Clockwork bidrar till ökad kunskap om jämställdhet

För tredje året i rad tar Clockwork fram en frivillig hållbarhetsrapport. Fokus ligger fortsatt på social hållbarhet eftersom det är där bolaget identifierat störst påverkansgrad. Ambitionen är att vara det självklara valet för alla som vill jobba för ett mer hållbart, jämställt och inkluderande näringsliv.

Jämställdhet har länge identifierats som det område där Clockwork kan göra störst skillnad, men också något som präglar alla övriga hållbarhetsmål i organisationen. Clockwork vill att alla samarbeten ska leda till en ökad förståelse och kunskap om jämställdhetsfrågan. Den senaste hållbarhetsrapporten som nyligen publicerats visar att arbetet ute hos kunderna varit framgångsrikt.

– När vi frågar våra kunder om de genom vårt samarbete fått en ökad förståelse för jämställdhetsfrågan svarar flera ja nu än förra året. Under året har vi aktivt jobbat på flera olika sätt för att hjälpa våra kunder att öka jämställdheten. Det är ett steg i rätt riktning att fler kunder än förra året upplever att vi genom vårt samarbete hjälpt dem att bli mer jämställda säger Petter Lundgren, VD på Clockwork.

Att vara ett hållbart företag och driva hållbara förändringar i näringslivet har varit viktigt för Clockworks sedan starten för tio år sedan. De senaste åren har företaget jobbat strukturerat, certifierat sig och frivilligt börjat rapportera på deras hållbarhetsarbete. För att sprida kunskap, inspiration och medvetenhet om hur jämställdheten ser ut i näringslivet i dagsläget gav sig Clockwork tillsammans med föreläsaren Ami Hemviken ut på en hållbarhetsturné genom landet. Ami Hemviken är beteendevetare och expert på arbetslivsrelaterade frågor och hon turnén gick till nästan alla Clockwork-kontor över landet – från Stockholm i söder till Luleå i norr. Hållbarhetsturnén tillsammans med nya arbetssätt har varit viktiga verktyg för att öka kunskapen om jämställdhet i näringslivet.

– Att ha planer och visioner och sätta mål i en hållbarhetsrapport är enkelt, det svåra är att få en hel organisation att varje dag jobba för att vi ska nå våra hållbarhetsmål. Det är svårt och utmanande att anamma nya arbetssätt och att få varje anställd att gå den extra kilometer som krävs för att vi ska nå våra mål. Det är positivt att vi ser resultat av våra insatser även om vi har mycket kvar innan vi når våra högt ställda mål, berättar Petter.

Fortsatt satsning på eldrivet
Även om den sociala hållbarheten är prioriterad hos Clockwork arbetar man också på alla sätt för att minska den miljömässiga påverkan. Idag är de flesta av bolagets tjänstebilar eldrivna.

– Alla bilar vi köpt under 2021oh 2022 är elbilar, samtidigt som vi satsat mycket på att bygga ut laddinfrastrukturen på alla våra kontor. De bilar som fortfarande drivs på diesel körs i norra Sveriges inland, därför har vi valt att behålla dem av praktiska skäl tills infrastrukturen byggts ut ytterligare även där. I och med vår ökade elanvändning har vi också upphandlat ett nationellt elavtal som säkerställer att alla våra kontor använder grön el från förnybara källor, avslutar Petter Lundgren.