Schibsted

Ökade intäkter men utmanad annonsaffär för Schibsted

Dela
Schibsteds intäkter fortsätter öka under första kvartalet 2023. De digitala prenumerationsintäkterna i nyhetsdivisionen växer, samtidigt som annons- och printaffärerna utmanas kraftigt, vilket påverkar resultatet. Betydande framsteg för transformationen av Nordic Marketplaces, och fortsatt stark tillväxt för Lendo och Prisjakt.
Schibsteds prenumerationsintäkter fortsätter öka under det första kvartalet 2023 samtidigt som annonsaffären utmanas. Foto: Schibsted
Schibsteds prenumerationsintäkter fortsätter öka under det första kvartalet 2023 samtidigt som annonsaffären utmanas. Foto: Schibsted

Den koncernövergripande informationen i sin helhet kan du läsa här

Schibsteds intäkter under första kvartalet 2023 landade på 3 776 MNOK (3 648 MNOK), en underliggande ökning med 1 procent** jämfört med motsvarande kvartal föregående år. Resultatet (EBITDA) minskade med 12 procent till 423 MNOK (480 MNOK).

News Media
Intäkterna för News Media, där bland annat Aftonbladet, SvD, Omni och Podme ingår, landade under första kvartalet på 1 791 MNOK (1 798 MNOK), vilket justerat för valutaförändringar är en minskning med 2 procent*.

De digitala prenumerationsintäkterna i News Media ökade med 20 procent* under första kvartalet. Totalt växte prenumerationsintäkterna med 8 procent*, inklusive print.

– Det är glädjande att vi ser fortsatt hög fart i digitala prenumerationer, det stärker oss långsiktigt. Ambitionen är att ytterligare öka farten i den utvecklingen, inte minst genom den nya organisation vi nu bygger som samlar prenumeration och produkt, med varsin affärsenhet i Sverige respektive Norge, säger News Medias koncerndirektör, Siv Juvik Tveitnes.

News Medias satsning på ljud börjar också ge utväxling. Podmes stabila tillväxt fortsätter och både Aftonbladets och Svenska Dagbladets podcastsatsningar når allt fler – och konverterar allt fler.

– Exempel på det är Sportbladet Daily, som lanserades i mars, och snabbt gick upp i topp på listorna över de mest lyssnade sportpoddarna. Men också Svenska Dagbladets dokumentär Dynastin, som kom i februari, och är tidningens enskilt mest framgångsrika publicering hittills när det gäller sålda prenumerationer. Vi ser en hög betalningsvilja för premium ljudinnehåll, säger Siv Juvik Tveitnes.

Det sammanlagda resultatet för News Media påverkas negativt av en hårt pressad print-ekonomi, hög inflation och en krävande annonsmarknad, vilket gör att EBITDA landar på break-even. De digitala annonsintäkterna minskade med 18 procent i Sverige justerat för valutaförändringar, till 181 MNOK (221 MNOK). Annonsintäkterna i Sverige totalt sett landade på 230 MNOK (278 MNOK).

– Vi ser en nedgång i annonsintäkter, både print och digitalt, och den svenska marknaden är särskilt hårt drabbad. Nedgången i annonsinvesteringar bottnar i makroekonomiska orsaker, men glädjande är att vi trots utmaningarna ökar vår marknadsandel i Norge och försvarar vår andel i Sverige, säger Siv Juvik Tveitnes. 

Nordic Marketplaces
Transformationen av Schibsteds marknadsplatser till en ny operativ affärsmodell med vertikaler ur ett nordiskt fokus gjorde betydande framsteg under kvartalet, med målet att ge alla användare ökat kundvärde över tid.

Omsättningen för Nordic Marketplaces ökade med 6 procent* till 1 278 MNOK (1 171 MNOK), främst drivet av vertikalerna Mobility och Real Estate samt solid tillväxt för Recommerce. Dock hölls intäkterna tillbaka av en kraftig volymminskning för vertikalen Jobs under kvartalet , som en konsekvens av de makroekonomiska utmaningarna. EBITDA-marginalen påverkades av ökade kostnader för investeringar och rekryteringar i samband med de nya transaktionella affärsmodellerna och landade på 33 procent (38 procent).

På den svenska marknaden ser vi en stark intäktsutveckling för Mobility drivet av högre intäkter per annons (ARPA). Volymutvecklingen backade något jämfört med föregående år, i linje med marknaden.

Blocket Köp & Sälj ingår nu i vertikalen Recommerce. I maj 2022 tog Blocket bort avgiften för annonsinläggning som en förberedelse inför den nya transaktionsbaserade affärsmodellen. Den nya produkten "Frakt med köpskydd" har lanserats med en bra utveckling av antalet transaktioner som sker på plattformen.

Annonsmarknaden i Sverige var utmanande under första kvartalet vilket påverkade intäkterna för både Mobility och Recommerce negativt. 

Growth & Investments
Growth & Investments ökade de underliggande intäkterna med 8 procent** jämfört med föregående år och landade på 513 MNOK (450 MNOK). EBITDA-marginalen förbättrades med fem procentenheter till 11 procent, på grund av stark intäktstillväxt och fortsatt fokus på lönsamhet.

Lendo Groups intäkter ökade med 8 procent* till 329 MNOK (297 MNOK), huvudsakligen drivet av ett starkt inflöde av nya ansökningar i de etablerade marknaderna. Även nya vertikaler såsom jämförelse av företagslån bidrar till tillväxten. EBITDA-marginalen för första kvartalet landade på 16 procent (13 procent). Tillväxten för Lendo Sverige avtog mot slutet av kvartalet, på grund av sämre konvertering som en konsekvens av det makroekonomiska läget. Verksamheterna i Spanien, Italien och Finland avvecklades under första kvartalet som del av Lendos uppdaterade strategi med fokus på lönsam tillväxt.

Prisjakt visade ännu ett starkt kvartal och ökade omsättningen med 18 procent*, trots en generellt utmanad e-handelsmarknad, vilket var huvudsakligen drivet av ökad klickvolym i kombination med högre intjäning på den trafik som skickas till e-handlarna.

Den koncernövergripande informationen i sin helhet kan du läsa här 

*Justerat för valutaförändringar
**Justerat för valutaförändringar, samt förvärv eller sålda verksamheter där så förekommer

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Schibsteds prenumerationsintäkter fortsätter öka under det första kvartalet 2023 samtidigt som annonsaffären utmanas. Foto: Schibsted
Schibsteds prenumerationsintäkter fortsätter öka under det första kvartalet 2023 samtidigt som annonsaffären utmanas. Foto: Schibsted
Ladda ned bild
Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör för News Media. Foto: Schibsted
Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör för News Media. Foto: Schibsted
Ladda ned bild

Om

Schibsted
Schibsted
Kungsbron 13
111 22 Stockholm

08 - 725 25 00https://www.schibsted.com

Rethinking things since 1839

Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. 

Följ Schibsted

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted

Aftonbladet och SvD fortsätter växa digitala användarintäkter7.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande

Krävande makroekonomi, hög inflation och höga räntor har fortsatt utmana boksluten för Schibsteds svenska mediehus. Framför allt annonsmarknaden har varit utmanande och lyft först i fjärde kvartalet. Prenumerationsaffären har, trots en stram ekonomi för hushållen, varit stabil. SvD redovisar ett rörelseresultat på 72 MSEK (64 MSEK) för 2023, medan Aftonbladet landar ett resultat på 38 MSEK (55 MSEK).

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye