Ökade intäkter men utmanad annonsaffär för Schibsted

Den koncernövergripande informationen i sin helhet kan du läsa här
Schibsteds intäkter under första kvartalet 2023 landade på 3 776 MNOK (3 648 MNOK), en underliggande ökning med 1 procent** jämfört med motsvarande kvartal föregående år. Resultatet (EBITDA) minskade med 12 procent till 423 MNOK (480 MNOK).
News Media
Intäkterna för News Media, där bland annat Aftonbladet, SvD, Omni och Podme ingår, landade under första kvartalet på 1 791 MNOK (1 798 MNOK), vilket justerat för valutaförändringar är en minskning med 2 procent*.
De digitala prenumerationsintäkterna i News Media ökade med 20 procent* under första kvartalet. Totalt växte prenumerationsintäkterna med 8 procent*, inklusive print.
– Det är glädjande att vi ser fortsatt hög fart i digitala prenumerationer, det stärker oss långsiktigt. Ambitionen är att ytterligare öka farten i den utvecklingen, inte minst genom den nya organisation vi nu bygger som samlar prenumeration och produkt, med varsin affärsenhet i Sverige respektive Norge, säger News Medias koncerndirektör, Siv Juvik Tveitnes.
News Medias satsning på ljud börjar också ge utväxling. Podmes stabila tillväxt fortsätter och både Aftonbladets och Svenska Dagbladets podcastsatsningar når allt fler – och konverterar allt fler.
– Exempel på det är Sportbladet Daily, som lanserades i mars, och snabbt gick upp i topp på listorna över de mest lyssnade sportpoddarna. Men också Svenska Dagbladets dokumentär Dynastin, som kom i februari, och är tidningens enskilt mest framgångsrika publicering hittills när det gäller sålda prenumerationer. Vi ser en hög betalningsvilja för premium ljudinnehåll, säger Siv Juvik Tveitnes.
Det sammanlagda resultatet för News Media påverkas negativt av en hårt pressad print-ekonomi, hög inflation och en krävande annonsmarknad, vilket gör att EBITDA landar på break-even. De digitala annonsintäkterna minskade med 18 procent i Sverige justerat för valutaförändringar, till 181 MNOK (221 MNOK). Annonsintäkterna i Sverige totalt sett landade på 230 MNOK (278 MNOK).
– Vi ser en nedgång i annonsintäkter, både print och digitalt, och den svenska marknaden är särskilt hårt drabbad. Nedgången i annonsinvesteringar bottnar i makroekonomiska orsaker, men glädjande är att vi trots utmaningarna ökar vår marknadsandel i Norge och försvarar vår andel i Sverige, säger Siv Juvik Tveitnes.
Nordic Marketplaces
Transformationen av Schibsteds marknadsplatser till en ny operativ affärsmodell med vertikaler ur ett nordiskt fokus gjorde betydande framsteg under kvartalet, med målet att ge alla användare ökat kundvärde över tid.
Omsättningen för Nordic Marketplaces ökade med 6 procent* till 1 278 MNOK (1 171 MNOK), främst drivet av vertikalerna Mobility och Real Estate samt solid tillväxt för Recommerce. Dock hölls intäkterna tillbaka av en kraftig volymminskning för vertikalen Jobs under kvartalet , som en konsekvens av de makroekonomiska utmaningarna. EBITDA-marginalen påverkades av ökade kostnader för investeringar och rekryteringar i samband med de nya transaktionella affärsmodellerna och landade på 33 procent (38 procent).
På den svenska marknaden ser vi en stark intäktsutveckling för Mobility drivet av högre intäkter per annons (ARPA). Volymutvecklingen backade något jämfört med föregående år, i linje med marknaden.
Blocket Köp & Sälj ingår nu i vertikalen Recommerce. I maj 2022 tog Blocket bort avgiften för annonsinläggning som en förberedelse inför den nya transaktionsbaserade affärsmodellen. Den nya produkten "Frakt med köpskydd" har lanserats med en bra utveckling av antalet transaktioner som sker på plattformen.
Annonsmarknaden i Sverige var utmanande under första kvartalet vilket påverkade intäkterna för både Mobility och Recommerce negativt.
Growth & Investments
Growth & Investments ökade de underliggande intäkterna med 8 procent** jämfört med föregående år och landade på 513 MNOK (450 MNOK). EBITDA-marginalen förbättrades med fem procentenheter till 11 procent, på grund av stark intäktstillväxt och fortsatt fokus på lönsamhet.
Lendo Groups intäkter ökade med 8 procent* till 329 MNOK (297 MNOK), huvudsakligen drivet av ett starkt inflöde av nya ansökningar i de etablerade marknaderna. Även nya vertikaler såsom jämförelse av företagslån bidrar till tillväxten. EBITDA-marginalen för första kvartalet landade på 16 procent (13 procent). Tillväxten för Lendo Sverige avtog mot slutet av kvartalet, på grund av sämre konvertering som en konsekvens av det makroekonomiska läget. Verksamheterna i Spanien, Italien och Finland avvecklades under första kvartalet som del av Lendos uppdaterade strategi med fokus på lönsam tillväxt.
Prisjakt visade ännu ett starkt kvartal och ökade omsättningen med 18 procent*, trots en generellt utmanad e-handelsmarknad, vilket var huvudsakligen drivet av ökad klickvolym i kombination med högre intjäning på den trafik som skickas till e-handlarna.
Den koncernövergripande informationen i sin helhet kan du läsa här
*Justerat för valutaförändringar
**Justerat för valutaförändringar, samt förvärv eller sålda verksamheter där så förekommer
Nyckelord
Kontakter
Johan LindbladhKommunikationschef
Tel:070-820 44 05johan.lindbladh@schibsted.comPetter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder


Om
Rethinking things since 1839
Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
Schibsted Marketplaces reveals new corporate brand name, Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Press Release
“Vend marks the beginning of a united effort. With this new brand, we are bringing together our Nordic family of marketplaces – uniting them into one powerful force of innovation,” says Christian Printzell Halvorsen. The complete transition to Vend is scheduled for Q2 2025.
Hälften av second hand-köpen ersätter ett nytt köp14.6.2024 12:49:59 CEST | Pressmeddelande
Idag släpper Schibsted Marketplaces sin Second-Hand Effect-rapport som undersöker påverkan och fördelar med att köpa second-hand på marknadsplatserna Blocket, FINN, Tori och DBA.
Aftonbladet och SvD fortsätter växa digitala användarintäkter7.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Krävande makroekonomi, hög inflation och höga räntor har fortsatt utmana boksluten för Schibsteds svenska mediehus. Framför allt annonsmarknaden har varit utmanande och lyft först i fjärde kvartalet. Prenumerationsaffären har, trots en stram ekonomi för hushållen, varit stabil. SvD redovisar ett rörelseresultat på 72 MSEK (64 MSEK) för 2023, medan Aftonbladet landar ett resultat på 38 MSEK (55 MSEK).
Sportbladet storsatsar på fotbolls-EM4.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
En dedicerad EM-podd, en 196-sidig EM-bibel och flera specialavsnitt av Fotbollsresan med Niva och Nordström. Det är tre av grundpelarna när Sportbladet nu på allvar drar igång fotbolls-EM. Erik Niva och Simon Bank är på plats på EM tillsammans med Johanna Frändén, Frida Fagerlund, Linn Nordström och Makoto Asahara.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum