Generösa Blekingebor gör skillnad

Blekingebor bidrog med närmare 22 miljoner kronor till välgörenhet förra året genom att ha lotter i Postkodlotteriet. Alla med lott i hela Sverige samlade tillsammans ihop över en miljard kronor – 1 018 336 214 – som på tisdagen delades mellan 60 ideella organisationer, varav många är verksamma i Ukraina.
Postkodlotteriets båda vd:ar, Eva Struving och Anders Årbrandt, med checken som alla som har lott bidragit till. En imponerad Rickard Sjöberg kom med guldkuvertet,

-       Stödet är inte öronmärkt och gör verkligen skillnad, det bidrar till mer hopp i en värld med många utmaningar, säger Postkodlotteriets vd, Eva Struving.

Den dryga miljarden delades ut vid en galakväll i Stockholms stadshus, där representanter från samtliga 60 ideella organisationer fanns med. Kriget i Europa gjorde sig påmint genom att den ukrainske ambassadören i Sverige, Andrij Piachotnjuk, och Sveriges ambassadör i Kiev, Tobias Thyberg diskuterade situationen från scenen. Dessutom sjöng tidigare Idoldeltagaren, tillika ukrainska flyktingen, Iana Kovalova.

-       Även om Ukraina är på våra näthinnor dagligen finns fler områden där ideella organisationer gör världen bättre, säger Postkodlotteriets vd, Anders Årbrandt. Det kan röra barns rättigheter, miljö och klimat samt forskning och hälsa. Områden som får stöd tack vare alla som har en Postkodlott.

Organisationen Suicide Zero presenterades som den 60:e i skaran att garanteras långsiktigt stöd från överskottet från alla som har Postkodlotter.  Generalsekreterare Rickard Bracken var påtagligt glad efter beskedet:

-       Resurserna som i dag satsas på suicidprevention står inte i relation till hur stort problemet är, sa han. Det här hjälper oss minska okunskapen, tabun, rädslan och de stigman som finns kring självmord.

Glädjen bland de nu 60 ideella organisationerna i Stockholms stadshus kan närmast jämföras bland lyckan hos de 20 419 blekingebor som vann i Postkodlotteriet förra året. Största enskilda vinst, till ett värde av 658 647 kronor, gick till  postnummer 293 94 i Olofström i Blekinge. Men, som flera vinnare sagt: ”Viktigast skälet för mig att vara med är att jag vet att jag stöttar bra organisationer – och efter vinsten blev det ännu roligare”.

Samtidigt med vinsterna bidrog lottköparna i Blekinge med 21 766 738 kronor till ideella organisationer under 2022.

Nedan en lista över de mest lyckosamma postnumren i Blekinge och hur mycket de vunnit under 2022:

I postnummer 293 94 i Kyrkhult har 115 vinnare vunnit 503 vinster till ett värde av totalt 2 687 667 kronor.

I postnummer 375 91 i Mörrum har 148 vinnare vunnit 633 vinster till ett värde av totalt 368 780 kronor.

I postnummer 373 65 på Hasslö har 186 vinnare vunnit 553 vinster till ett värde av totalt 341 240 kronor.

Stor glädje bland de ideella organisationer som fått stöd, bland annat tack vare alla som har lott i Blekinge.

Svenska Postkodlotteriet är Sveriges största lotteri där du vinner tillsammans med dina grannar, samtidigt som du bidrar till en bättre värld. Nästan en miljon kunder har varje dag chans till nya vinster. Tack vare alla som är med i lotteriet har vi sedan starten 2005 genererat drygt 13 miljarder kronor till ideella organisationer. Det gör Postkodlotteriet till Sveriges största privata givare till ideell sektor.