Mjölkfest när bönder får medalj av H.M. Konungen

Den 27 mars är det stor mjölkfest på Kungl. Slottet i Stockholm. Då delas 20 av LRF Mjölks guldmedaljer ut till mjölkbönder från hela Sverige för att de i minst 23 år har levererat mjölk av högsta kvalitet.
Stephan och Elisabeth Johansson från Flarken i Västerbotten får åka till slottet för att ta emot en guldmedalj. De flankeras av Jan Engman till vänster samt Louise Holmquist och Petrus Brandum till höger.

Stephan och Elisabeth Johansson från Flarken i Västerbotten är två av de mjölkbönder som är inbjudna till slottet den 27 mars för att ta emot medalj. De började som mjölkbönder på 1980-talet med bara 13 kor. Idag har de 125 kor i en lösdriftsladugård med mjölkrobot.

- Guldmedaljen kommer som en trevlig överraskning, säger Stephan Johansson. Jag trodde inte vi hade nått dit än.

Krisen i omvärlden med först pandemi och sedan krig har satt fokus på vikten av att ha en inhemsk livsmedelsproduktion. Stephan Johansson har alltid tyckt att det känts viktigt att producera mat och intresset har spillt över på sonen Mikael som sedan 2017 äger gården. De tror på framtiden.

- Vi har alltid tyckt att det är roligt att planera framåt och utveckla företaget. Det händer mycket i mjölkbranschen hela tiden. Vi var till exempel bland de första i norra Sverige att installera mjölkrobot. Den har gjort arbetet mindre slitsamt för kroppen och att vi har kunnat fortsätta jobba även på äldre dagar.

Medaljvinnarna Göran och Viveka Stuhre i Malghult tror också på sin bransch. De har en mindre gård i Oskarshamn med 26 kor. Familjen har haft mjölkgård i elva generationer och deras släktträd är kartlagt ända bak till 1600-talet. Döttrarna Emma och Linnea, 11 och 13 år, tycker också att det är roligt att hjälpa till på gården.

- De tycker om att sköta om kalvarna, säger Göran Stuhre. Omvårdnaden är ju viktig från att djuren är små tills att de blir fullvuxna, och det är viktigt att korna får en bra start i livet.

Även om familjen Stuhres gård är förhållandevis liten har den stor betydelse för trakten.

- Här i skogsbygden krävs det betande djur för att hålla markerna öppna. Det är nog så viktigt för landskapet och den biologiska mångfalden, säger Göran Stuhre.

Glädjen med att jobba med kor är något som förenar de 20 medaljörerna. Dessutom anser alla att det är viktigt att den svenska matproduktionen fortsätter.

- Det är viktigt att vi producerar livsmedel i Sverige, säger Göran Stuhre. Vi har goda förutsättningar för att bedriva lantbruk. Dessutom blir vi väldigt sårbara om vi bara förlitar oss på import. Vi vet också mindre om hur den importerade maten produceras.

Medaljörerna kommer från dessa län: Västerbotten, Jämtland, Uppsala, Stockholm, Södermanland, Östergötland, Västra Götaland, Kalmar, Kronoberg och Halland.

Tid: Medaljutdelningsceremonin äger rum den 27 mars 2023, klockan 11.00

Plats: Kungl. Slottet, Stockholm.

Bilder: LRFs pressrum Pressmaterial | Lantbrukarnas Riksförbund (tt.se)

Guldmedaljen: LRF Mjölks guldmedalj är den högsta utmärkelse som delas ut för att premiera mjölkens kvalitet. Kriteriet är minst 23 års leverans av mjölk av högsta kvalitet. Sedan starten 1958 har medaljen överlämnats av en representant från Sveriges Kungahus. Årets 20 guldmedaljgårdar har allt från 20 till 125 kor och pristagarna är mellan 53 och 68 år. 5 av gårdarna är ekologiska. Läs mer på www.lrf.se/guldmedaljen

Mjölkproduktion i Sverige: Sverige har idag cirka 3 000 mjölkföretag. Varje mjölkgård skapar ytterligare åtta arbetstillfällen. Svensk mjölkproduktion har ungefär 60 procent lägre utsläpp av växthusgaser per kilo mjölk jämfört med genomsnittet i världen. Läs mer: Svensk mjölk i siffror - Lantbrukarnas Riksförbund (lrf.se)

Anna Blomberg, anna.blomberg@lrf.se, 010-184 41 54.

Pressinbjudan. Dags för historiska beslut på LRFs riksförbundsstämma 202414.5.2024 10:12:37 CEST | Pressinbjudan

Från Sverige, för Sverige är temat på LRFs riksförbundsstämma den 21-22 maj. Ett tema som utgår från kraften i tillsammans, att det Sveriges lantbrukare producerar är avgörande för hela samhället. Det LRFs riksförbundsstämma beslutar kan bidra till ett tryggare Sverige - bättre förutsättning för livsmedelsberedskap och den gröna omställning. I år kommer riksförbundsstämman fatta ett historiskt beslut som kommer att prägla LRF många år framöver. Det handlar om framtidens folkrörelse och LRFs nya stadgar.

Pressinbjudan 13 maj - Arbetskraftsinvandringens påverkan på lantbruket10.5.2024 12:35:00 CEST | Pressinbjudan

Lantbruket är i stort behov av rätt kompetens, året runt. Med stärkt livsmedelsberedskap och kommande uppdatering av livsmedelsstrategin behöver lantbruket öka produktionen ytterligare. Men lantbruket möter flera utmaningar, där kompetensbristen är central. I LRFs kommande remissvar till utredningen ”Nya regler för arbetskraftsinvandring” lyfter LRF vilka lösningar på lantbrukets kompetensutmaning bonden behöver idag och framtiden. Ta del av lösningarna på LRF presswebbinarium redan på måndag, den 13 maj.

Oskar Magnusson ny chef för Näringspolitisk analys på LRF8.5.2024 11:32:59 CEST | Pressmeddelande

Oskar Magnusson tillträder som ny chef för enheten Näringspolitisk analys. Oskar har lång politisk erfarenhet både på nationell nivå som europeisk nivå, bland annat som statssekreterare för den tidigare landsbygdsministern Anna-Caren Sätherberg, olika roller i Regeringskansliet samt från Europaparlamentet. Närmast kommer Oskar från en tjänst som Director på Paues Åberg Communications.