Biskop Marika på visitation i Kinda pastorat

27 mars-2 april är det visitation i Kinda pastorat. Biskop Marika Markovits besöker pastoratets fem församlingar i Kisa, Västra Eneby, Tidersrum, Horn och Hycklinge.
Biskop Marika Markovits gör visitation i Kinda pastorat nästa vecka. Foto: Steve Nyström

Besöket i Kinda pastorat blir biskop Marikas andra visitation. Hon har under sin korta tid som biskop inte hunnit mer än att resa genom området.

”Jag ser fram emot de fem dagarna i Kisa med omnejd. Jag har förstått att det finns en stor företagsamhet, både inom kyrkan och i näringslivet. Jag hoppas möta många som bor och verkar i pastoratet under veckans öppna församlingskvällar”, säger hon.

Biskop Marika kommer att träffa medarbetare i kyrkans olika verksamheter, bland annat de som arbetar i kyrkans förskola, catering-kök och begravningsbyrå. Hon får möta förtroendevalda och andra ortsbor, också företagare till exempel lantbruket Greverum Axhult. Ett studiebesök på pappersbruket Sofidel Sweden ryms också i programmet.

Biskopsvisitationer har en lång tradition. I begynnelsen var de kontroller av att allt stod rätt till i församlingarna. Idag handlar visitationer om möten och inspiration och den tillsyn som sker har ett främjande förhållningssätt. Så här säger pastoratets kyrkoherde Sara Olofsson:

”Vi ser fram emot att välkomna biskop Marika till vårt pastorat och bygd. Vi hoppas på fina och givande dagar då vi tillsammans får fundera och diskutera viktiga frågor som rör Kinda pastorat och kyrkans roll för de människor som lever och verkar här.”

Under tre kvällar är biskopen inbjuden till församlingskvällar dit alla är välkomna. Då kommer hon att berätta om sig själv och sin vision om kyrkan. Veckan avslutas på söndagen med en mässa i Kisa kyrka och efteråt delar biskop Marika med sig av sina intryck från visitationen.

Måndag 27 mars
18.00 Församlingskväll i Tidersrum gamla församlingshem

Tisdag 28 mars
19.00 Församlingskväll Kisa församlingshem

Torsdag 30 mars
18.00Församlingskväll i Horns kyrka.

Söndag 2 april
11.00 Visitationsmässa i Kisa kyrka
13-14.00 Visitationsstämma med biskopens tal och frågestund

Sara Olofsson, kyrkoherde
sara.olofsson@svenskakyrkan.se

Linköpings stift är en av Svenska kyrkans 13 regionala enheter och omfattar Östergötland och norra Småland. Stiftsnivåns uppgift är att stötta de 102 församlingarna i området och att förvalta kyrkans tillgångar. Biskop i Linköpings stift är Marika Markovits.