsföreningar som organiserar professioner på hela arbetsmarknaden. Bland medlemmarna finns bland annat sex legitimationsprofessioner (audionom, barnmorska, kiropraktor, logoped, optiker och tandhygienist.) SRAT har också många små professionsgrupper som medlemmar, vilka ofta är kvalificerade handläggare, specialister och chefer i både privat och offentlig sektor.
Följ SRAT
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från SRAT
Föreningen Audionomerna: Lägg inte audionomutbildningen i Lund!5.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Audionomutbildningen vid Lunds universitet riskerar att läggas ner. Föreningen Audionomerna i fackförbundet SRAT riktar nu skarp kritik mot förslaget till nedläggning.
Förbättrade kollektivavtal framtidssäkrar flygbranschen28.8.2025 10:26:19 CEST | Pressmeddelande
Idag växlar fack och arbetsgivare sina avtalskrav för certifierade flygtekniker anställda i Svenska Flygbranschens medlemsföretag. Svensk Flygteknikerförening (SFF), är en förening inom fackförbundet SRAT. Medlemmarna, vilka utgör en stor majoritet av flygteknikerna hos berörda arbetsgivare, vill ha ett moderniserat kollektivavtal som möter flygteknikernas behov.
Ny rapport: En tredjedel arbetar deltid och betalar sin egen arbetstidsförkortning för att arbetsmiljön är tuff21.5.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Deltidsarbete i kvinnligt dominerade yrken är vanligt för att anställda ska orka med både arbete och privatliv. En ny rapport från fackförbundet SRAT visar att nästan var tredje medlem arbetar deltid. Nästan en femtedel av de deltidsarbetande gör det för att arbetsmiljön är för tuff. SRAT varnar nu för en växande klyfta i arbetslivet. Facket vill att fler arbetsplatser avtalar om mer flexibla anställningsvillkor och arbetstidsförkortning.
Nytt avtal klart för anställda i spårtrafiken2.5.2025 10:02:00 CEST | Pressmeddelande
Ett nytt kollektivavtal inom spårtrafiken har träffats efter intensiva förhandlingar. Det nya avtalet är ett tvåårigt avtal där 3,4 procent avsätts till individuella löner under 2025 och 3,0 procent under 2026. Av löneutrymmet ska 0,2 procent reserveras till flexpension per avtalsår.
Kollektivavtal klara för akademiker i kommunala bolag (branschöverenskommelser)14.4.2025 15:00:00 CEST | Pressmeddelande
AkademikerAlliansen och Sobona har idag tecknat nya kollektivavtal för de fem branscherna Besöksnäring och Kulturarv, Energi, Fastigheter, Flygplatser samt Vatten och Miljö. De nya branschöverenskommelserna (BÖK) gäller från den 1 april 2025 till 31 mars 2027.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
